
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
University Studio Press| Βασίλης Κολώνας-Η Πόλις, ο αστικός χώρος στον Κ.Π.Καβάφη
Τίτλος: Η πόλις, Ο αστικός χώρος στον Κ.Π.Καβάφη Συγγραφέας: Βασίλης Κολώνας Εκδόσεις: University Studio Press Θέμα: Αρχιτεκτονική, ποίηση Χρονολογία: 2024 Σελίδες: 128 Τεχνικά Χαρακτηριστικά: 14Χ21 Ο Καβάφης είναι ο ποιητής της πόλης˙ η φύση ελάχιστα τον εμπνέει και τον απασχολεί. Ο αστικός χώρος ορίζει την τοπιογραφία και την εικονογραφία της ποίησής του. Μία πρώτη προσέγγιση στο θέμα αυτό παρουσιάστηκε από τον Βασίλη Κολώνα στο Α΄ Διεθνές Συμπόσιο για τον Καβάφη στην Αλεξάνδρεια το 1991. Στα επόμενα έτη ακολούθησαν δημοσιεύσεις αλλά και παρουσιάσεις από τον συγγραφέα σε διαλέξεις και πανεπιστημιακά σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η παρούσα ...More
TILT Platform & M.A.M.A Contemporary| Έκθεση “COOKIES”| 18 Δεκεμβρίου 2024-07 Φεβρουαρίου 2025
Η έκθεση COOKIES, σε συνδιοργάνωση των πολιτιστικών οργανισμών TILT Platform και M.A.M.A. Contemporary, εξερευνά τις έννοιες της συναίνεσης, της αποδοχής, της φροντίδας και της επιτήρησης, όπως αυτές διαμορφώνονται στο διαρκώς μεταβαλλόμενο ψηφιακό περιβάλλον. Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες και καλλιτεχνικές ομάδες παρουσιάζουν διαφορετικές ιστορίες γύρω από το διαδίκτυο, το οποίο προσεγγίζεται τόσο ως εμπειρία όσο και ως μέσο ενώ παράλληλα διερευνούν τη φύση και τη χρήση των πληροφοριών που δημιουργούμε μέσα σε αυτό. Μέσα από έργα ζωγραφικής, βιντεοπροβολές, φιλμ και εγκαταστάσεις, η έκθεση εστιάζει στα δεδομένα που παράγουμε ανά πάσα στιγμή. Εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους ...More
Οι “ρίζες” του χριστουγεννιάτικου δέντρου
Οι «ρίζες του χριστουγεννιάτικου δέντρου» πάνε πολύ πίσω στην ανθρώπινη ιστορία. Η δεντρολατρεία είναι συνδεδεμένη με τις θρησκείες σε όλο τον κόσμο ήδη από τα προϊστορικά χρόνια. Η άμεση εξάρτησή τους από τη φύση και την αναγέννηση της βλάστησης, τους έκανε να αναζητήσουν το θείο στη γη και το περιβάλλον τους. Στον ελληνικό χώρο στην Κρήτη της Μινωικής εποχής η ελιά ήταν δέντρο συνδεδεμένο με τη λατρεία της Μεγάλης Μητέρας, ενώ η σημασία της και η αειφορία της, έκανε την ελιά ιερό δέντρο και για τους Μυκηναίους μαζί βέβαια και με άλλα δέντρα όπως ο πλάτανος. ...More
Πανεπιστήμιο Πατρών| Η Δημόσια Υγεία στο Προσκήνιο: Διοργάνωση της 8ης Ημερίδας “Δημόσια Υγεία, Τέχνη και Αλληλεγγύη”
Με μεγάλη επιτυχία και ιδιαίτερο ενδιαφέρον πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024, η 8η Hμερίδα με τίτλο «Δημόσια Υγεία, Τέχνη και Αλληλεγγύη», που διοργάνωσαν το ΠΜΣ Δημόσια Υγεία-Public Health και το Εργαστήριο Υγιεινής του Τμήματος Ιατρικής, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Σκηνικής Πράξης και Λόγου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών. Η εκδήλωση, η οποία έλαβε χώρα στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, προσέλκυσε από φοιτητές και επαγγελματίες της υγείας μέχρι καλλιτέχνες και εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών. Ένα ταξίδι στη Δημόσια Υγεία, την Τέχνη και την Αλληλεγγύη Με συντονιστή της τον Καθηγητή Υγιεινής του Τμ. Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Απόστολο Βανταράκη, η ...More
Ακαδημία Αθηνών| Εκλογή της νεοελληνίστριας καθηγήτριας Paola Maria Minucci ως αντεπιστέλλον μέλος| 10 Δεκεμβρίου 2024
Η Ακαδημία Αθηνών, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της 23ης Νοεμβρίου 2023, εξέλεξε τη Νεοελληνίστρια κ. Paola Maria Minucci ως αντεπιστέλλον μέλος της B’ Τάξεως των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών, στον κλάδο της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Η Paola Maria Minucci γεννήθηκε το 1948 στο Grosseto της Τοσκάνης. Σπούδασε ιταλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας και νεοελληνική λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Ρώμης La Sapienza. Παρακολούθησε μαθήματα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης υπό την εποπτεία των καθηγητών Γ. Σαββίδη, Π. Μουλλά και Δ. Μαρωνίτη. Από το 1981 διετέλεσε καθηγήτρια Νεοελληνικής γλώσσας και Λογοτεχνίας στη Φιλοσοφική Σχολή ...More
Συναυλία με την Εμμανουέλα Νινιράκη στο Μουσείο Θύραθεν| 11 Δεκεμβρίου 2024
Το Μουσείο Παραδοσιακών Οργάνων Θύραθεν, στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου, γιορτάζει με μεγάλη χαρά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του και σας προσκαλεί σε μια ξεχωριστή μουσική βραδιά. Την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου, στις 8:30 μ.μ., ο ζεστός και φιλόξενος χώρος του μουσείου θα γεμίσει με μελωδίες και συναισθήματα, μέσα από τη μαγευτική φωνή της Εμμανουέλας Νινιράκη και την εξαιρετική δεξιοτεχνία του Χάρη Μανουσάκη στην κιθάρα.



Leave A Comment