Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Το Ξηρόμερο/Dryland στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης La Biennale di Venezia| 20 Απριλίου-24 Νοεμβρίου 2024

Αντικείμενα, ήχοι, εικόνες: πώς αποτυπώνεται η ανθρώπινη εμπειρία στο οικοσύστημα του ελληνικού πανηγυριού; Το «Ξηρόμερο/Dryland» που εκπροσωπεί την Ελλάδα στην 60η Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα. Επιμελητής της ελληνικής συμμετοχής είναι ο Πάνος Γιαννικόπουλος. Αντλώντας έμπνευση από την εμπειρία των τοπικών πανηγυριών της ηπειρωτικής Ελλάδας, και πιο συγκεκριμένα της Θεσσαλίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Ξηρόμερου στην Αιτωλοακαρνανία, το έργο «Ξηρόμερο/Dryland» διερευνά το βίωμα του πανηγυριού στο ...More

By |26 Απριλίου, 2024|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

Επεμβάσεις στερέωσης στο “Μικρό Ανάκτορο” της Κνωσού

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι επεμβάσεις στερέωσης στο «Κλιμακοστάσιο» και στη «Δεξαμενή Καθαρμών» του συγκροτήματος του «Μικρού Ανακτόρου» στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού. Το «Μικρό Ανάκτορο» βρίσκεται στα βορειοδυτικά του ανακτόρου της Κνωσού, με το οποίο φαίνεται ότι συνδέονταν μέσω του λεγόμενου «Βασιλικού Δρόμου». Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Το Ανάκτορο της Κνωσού είναι το μεγαλύτερο από τα κέντρα της μινωικής εξουσίας. Οι δρομολογηθείσες επεμβάσεις αποτελούν μέρος του προκαταρκτικού σχεδίου διαχείρισης των Μινωικών Ανακτορικών Κέντρων, που υλοποιεί το Υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο της υποψηφιότητας της σειριακής εγγραφής τους στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Το «Μικρό Ανάκτορο» της Κνωσού ...More

By |25 Απριλίου, 2024|Categories: Από το Υπουργείο|0 Comments

Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας| Έκθεση με αφορμή τα 200 χρόνια από το θάνατο του Βύρωνα| Από τις 26 Απριλίου 2024, στο Μουσείο της Ακρόπολης

Με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τον θάνατο του λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Ακρόπολης τιμά τη μνήμη του με μια μικρή, συμβολική έκθεση, που σχετίζεται με την αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν. Τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει λέγεται ότι ήταν για την Ελλάδα: «…της έδωσα τον καιρό (τον χρόνο) την υγεία μου, την παρουσία μου και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;». Κι όμως, όπως φανερώνει η μικρή παρουσίαση στο φουαγιέ ισογείου του Μουσείου Ακρόπολης, ο Βύρωνας άφησε πίσω κάτι απρόσμενο, που ...More

By |25 Απριλίου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments

ΚΠΙΣΝ| Μουσικό Φεστιβάλ-Generations| 18-19 Μάϊου 2024

Tο Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου το Generations, το μουσικό φεστιβάλ που ενώνει διαφορετικές γενιές, έρχεται για τέταρτη χρονιά στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), με ένα πολυποίκιλο πρόγραμμα, ορίζοντας ένα σημείο συνάντησης για μικρούς και μεγάλους. Για δύο ολόκληρες μέρες, το ΚΠΙΣΝ γεμίζει με μουσική και δραστηριότητες σε όλους τους χώρους του, με πυρήνα το Ξέφωτο: από τις Παιδικές Χαρές και τους Πίδακες Νερού μέχρι τον Μεσογειακό Κήπο, τον Υπαίθριο Χώρο Αθλοπαιδιών, τον Θόλο και, φυσικά, το Κανάλι με πληθώρα επιλογών για γονείς και παιδιά. Ελεύθερη Είσοδος

By |25 Απριλίου, 2024|Categories: Φεστιβάλ|0 Comments

Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης (ΟΑΚ)| Λέσχη Φιλαναγνωσίας-”Κουστούμι στο χώμα”, της Ιωάννας Καρυστιάνη| 27 Απριλίου 2024

Το Σάββατο 27 Απριλίου 2024 και ώρα 12:00, θα πραγματοποιηθεί η 5η συνάντηση των μελών της Λέσχης Φιλαναγνωσίας στη Βιβλιοθήκη της ΟΑΚ «Το Φως», με γενική θεματική: «Έλληνες και ξένοι πεζογράφοι με φόντο την Κρήτη». Στη συνάντηση θα συζητηθεί το μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη, με τίτλο: «Κουστούμι στο χώμα». Μια ιστορία που μας μεταφέρει βαθιά στην Κρήτη με αφορμή μια βεντέτα, ένας άγραφος νόμος του αίματος, συνθέτοντας ένα βιβλίο γεμάτο αντιθέσεις, συγκίνηση  και πλοκή. Ο τρόπος γραφής δίνει μια διαφορετική διάσταση ενός κοινωνικού φαινομένου της αυτοδικίας που απασχολεί την ελληνική κοινή γνώμη από το 1920 έως και τις ...More

By |25 Απριλίου, 2024|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

«Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε…». Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα

«Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε...» Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς 25.04.2024 – 21.07.2024 Στους τρείς ορόφους του Μουσείου Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα αναπτύσσεται η έκθεση «Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε...» που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς. Ανάμεσα στους άλλους «ενοίκους» τους κτιρίου, αναδεικνύονται 11 μουσικές προσωπικότητες που ανήκουν περίπου στην ίδια γενιά και με το έργο τους διαμόρφωσαν το πολιτιστικό τοπίο του 20ου αιώνα. Βαμβακάρης, Θεοδωράκης, Κωνσταντινίδης, Μητρόπουλος, Ξενάκης, Ξένος, Γ.Α. Παπαϊωάννου, Σισιλιάνος, Σκαλκώτας, Τσιτσάνης, Χατζιδάκις είναι οι μουσικοί οι οποίοι, υπηρετώντας διαφορετικά μουσικά είδη, καθόρισαν τη νεότερη μουσική ...More

By |24 Απριλίου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Go to Top