
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών| Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής| 30 Νοεμβρίου 2024
«… καθότι η Βασιλική Υψηλότης Σας ηυδόκησε ίνα τιμήσειν εμέ, τον ευπειθή σας δούλον, διά της παραγγελίας έργων δικής μου συνθέσεως […] έλαβον την πρωτοβουλίαν, συμφώνως προς τας ευγενεστάτας οδηγίας της Υψηλότητός Σας, όπως επιτελέσω το ταπεινότατον καθήκον μου διά της συνθέσεως των ανά χείρας Κοντσέρτων, άτινα ήρμοσα εις διάφορα όργανα…». Η Αυτού Βασιλική Υψηλότης Χριστιανός Λουδοβίκος, Μαργράβος του Βρανδεμβούργου, είχε την ανέλπιστη τύχη να μείνει στην ιστορία απλώς και μόνο ως αποδέκτης της παραπάνω αφιέρωσης από τον Ιωάννη Σεβαστιανό Μπαχ, το 1721, για τα έξι κοντσέρτα που πήραν το προσωνύμιο βρανδεμβούργια. Τριακόσια και κάτι χρόνια μετά, ...More
Συναυλία Παραδοσιακής Μουσικής στο Μουσείο Θύραθεν| 27 Νοεμβρίου 2024
Τρεις μουσικοί και συμφοιτητές τελειόφοιτοι του τμήματος μουσικών σπουδών της Άρτας, με κοινές καταβολές και βιώματα, δύο μαντολίνα και ένα κρουστό, συναντιούνται την Τετάρτη στις 27 Νοέμβρη και ώρα 20:30 στο μουσείο Θύραθεν και θα μας μαγέψουν με μια κρητική αισθητική που θα μας ταξιδέψει! Μαρία Σταυρακάκη, Γιάννης Βυνιχάκης & Νικός Μουδάτσος.
Δήμος Αγιάς| Εκδηλώσεις για την Εθνική Αντίσταση και την Σύναξη των Αγιωτών Αγίων| 23-24 Νοεμβρίου 2024
Σειρά εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Εθνικής Αντίστασης, αλλά και την Σύναξη των Αγιωτών Αγίων διοργανώνει το Σάββατο 23 και την Κυριακή 24 Νοεμβρίου ο Δήμος Αγιάς, σε συνεργασία με την Ι.Μ. Δημητριάδος. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής: ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024 5:30μ.μ. Μέγας πανηγυρικός εσπερινός στον Ιερό Ναό Αγίων Αντωνίων, προς τιμή των Αγιωτών Αγίων, μετά αρτοκλασίας. ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024 7:30π.μ. Θεία Λειτουργία μετά θείου κηρύγματος. 10:15π.μ. Άφιξη επισήμων και έναρξη Δοξολογίας στο Μητροπολιτικό Ναό Αγίων Αντωνίων. Ομιλία με θέμα την Εθνική Αντίσταση. Θα ακολουθήσει επιμνημόσυνη δέηση στο Μνημείο της Εθνικής Αντίστασης ...More
Fougaro Art Center Nafplion| Παρουσίαση βιβλίου της Ρέας Γαλανάκη, “Πού ζει ο λύκος;”| 01 Δεκεμβρίου 2024
Η Βιβλιοθήκη του Φουγάρου και οι Eκδόσεις Καστανιώτη διοργανώνουν την Κυριακή 01 Δεκεμβρίου 2024 την παρουσίαση της επανέκδοσης του βιβλίου «Πού ζει ο λύκος;», που συνοδεύεται από ένα πολύ προσωπικό υστερόγραφο της συγγραφέως για τα χρόνια της δικτατορίας. Η Εριφύλη Μαρωνίτη, δημοσιογράφος, φιλόλογος και μεταφράστρια, θα συντονίσει την παρουσίαση και θα συζητήσει με τη Ρέα Γαλανάκη για το έργο της, με αφορμή το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων 2023, που τής απονεμήθηκε φέτος. λίγα λόγια για το βιβλίο Το Πού ζει ο λύκος;, με την αφιέρωση «Για τις παρέες, από το ’67 ώς το ’74», εξαντλημένο από δεκαετίες, επανεκδίδεται ακριβώς πενήντα χρόνια από ...More
Εστία Νέας Σμύρνης| Θεατρική παράσταση: “Δικαίωμα – Η αγάπη δεν πονάει!” με τη Βίκυ Γεωρέττη| 25 Νοεμβρίου 2024
Ανήμερα της 25ης Νοεμβρίου-Διεθνούς Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, η ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης παρουσιάζει μια συγκλονιστική παράσταση κατά της γυναικείας κακοποίησης και των γυναικοκτονιών. Για τα δικαιώματα που καταπατούνται... Για το άδικο που πονάει... Για τις γυναίκες που τόσο άδικα και βίαια «χάθηκαν» από χέρια που αγάπησαν και εμπιστεύτηκαν. Μια παράσταση βασισμένη σε αληθινή ιστορία. Την παράσταση «στηρίζουν» θύματα και μητέρες θυμάτων έμφυλης βίας και όσοι μάχονται για την εξάλειψή της. Δικαίωμα| Η αγάπη δεν πονάει! με τη Βίκυ Γεωρέττη ΚΕΙΜΕΝΟ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ: Βίκυ Γεωρέττη | Ακούγεται η φωνή του Μάνου Χατζηγεωργίου ΣΚΗΝΙΚΑ: Έλενα Παπαδώση ...More
Λίνα Μενδώνη: Ο επαναπατρισμός πολιτιστικών αγαθών αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας και υψηλής πολιτικής προτεραιότητας
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού, υποδέχθηκε μαρμάρινη ανδρική κεφαλή, ρωμαϊκών χρόνων, που επιστράφηκε από το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πανεπιστημίου του Μύνστερ, της Γερμανίας. Η εικονιστική κεφαλή (πορτρέτο) γενειοφόρου άνδρα συνδυάζει τη χαρακτηριστική κόμμωση των χρόνων του αυτοκράτορα Τραϊανού (98-117 μ.Χ.) με την οψιμότερη επίπεδη απόδοση της γενειάδας. Χρονολογείται, γύρω στα 150 μ.Χ., και αποτελεί τμήμα ταφικού αναγλύφου που προέρχεται από νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης ή από την ευρύτερη περιοχή της. Πλέον εκτίθεται μόνιμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, πλάι σε ανάλογα πορτρέτα. Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, στην ομιλία της, κατά την τελετή παράδοσης-παραλαβής, σημείωσε ...More



Leave A Comment