
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
MOMus| Έκθεση «Απόστολος Βέττας. Σκηνές από χαρτί»| 30 Ιανουαρίου-23 Μαρτίου 2025
Η τεχνική της σκηνογραφίας «πρωταγωνιστεί» στην έκθεση με τίτλο «Σκηνές από χαρτί» καθώς και στο δίτομο εικονογραφημένο εγκυκλοπαιδικό λεξικό του Απόστολου Φωκίωνα Βέττα, ομότιμου καθηγητή σκηνογραφίας του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, και εν τέλει γίνεται φανερό πως υπήρξε η βασική πρωταγωνίστρια και αγάπη του ίδιου, μια ολόκληρη ζωή. Η διακαλλιτεχνική διάσταση της σκηνογραφίας (θέατρο, λόγος, κίνηση, εικαστικά, ήχος, αρχιτεκτονική) καθώς και οι δυνατότητες που προκύπτουν από κάθε μορφή εφαρμοσμένης τέχνης συνθέτουν ένα ιδιαίτερο, νέο, εύπλαστο, κονστρουκτουβιστικό σκηνικό στην εν λόγω έκθεση, στους εκθεσιακούς χώρους στο ισόγειο του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη στη ...More
Με τέσσερα βραβεία διακρίθηκε ο Δήμος Χανίων στα Best City Awards 2025
Συνεχίζονται και φέτος οι διακρίσεις του Δήμου Χανίων για την καινοτομία και τις καλές πρακτικές σε επίπεδο αυτοδιοίκησης σε πανελλαδικό επίπεδο. Στη φετινή απονομή των «Best City Awards 2025», τα βραβεία που επιβραβεύουν τις πρωτότυπες και ευφυείς πρακτικές για τη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών, ο Δήμος Χανίων διακρίθηκε με τέσσερα (4) βραβεία στις εξής κατηγορίες: GOLD βραβείο στην κατηγορία: «Αειφορία στις μεταφορές-Πληροφοριακά συστήματα & έξυπνες εφαρμογές ( π.χ έξυπνη φόρτιση, έξυπνες στάσεις ΜΜΜ, κ.ά.) για το PARK AND RIDE CHANIA, του δωρεάν και καινοτόμου συστήματος στάθμευσης οχημάτων στον Κλαδισό και της «έξυπνης κινητικότητας» των ...More
University Studio Press| Σώματα παρόντα, Μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού. Ανθολογία κειμένων
Τίτλος: Σώματα παρόντα, Μια εισαγωγή στη θεωρία του χορού. Ανθολογία κειμένων Επιμέλεια-Μετάφραση-Εισαγωγικά κείμενα: Μέντη Μέγα Εκδόσεις: University Studio Press Θέμα: Τέχνη Χρονολογία: 2024 Σελίδες: 384 Τεχνικά Χαρακτηριστικά: 17Χ24 Το βιβλίο αποτελεί μια συλλογή 17 θεωρητικών κειμένων για τον χορό και τις παραστατικές τέχνες. Με παλαιότερο ένα κείμενο του 1913 και νεότερο ένα που επανεκδόθηκε το 2022, ανιχνεύει τη σύνδεση του χορού με τη ζωή και με ζητήματα που απασχόλησαν τον άνθρωπο διαχρονικά αλλά και στη σύγχρονη εποχή. Πέρα από τον πλούτο πληροφοριών, η/ο αναγνώστρια/-ης θα ανακαλύψει εργαλεία σκέψης και ανάλυσης που επιτρέπουν τη σε βάθος γνωριμία με ...More
Βασίλης Προδρόμου, Solo στο Μουσείο Θύραθεν| 29 Ιανουαρίου 2025
Την "μουσική Τετάρτη στο μουσείο", στις 29 Ιανουαρίου 2025, έρχεται ο Βασίλης Προδρόμου, Solo. Με "όπλα" τις κιθάρες του, λέει ΟΧΙ σε κάθε είδους πόλεμο και ΝΑΙ σε κάθε είδους Άνοιξη. Θα ακούσουμε ιστορίες με υπαρξιακές ή πολιτικές ανησυχίες, τραγούδια για τον έρωτα, τη μνήμη, την επανάσταση, παραμύθια που αφορούν το "για πάντα", το "ποτέ" ή το "ποτέ ξανά". Όλα αυτά με την διάθεση "κάθε τι δικό του, λάθος και σωστό του να το παραδεχτεί" όπως λέει και το τραγούδι από τον πρώτο του δίσκο (Η ζωή ξεκινάει από τώρα) με τίτλο "Στον πρόποδα του κόσμου". ...More
Πανεπιστήμιο Πατρών-Τμήμα Ιατρικής| ΠΜΣ Δημόσια Υγεία-Public Health – Αιτήσεις για εγγραφές ακαδημαϊκού έτους 2024-2025
Το Τμήμα Ιατρικής της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Πατρών ανακοινώνει ότι κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 πρόκειται να λειτουργήσει, για δέκατη χρονιά, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημόσια Υγεία–Public Health». Με έμφαση στην πρόληψη, την προαγωγή και τις πολιτικές υγείας, το πρόγραμμα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του τομέα, παρέχοντας εργαλεία για την κατανόηση και διαχείριση των κοινωνικών και επιδημιολογικών προκλήσεων. Με διεθνή προσανατολισμό και διεπιστημονική προσέγγιση, το πρόγραμμα απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να εξελιχθούν επαγγελματικά και να συμβάλουν ενεργά στην υγεία των πληθυσμών, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Συγκεκριμένα εστιάζει: Στην αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας στην κοινότητα Στη μελέτη της υγείας με κοινωνική οπτική Στη χρησιμοποίηση επιστημονικών στοιχείων για την συνδιαμόρφωση πολιτικών υγείας και την αξιολόγηση προγραμμάτων. Το ...More
Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου| Από τον 18ο στον 21ο αιώνα και από τον Goya στους Σύγχρονους Έλληνες Εικαστικούς: Αέναοι διάλογοι. | Γράφει η Βένια Παστάκα
Βένια Παστάκα Ιστορικός Τέχνης Ποιες σχέσεις συνάφειας μπορούν να υπάρχουν ανάμεσα στο κλασικό και στο σύγχρονο; Μπορεί να δημιουργηθεί γόνιμος διάλογος μεταξύ καλλιτεχνών και έργων που τους χωρίζουν σχεδόν τρεις αιώνες; Μπορούν να είναι επίκαιρα έργα τέχνης που έγιναν τον 18ο αιώνα και να βρει σημεία ταύτισης με αυτά ο θεατής του σήμερα; Ακόμα, πόσο πρωτοποριακός μπορεί να έχει υπάρξει ένας καλλιτέχνης ώστε να επηρεάζει μέχρι και σήμερα τους συναδέλφους του; Δύο σημαντικές εκθέσεις που βρίσκονται σε άμεσο διάλογο μεταξύ τους παρουσιάζονται από τις 22 Ιανουαρίου στην Εθνική Πινακοθήκη εγκαινιάζοντας το πρόγραμμα του 2025. Από τη ...More



Leave A Comment