
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Δημιουργική Γραφή από τον ΟΠΑΝΔΑ και την Εταιρεία Συγγραφέων
Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που αναλαμβάνει για την ενίσχυση του βιβλίου και της φιλαναγνωσίας, και σε συνεργασία για πρώτη φορά με την Εταιρεία Συγγραφέων, διοργανώνει στα Κέντρα Δημιουργικής Μάθησης Λεωφόρου Αλεξάνδρας και της Ευελπίδων, Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής που περιλαμβάνει δύο κύκλους μαθημάτων. Στόχος του Προγράμματος Δημιουργικής Γραφής είναι αφενός να δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες και στις συμμετέχουσες να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους στη λογοτεχνική γραφή, και αφετέρου να επιτρέψουν στο αθηναϊκό αναγνωστικό κοινό να γνωρίσει τους σύγχρονους έλληνες λογοτέχνες και να συνομιλήσει μαζί τους. Ο ΟΠΑΝΔΑ με την πρωτοβουλία ...More
Αποτελέσματα της Συστηματικής Αρχαιολογικής Έρευνας «Αρχαίας Τενέας» στο Χιλιομόδι Κορινθίας 2024
Τον Οκτώβριο του 2024 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της συστηματικής αρχαιολογικής έρευνας στο Χιλιομόδι Κορινθίας, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος «Αρχαίας Τενέας». Φέτος για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε στην Κορινθία μνημειώδες ταφικό κτίσμα ελληνιστικών χρόνων κατά τα πρότυπα των μακεδονικών τάφων. Τα ευρήματα δε από το εξωτερικό και το εσωτερικό του παραπέμπουν ξεκάθαρα στη μακραίωνη χρήση του και σε λατρεία που συνδέεται με την ίαση. Το ταφικό μνημείο έχει σχήμα ανισοσκελούς «Τ» σε κάτοψη και αποτελείται από δύο ενότητες, τον διάδρομο πρόσβασης διαστάσεων 2,80μ. × 1,20μ. και τον κυρίως ταφικό θάλαμο διαστάσεων 2,75μ. × 7.40μ. Ο ταφικός θάλαμος, ορθογώνιος ...More
Μουσείο Θύραθεν| Συναυλία με τους Γιώργο Κούτσικα και Τηλέμαχο Αθανασιάδη| 12 Μαρτίου 2025
Τί θα συμβεί όταν ένας μουσικός του έντεχνου χώρου συναντήσει έναν μουσικό του ρεμπέτικου? Ένας μυσταγωγικός μουσικός διάλογος σε κοινό τόπο τραγουδιών και βιωμάτων. Τετάρτη 12 Μαρτίου και ώρα 20:30 στο Μουσείο Θύραθεν
Alberto Nones: «Ταξίδι στο τέλος των νυχτερινών τραγουδιών»| 14 Μαρτίου 2025
Μια ιδιαίτερη βραδιά με αφετηρία τα Νυχτερινά του Σοπέν, θα προσφέρει την Παρασκευή 14 Μαρτίου στις 20:00 ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, με δωρεάν μάλιστα είσοδο για το κοινό. Στο πιάνο ο διεθνούς φήμης Ιταλός πιανίστας Alberto Nones. Ο Αλμπέρτο Νόνες θα ερμηνεύσει 12 από τα 18 δημοσιευμένα Νυχτερινά του Σοπέν διανθίζοντάς τα με αναγνώσεις από το «Ταξίδι στο τέλος της νύχτας» του Céline που θα λειτουργήσουν ως αφετηρίες για πιθανούς νοητικούς συνειρμούς. Εκτός από τις μουσικές του σπουδές, ο Nones είναι κάτοχος πτυχίων bachelor, master και διδακτορικού διπλώματος στη φιλοσοφία και την πολιτική. Είναι καθηγητής ...More
The Art Foundation| ‘’Wasteland to Wonderland: Art in the Age of Sustainability’’| 13-27 Μαρτίου 2025
Το Τhe Art Foundation παρουσιάζει την έκθεση "Wasteland to Wonderland: Art in the Age of Sustainability" την Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025 Η ‘Εκθεση εξερευνά τη σύνδεση της τέχνης με τη βιωσιμότητα, προσκαλώντας καλλιτέχνες να μεταμορφώσουν απορρίμματα και αναμνήσεις σε νέες αφηγήσεις. Μέσα από την επαναχρησιμοποίηση ανακυκλωμένων υλικών, τα έργα αποδεικνύουν πως η δημιουργικότητα μπορεί να αναδείξει την ομορφιά εκεί όπου συχνά βλέπουμε μόνο φθορά. Μέσα από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και βίντεο, οι καλλιτέχνες προτείνουν μια νέα προσέγγιση απέναντι στην έννοια του «απορρίμματος» και της ανακύκλωσης, δείχνοντας πως η τέχνη μπορεί να είναι φορέας τόσο αισθητικής όσο ...More
Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλασσίου Περιβάλλοντος» από το ΕΚΠΑ & το ΕΛΚΕΘΕ
Τίτλος: Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλασσίου Περιβάλλοντος» Επιστημονικός κλάδος: Περιβάλλον - Θαλάσσιες Σπουδές Πανεπιστήμιο: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών & Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) Γλώσσα: Ελληνικά & Αγγλικά Διάρκεια: 4 εξάμηνα Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: https://oceanography.geol.uoa.gr/ Περιγραφή Το Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλασσίου Περιβάλλοντος» κλείνει αυτή τη χρονιά τα 50 χρόνια λειτουργίας, αποτελώντας ένα από τα παλαιότερα μεταπτυχιακά προγράμματα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Πέρασε από τις φάσεις του «Επαγγελματικού Ενδεικτικού Ωκεανογραφίας» ...More



Leave A Comment