Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Αποτελέσματα ανασκαφικής έρευνας στην Τραπεζά Αιγίου-αρχαίες Ρύπες

Στις αρχές Οκτωβρίου ολοκληρώθηκε η περίοδος της φετινής συστηματικής ανασκαφικής έρευνας στο πλάτωμα της Τραπεζάς, οκτώ χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Αιγίου. Η θέση αυτή ταυτίζεται με τις Ρύπες, πόλη της Αχαΐας που άκμασε κατά τους πρώιμους ιστορικούς χρόνους και μετείχε στον αποικισμό ιδρύοντας τον Κρότωνα στην μεγάλη Ελλάδα. Η φετινή ανασκαφή επικεντρώθηκε κυρίως στην έρευνα του κτιρίου Γ νοτιοανατολικά του ανδήρου των ναών το οποίο ανήκε στη δημόσια σφαίρα των λειτουργιών της πόλης. Το κτίριο κάλυπτε η ερείπωση της ανωδομής του αποτελούμενη από ασβεστολιθικές και κροκαλοπαγείς λιθοπλίνθους. Μετά την αποτύπωση, την αρίθμηση και την απομάκρυνσή τους, αποκαλύφθηκε ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Από το Υπουργείο|0 Comments

Άναμμα Χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Αγιά

Την Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2024 στις 6:30 το απόγευμα στην πλατεία της Αγιάς, πραγματοποιήθηκε το άναμμα του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου. Στην πλατεία το κοινό περίμενε ζεστό κρασί, τσάι και σούπα από τον Σύλλογο Γυναικών. Οι σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των Νηπιαγωγείων και των Δημοτικών Σχολείων διοργάνωσαν bazaar με στολίδια που κατασκεύασαν τα ίδια τα παιδιά. Ο Σύλλογος με Κινητικά Προβλήματα του Δήμου Αγιάς «Πρόσβαση», ακόμη, έφερε τον Άη Βασίλη, στο «ειδικό» του έλκηθρο, ο οποίος έδωσε ένα συμβολικό δωράκι σε όλα τα παιδιά. Το Κέντρο Κοινότητας σε συνεργασία με το ΙΕΚ Όμηρος, τέλος, δημιούργησαν κατασκευές μαζί με ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Πέρα από την πόλη|0 Comments

University Studio Press| Άλκης Χαραλαμπίδης-Η Τέχνη του 19ου αιώνα (Αρχιτεκτονική, Γλυπτική, Ζωγραφική)

Τίτλος: Η Τέχνη του 19ου αιώνα (Αρχιτεκτονική-Γλυπτική-Ζωγραφική) Συγγραφέας: Άλκης Χαραλαμπίδης Εκδόσεις: University Studio Press Θέμα: Ιστορία της Τέχνης Χρονολογία: 2022 Σελίδες: 272 Τεχνικά Χαρακτηριστικά: 21Χ29 Η παρούσα έκδοση εξετάζει την καλλιτεχνική παραγωγή του 19ου αιώνα, την υποδοχή της, και την ευρεία επιδραστικότητα του πνεύματος μιας πολυσυλλεκτικής και ιδιαιτέρως γόνιμης περιόδου του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά τα καλλιτεχνικά ρεύματα (Κλασικισμός, Ρομαντισμός, Ρεαλισμός, Εμπρεσιονισμός, άλλες τάσεις παράλληλα και πέρα από τον Εμπρεσιονισμό), αλλά ταυτόχρονα επισημαίνεται η ως έναν βαθμό συμπόρευσή τους και η απουσία στεγανών που επιτρέπει τη δυναμική αλληλεπίδραση και την ποικιλότροπη ώσμωση των επιμέρους στοιχείων ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|Tags: |0 Comments

Πανεπιστήμιο Κύπρου| Τμήμα Οικονομικών| Προκήρυξη θέσης ειδικού επιστήμονα

ΚΕΝΗ ΘΕΣΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΕΡΓΟΥ ΤΙΤΛΟΣ : Ειδικός/η Επιστήμονας Υποστήριξης Έργου ΑΡ. ΘΕΣΕΩΝ : Μία (1)  ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ : Σύμβαση πλήρους απασχόλησης (38 ώρες/εβδομάδα) για ένα (1) έτος (με δυνατότητα ανανέωσης για ακόμη ένα έτος αναλόγως διαθεσιμότητας χρηματοδότησης και απόδοσης) ΕΠΟΠΤΕΙΑ : Τμήμα Οικονομικών ΤΟΠΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ : Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λευκωσία Το Τμήμα Οικονομικών του Πανεπιστημίου Κύπρου δέχεται αιτήσεις για την πλήρωση μίας (1) θέσης Ειδικού/ής Επιστήμονα (Υποστήριξης Έργου) για πλήρη απασχόληση (38 ώρες/εβδομάδα) με σκοπό τη διοικητική υποστήριξη του τμήματος Οικονομικών.  ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΕΣ: Ο/Η Ειδικός/ή Επιστήμονας Υποστήριξης Έργου θα εκτελεί τα πιο κάτω διοικητικά καθήκοντα ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Προκηρύξεις & Διαγωνισμοί|0 Comments

Κώστας Γεωργουσόπουλος (1937-2024)| Αποχαιρετισμός στον δάσκαλό μας| Γράφει ο Πάνος Λιάκος

Δεν το χωράει το μυαλό μου ότι ο αγαπημένος μας δάσκαλος και οδοδείκτης, ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, δεν είναι πια εδώ. Δεν θα ξεχάσω ποτέ, μαζί με την εισαγωγή μου στη φιλολογία της Καλαμάτας, το 2013, που ξεκίνησα να παρακολουθώ όλες τις διαλέξεις του-αδιαλλείπτως μέχρι το 2016-σε ένα κόσμημα που δεν υπάρχει πια, στη Στοά του Βιβλίου. Τα μαθήματα εκκινούσαν από τον Αισχύλο, τον Αριστοφάνη, τον Μίλερ, τον Ευριπίδη, όμως η ευρυμάθεια του Γεωργουσόπουλου και οι πολύπτυχες εμπειρίες της ζωής του μεταμόρφωναν κάθε διάλεξη σε κάτι περισσότερο από μία παρουσίαση πάνω στο αντικείμενο που είχε αφιερώσει όλη ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments

Marginalia Gallery| Synchronicity| 29 Νοεμβρίου-21 Δεκεμβρίου 2024

Η γκαλερί Marginalia παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο ¨Synchronicity¨ με τις Κάρολ Συρίμη, Στέλλα Γεωργιάδου και Μάργκαρετ Λαζάρου. Οι τρείς καλλιτέχνιδες γεννήθηκαν και έζησαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε κάποιο στάδιο της ζωής τους εγκαταστάθηκαν στην Κύπρο. Μέσα από μία σειρά  συμπτωματικών γεγονότων γνωρίστηκαν και ανέπτυξαν μια πολύχρονη φιλία. Τα έργα της Κάρολ Συρίμη, κυρίως ακρυλικά και ακουαρέλες, αφορούν τοπία δοσμένα μέσα από την προσωπική της ματιά. Άλλοτε ονειρικά και γαλήνια και άλλοτε έντονα και άγρια. Τα έργα της  Στέλλας Γεωργιάδου (υφασματογραφίες) αποτελούν  μια γιορτή ομορφιάς του φυσικού κόσμου. Κάθε έργο  διηγείται ιστορίες,  εγείρει αισθήματα και ...More

By |9 Δεκεμβρίου, 2024|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Go to Top