
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Πανεπιστήμιο Κύπρου| Έκθεση Έργων Τέχνης του Κύπριου Ζωγράφου Μάριου Λοϊζίδη
Εγκαίνια έκθεσης έργων τέχνης τελέστηκαν στις 16 Οκτωβρίου 2024, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου με αφορμή τη δωρεά της σπουδαίας συλλογής του εικαστικού Μάριου Λοϊζίδη. Με πρωτοβουλία της βαφτισιμιάς και κληρονόμου των έργων του μεγάλου καλλιτέχνη, κ. Electra Colios, τα 29 έργα θα κοσμούν τους χώρους του ανώτατου ακαδημαϊκού ιδρύματος. Τα εγκαίνια τέλεσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητής Τάσος Χριστοφίδης, ο οποίος, στον χαιρετισμό του, υπογράμμισε ότι «η τέχνη, η δημιουργική έκφραση στις διάφορες εκφάνσεις της και η θέαση των έργων ανοίγουν ορίζοντες, εμπνέουν, κεντρίζουν το ενδιαφέρον». Εκφράζοντας τις ευχαριστίες του προς την κ. Colios για την ...More
Πανεπιστήμιο Κύπρου| Προκήρυξη κενής θέσης Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Τίτλος: Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) Αρ. Θέσεων: Μία (1) θέση Κατηγορία: Συμβόλαιο για ένα (1) χρόνο με δυνατότητα ανανέωσης και μονιμοποίησης κατόπιν αξιολόγησης Τόπος Εργασίας: Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία Το Πανεπιστήμιο Κύπρου δέχεται αιτήσεις για την πλήρωση μιας θέσης Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος. Τα γνωστικά αντικείμενα που θα διδάξει ο/η επιτυχών/ούσα υποψήφιος/α εμπίπτουν τόσο στα πεδία της Μηχανικής Περιβάλλοντος όσο και στην Πολιτική Μηχανική. Καθήκοντα και Ευθύνες: Κύριο έργο του μέλους ΕΕΠ που θα διοριστεί στην παραπάνω θέση θα είναι η υποστήριξη των νέων αναγκών του Τμήματος ΠΜΜΠ που δημιουργούνται ...More
Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου| «Η Δημοκρατία στον δρόμο. Έκθεση αφίσας 1967-1981»| 29 Οκτωβρίου 2024-10 Ιανουαρίου 2025
Το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης/ΙΣΕΤ, παράρτημα της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, στο πλαίσιο του παράλληλου προγράμματος της θεματικής έκθεσης «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» που παρουσιάζεται στο κεντρικό κτήριο ΕΠΜΑΣ, διοργανώνει από τις 29 Οκτωβρίου 2024 έως τις 10 Ιανουαρίου 2025 έκθεση αφίσας, σε συνεργασία με τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ). Η αρχειακού χαρακτήρα έκθεση με τίτλο «Η Δημοκρατία στον δρόμο. Έκθεση αφίσας 1967-1981» θα πραγματοποιηθεί στον εκθεσιακό χώρο του ΙΣΕΤ (Βαλαωρίτου 9α, Αθήνα) με δωρεάν είσοδο για το κοινό. Οι επιλεγμένες αφίσες από τα ΑΣΚΙ, το ΙΣΕΤ και άλλους φορείς και συλλογές, αφηγούνται ιστορίες από μια συναρπαστική περίοδο. ...More
Αναβαθμίζεται το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου
Το Υπουργείο Πολιτισμού, με αφορμή τις ζημίες που προκλήθηκαν, από τον Daniel, στο κτήριο του Αθανασακείου Μουσείου Βόλου, προχωρεί, με την πολύτιμη δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στην κατασκευή νέου κτηρίου, στον περιβάλλοντα χώρο του Μουσείου, στο οποίο συγκεντρώνονται πλέον όλες οι υποστηρικτικές και βοηθητικές χρήσεις, στο πλαίσιο της αναβάθμισης των λειτουργιών του και της προσαρμογής του στις σύγχρονες μουσειακές ανάγκες και απαιτήσεις. Το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου-πρόκειται για ισόγειο, λιθόκτιστο νεοκλασικό κτήριο με συνολικό εμβαδόν 870 τ.μ. και επτά χώρους έκθεσης- βρίσκεται στην παραλία, στο πάρκο του Αναύρου. Είναι ένα από τα παλαιότερα Μουσεία της ...More
Το Πανεπιστήμιο Σμύρνης μέσα από το Αρχείο Διευθύνσεως Οικονομικών της Ύπατης Αρμοστείας Σμύρνης. Από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους
Χαρά Νάτσινα Τμήμα Επεξεργασίας Αρχείων – Κεντρική Υπηρεσία Γ.Α.Κ. Στο Αρχείο Διευθύνσεως Οικονομικών της Ύπατης Αρμοστείας Σμύρνης, που απόκειται στη Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους, αποτυπώνεται το έργο μίας εκ των δέκα Διευθύνσεων στις οποίες οργανώθηκε η Ελληνική Διοίκηση Σμύρνης από τον Αύγουστο του 1920 μέχρι και την καταστροφή του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Παράλληλα, φωτίζονται λιγότερο γνωστές πτυχές της εν γένει οικονομικής ιστορίας της Δυτικής Μικράς Ασίας και αναδεικνύονται οι προτεραιότητες της Ελληνικής Διοίκησης. Μεταξύ αυτών ιδιαίτερα σημαντική υπήρξε η δημιουργία του Πανεπιστημίου Σμύρνης, οργανικού στοιχείου του σχεδιασμού του Ελευθέριου Βενιζέλου για την περιοχή, του ...More
1940. Η Αντίσταση των αρχαιολόγων
Aκόμα μια ιστορία στις τόσες και τόσες που έχουν αυτά τα αριστουργήματα να μας διηγηθούν… Μετά το καλοκαίρι του 1940 ήταν πια φανερό ότι αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα υποχρεωνόταν να εμπλακεί στον πόλεμο. Οι προετοιμασίες έπρεπε να γίνουν ταχύτατα, αποτελεσματικά αλλά και με μυστικότητα αφού δεν έπρεπε να γίνει φανερό ότι η χώρα ετοιμαζόταν για πόλεμο. Ανάμεσα στις άλλες φροντίδες απαραίτητη κρίθηκε η μέριμνα για την ασφαλή απόκρυψη των αρχαίων από τα Μουσεία της Ελλάδας ώστε να προστατευθούν από πιθανούς βομβαρδισμούς αλλά και για να καταστεί δύσκολη η κλοπή τους σε περίπτωση κατάκτησης. Ποσειδώνας ...More



Leave A Comment