
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
VERGOS Auctions| «Νεοελληνική Ζωγραφική και Γλυπτική 19ου και 20ού αιώνα»| 30 Νοεμβρίου-02 Δεκεμβρίου 2025
Τη δυναμική, δημιουργική εξέλιξη της ελληνικής τέχνης από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα αντικατοπτρίζουν τα έργα που περιλαμβάνονται στη δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής 19ου και 20ού αιώνα της VERGOS Auctions. Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου, στις 6:00 μ.μ. στο Ζάππειο Μέγαρο ενώ όλα τα έργα θα εκτεθούν με ελεύθερη είσοδο για το κοινό στον ίδιο χώρο, το διάστημα 30 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου. Για περισσότερες πληροφορίες για τη δημοπρασία και τους τρόπους συμμετοχής, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.vergosauctions.com. Έντονο ενδιαφέρον από τους συλλέκτες αναμένεται να προσελκύσει η «Ανάσταση», του Κωνσταντίνου Παρθένη. Το μουσειακού χαρακτήρα ...More
Εξ’αποστάσεως Ξενόγλωσσο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Creative Writing, Arts & Humanities» από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Τίτλος: Ξενόγλωσσο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Creative Writing, Arts & Humanities» από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Επιστημονικός κλάδος: Δημιουργική Γραφή, Φιλολογία Πανεπιστήμιο: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Γλώσσα: Αγγλική Διάρκεια: 4 ετη Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: cwah.uowm.gr Περιγραφή Σπουδάστε Δημιουργική Γραφή στη Δυτική Μακεδονία και μετατρέψτε το ταλέντο σας σε επάγγελμα. Το προπτυχιακό «Creative Writing, Arts & Humanities» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας είναι ένα σύγχρονο, τετραετές πρόγραμμα που συνδυάζει θεωρία και πράξη, καλλιεργώντας συγγραφικές δεξιότητες, κριτική σκέψη και διεπιστημονική ματιά στις ...More
Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων| Ο Κωνσταντίνος Τσάτσος της Μεταπολίτευσης| 21-22 Νοεμβρίου 2025
Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία σε συνεργασία με την Ακαδημία Αθηνών, το Κέντρο Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γρανάδας και την Εταιρία των Φίλων Κωνσταντίνου και Ιωάννας Τσάτσου διοργανώνει συνέδριο αφιερωμένο στον Κωνσταντίνο Τσάτσο με θέμα Ο Κωνσταντίνος Τσάτσος της Μεταπολίτευσης με τη συμμετοχή ειδικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στην Αίθουσα Τελετών της Ακαδημίας Αθηνών την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2025 και στην Ανατολική Αίθουσα της Ακαδημίας Αθηνών το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025 (Πανεπιστημίου 28). Το συνέδριο θα εστιάσει ...More
“Εκατοντάδες φοιτητών κλείσθηκαν είς τό κτίριον της νομικής σχολής”
Τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα ήταν αρχικά συνδεδεμένα με μια μικρή ελίτ που είχε τη δυνατότητα και τη ευχέρεια να σπουδάσει. Σταδιακά, καθώς ο τίτλος του φοιτητή προσέδιδε κοινωνικό και επιστημονικό κύρος και αφού βέβαια το πτυχίο εξασφαλίζει επαγγελματική αποκατάσταση όλο και περισσότεροι νέοι επιλέγουν να σπουδάσουν. Καθώς το μοναδικό Πανεπιστήμιο της χώρας παρέμενε το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στην πρωτεύουσα δημιουργείται η διακριτή κατηγορία των φοιτητών με κέντρο διαμονής τα Εξάρχεια. Ωστόσο, το Πανεπιστήμιο συνέχισε να είναι απρόσιτο στις κατώτερες κοινωνικές τάξεις. Αυτό άλλαξε στη δεύτερη δεκαετία του 20ου αιώνα όταν και κατώτερα κοινωνικά στρώματα έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο. Οι αριστερές ιδέες ...More
Η σαξοφωνίστρια και συνθέτρια Σοφία Ρουμπάτη παρουσιάζει το πρώτο της άλμπουμ, «Reflections»
Μια σαρωτική και συναισθηματικά πλούσια εξερεύνηση της ταυτότητάς της ως διεθνής καλλιτέχνιδα. Ηχογραφημένο στην Αθήνα με 17μελές συγκρότημα, το άλμπουμ αντλεί από το ποικίλο υπόβαθρο της Ρουμπάτη: την τζαζ, την κλασική και ροκ μουσική, τη μουσική επένδυση κινηματογραφικών ταινιών και τις ελληνικές/μεσογειακές παραδόσεις, εναρμονισμένα σε έναν μοναδικό, κινηματογραφικό ήχο. Το άλμπουμ Reflections θα κυκλοφορήσει αυτόν τον μήνα. Γνωστή για την εκφραστική της εκτέλεση και την υποβλητική της γραφή για τον κινηματογράφο και το θέατρο, η Ρουμπάτη μοιράζει τον χρόνο της μεταξύ Αθήνας, Λονδίνου και Νέας Υόρκης, εργαζόμενη επίσης ως συνθέτρια για τον κινηματογράφο, το χορό και ...More
Εικαστική Παρέμβαση “ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ146″| Σε σύμπραξη της KUNSTRUKT και του εικαστικού Δημήτρη Χαλάτση
Η 2η εικαστική παρέμβαση με τίτλο «ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ146», σύμπραξη της ομάδας KUNSTRUKT και του εικαστικού Δημήτρη Χαλάτση, επιδιώκει, εν είδει Μανιφέστου και με πλαίσιο αναφοράς τα εργατικά ατυχήματα, να επαναφέρει τις έννοιες της Ταξικότητας, του Κεφαλαίου, της Εργατικής Τάξης και της Καπιταλιστικής Εκμετάλλευσης. Σύμφωνα με την παρέμβαση των καλλιτεχνών... "Θεωρούμε αυτές τις έννοιες, σημαντικά εργαλεία που έχουν απεμποληθεί και συκοφαντηθεί κατά κόρον και έχουν υποκατασταθεί από άλλες, προβληματικές έννοιες, που δεν βοηθούν στην κατανόηση και την αντιμετώπιση του υπάρχοντος. Θεωρούμε επίσης τις έννοιες αυτές, εργαλεία που χρήζουν υπεράσπισης αλλά και χρήσης ως θεωρητικά όπλα σε μια περίοδο ...More



Leave A Comment