Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο| Εκδήλωση στο πλαίσιο της έκθεσης «ΚΥΠΡΟΣ΄74. ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ»| 21 Νοεμβρίου 2024

Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος και το Σπίτι της Κύπρου στο πλαίσιο της έκθεσης «ΚΥΠΡΟΣ΄74. ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ» διοργανώνουν τιμητική εκδήλωση την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024 και ώρα 19:00 στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. Χαιρετισμοί Μαριέττα Δ.-Α. Μινώτου Πρόεδρος της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος Διομήδης Νικήτα Διευθυντής στο Σπίτι της Κύπρου Ομιλίες «ΑΦΙΣΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΣΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ» Δήμητρα Κουκίου,  Αναπληρώτρια Διευθύντρια ΕΙΜ «Η ΤΕΧΝΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΟΥΛΩΣΕΙ ΤΙΣ ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ 1974;» Μίμης Σοφοκλέους, Διευθυντής Παττίχειου Δημοτικού Μουσείου Ιστορικού Αρχείου και Κέντρου Μελετών Λεμεσού Παρεμβάσεις Ερατώ Χατζησάββα, Πρύτανις της ΑΣΚΤ Χαμπής Τσαγκάρης, χαράκτης Ελένη Αντωνιάδου, ...More

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments

Η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης τιμάει την εξέγερση του Πολυτεχνείου

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου στις 17 Νοεμβρίου 1973 σηματοδότησε τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, θεμελιώνοντας τη δημοκρατική συνείδηση της μεταπολίτευσης — της πιο ειρηνικής και προοδευτικής περιόδου της χώρας. Η Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης εκφράζει την ευγνωμοσύνη της σε όσους αγωνίστηκαν για τη δημοκρατία και την ελευθερία κατά τη διάρκεια της 7ετούς δικτατορίας, τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Παρά το γεγονός ότι η πατρίδα μας διανύει τη μεγαλύτερη περίοδο δημοκρατικής διακυβέρνησης, πολυφωνίας και ειρήνης από την ίδρυση του κράτους, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι εστίες πολέμου, θρησκευτικού φανατισμού και εθνοκαθάρσεων υπήρξαν και συνεχίζουν να υπάρχουν μέχρι ...More

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

Προκήρυξη Διαγωνισμού| Υποτροφίες Μαρία Κάλλας

Διαγωνισμό Λυρικού Τραγουδιού για την απονομή μίας υποτροφίας τελειοποίησης σπουδών, επιπέδου Master ή Bachelor, σε αναγνωρισμένη Μουσική Σχολή του εξωτερικού κατά το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, προκήρυξε το Σωματείο «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας», θεσμός που ιδρύθηκε από την ίδια τη μεγάλη καλλιτέχνιδα και εδρεύει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η Μαρία Κάλλας, ευαίσθητη στις ανάγκες των νέων συναδέλφων της, προσέφερε γενναιόδωρα την αμοιβή της από τις ιστορικές παραστάσεις της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου για τη θέσπιση Υποτροφιών σε νέους Έλληνες καλλιτέχνες. Έτσι, το Σωματείο «Υποτροφίες Μαρία Κάλλας» είναι ο μόνος θεσμός που φέρει το όνομα της μεγάλης καλλιτέχνιδος έχοντας ...More

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Προκηρύξεις & Διαγωνισμοί|0 Comments

Τατόι| Διθεματικό Μουσείο Αγροκτηνοτροφικής Παραγωγής και Βασιλικών Αυτοκινήτων στο Νέο Βουστάσιο του πρώην βασιλικού κτήματος

Σε διθεματικό Μουσείο μετατρέπεται το κτήριο του Νέου Βουστασίου στο πρώην βασιλικό κτήμα Τατοΐου. Το Μουσείο προορίζεται να στεγάσει τις μόνιμες εκθέσεις για την Αγροκτηνοτροφική Παραγωγή του κτήματος και τα Βασιλικά Αυτοκίνητα. Το έργο της αποκατάστασης του κτηρίου και της επανάχρησής του είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ακολουθεί τις αρχές της μελέτης βιωσιμότητας του κτήματος και εξελίσσεται εντός του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Το εγχείρημα της μετατροπής του Νέου Βουστασίου σε διθεματικό Μουσείο προσπαθεί να αναδείξει ότι, παρά τις εναλλαγές χρήσεων που λάμβαναν χώρα στο ...More

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Από το Υπουργείο|0 Comments

Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός| Μουσικο-ποιητική εκδήλωση με τον Βάλτερ Πούχνερ| “Ανάταση. Η υπέρβαση του λόγου”| 18 Νοεμβρίου 2024

Ο Φιλολογικός Σύλλογος ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ Ο καθηγητής Βάλτερ Πούχνερ και Η Ανδρική Πολυφωνική Χορωδία Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου Καρύκη (Καρύτση) διοργανώνουν την μουσικο-ποιητική εκδήλωση ΑΝΑΤΑΣΗ. Η ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΖΟΥ. Θα απαγγελθούν ποιήματα του Βάλτερ Πούχνερ από τον ηθοποιό Κώστα Καστανά και τον ποιητή και θα ερμηνευθούν εκκλησιαστικές και κοσμικές μουσικές συνθέσεις από την χορωδία υπό την διεύθυνση του κ. Νικολάου Βάλσαμου. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο ποιητής και κριτικός Δρ. Κων/νος Μπούρας. Είσοδος Ελεύθερη

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

“Εκατοντάδες φοιτητών κλείσθηκαν είς τό κτίριον της νομικής σχολής”

Τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα ήταν αρχικά συνδεδεμένα με μια μικρή ελίτ που είχε τη δυνατότητα και τη ευχέρεια να σπουδάσει. Σταδιακά, καθώς ο τίτλος του φοιτητή προσέδιδε κοινωνικό και επιστημονικό κύρος και αφού βέβαια το πτυχίο εξασφαλίζει επαγγελματική αποκατάσταση όλο και περισσότεροι νέοι επιλέγουν να σπουδάσουν. Καθώς το μοναδικό Πανεπιστήμιο της χώρας παρέμενε το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην πρωτεύουσα δημιουργείται η διακριτή κατηγορία των φοιτητών με κέντρο διαμονής τα Εξάρχεια. Ωστόσο, το Πανεπιστήμιο συνέχισε να είναι απρόσιτο στις κατώτερες κοινωνικές τάξεις. Αυτό άλλαξε στη δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα όταν και κατώτερα κοινωνικά στρώματα έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο. Οι αριστερές ιδέες ...More

By |14 Νοεμβρίου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Go to Top