

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Προβολές στον κήπο του ΕΛΙΒΙΠ| Από το βιβλίο στην οθόνη| 03 και 04 Ιουλίου 2025
Το ΕΛΙΒΙΠ και το Athens Open Air Film Festival, στην πρώτη τους συνεργασία, παρουσιάζουν στον κήπο του ΕΛΙΒΙΠ, στο Παλαιό Ψυχικό, δύο ταινίες που βασίζονται σε βιβλία. Είναι Oι Ώρες και η Επιστροφή στο Howards End. Τις ταινίες προλογίζουν ο Θανάσης Χατζόπουλος, ποιητής και ψυχαναλυτής και η Κατερίνα Σχινά, μεταφράστρια και κριτικός λογοτεχνίας. Πέμπτη 03 Ιουλίου| Οι Ώρες| The Hours Σκηνοθεσία: Στίβεν Ντάλντρι Πρωταγωνιστούν: Νικόλ Κίντμαν, Μέριλ Στριπ, Τζούλιαν Μουρ, Εντ Χάρις Διάρκεια: 111' Έτος παραγωγής: 2002 Προλογίζει ο Θανάσης Χατζόπουλος, ποιητής και ψυχαναλυτής Η Βιρτζίνια Γουλφ (1882-1941) και η περίφημη «Κυρία Ντάλλογουεϋ» –φέτος συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την πρώτη ...More
Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης| Σεμινάρια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού| Το φύλο στα νέα ελληνικά| 03 Ιουλίου 2025
Στόχος του σεμιναρίου είναι να εξετάσει τον ρόλο των έμφυλων όρων στην Ελληνική γλώσσα στη διατήρηση κοινωνικών έμφυλων ιδεολογιών που ενισχύουν τον σεξισμό. Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου, διερευνούμε τη σχέση ανάμεσα στο γραμματικό και λεξιλογικό γένος και την κατασκευή του κοινωνικού φύλου. Εστιάζουμε στη γενική χρήση του αρσενικού και την εννοιολογική υποτίμηση των γυναικών και αναδεικνύουμε την προκατειλημμένη αναπαράσταση των γυναικών και των ανδρών στη χρήση της Ελληνικής γλώσσας. Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου, συζητάμε τις διάφορες στρατηγικές γλωσσικής μεταρρύθμισης (π.χ. έμφυλη εξειδίκευση και ουδετεροποίηση) που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι ομιλητές της Ελληνικής για την ...More
Ασκληπειακά Δρώμενα 2025 – «Ο Μύθος του Ασκληπιού»| 12 Ιουλίου 2025
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ο ιερός χώρος του Ασκληπιείου στην Αρχαία Κόρινθο ζωντανεύει ξανά, φιλοξενώντας μια μοναδική πολιτιστική εμπειρία όπου συναντώνται ο Μύθος, η Φιλοσοφία και η Τέχνη, μέσα από το πρίσμα της ελληνικής αυτοθεραπευτικής παράδοσης. Ο Πολιτιστικός Όμιλος “Ακαδημία Ασκληπειακής Αυτοθεραπευτικής”, η θεατρική ομάδα “ΑΡΣΙΝΟΗ” και το Σωματείο Λόγου και Τέχνης “Αλκυονίδες”, παρουσιάζουν τα “Ασκληπειακά Δρώμενα”, θεατρικής πολιτισμολογίας αρχαιογνωσιακού χαρακτήρα. Πρόκειται για μία δράση αφιερωμένη στη “Διαύγεια του Νου, Ψυχοσωματική Ευεξία, Θωράκιση και Προαγωγή της Υγιείας” του σύγχρονου ανθρώπου και τελεί υπό την αιγίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κορινθίας (Εφ.Α.Κορ.), υπό τον τίτλο: «Ο Μύθος του ...More
Μουσείο Θύραθεν| Μουσικό Σχήμα “Αγκινάρες”| 26 Ιουνίου 2025
Το μουσικό σχήμα Αγκινάρες αποτελείται από τους Χάρη Παναγιωτάκη, Γιώργο Ψαράκη και Χάρη Μπάκα και δημιουργήθηκε το 2018 στο Ηράκλειο Κρήτης. Η μουσική αυτή σύμπραξη καρποφορεί μέσα από τον πρώτο τους δίσκο "Άνοιξη καιρού" και φέρνει πρωτότυπες συνθέσεις και διασκευές με ηχοχρώματα της Κρήτης, από τους Πρωτομάστορες μέχρι το σήμερα. Ο δίσκος ανθίζει στον μουσικό μπαξέ της Κρήτης με την ελπίδα πως θα φέρει την Άνοιξη στις ψυχές και την αιώνια νίκη του Αδίκταμου-έρωντας. Την Πέμπτη 26/06/2025 και ώρα 21:00 στην αυλή του Μουσείου Θύραθεν.
Παγκόσμια Ημέρα Ευρωπαϊκής Μουσικής στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Το Σάββατο 21 Ιουνίου στις 11.30, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευρωπαϊκής Μουσικής, πραγματοποιήθηκε θεματική περιήγηση στη Μόνιμη Έκθεση του Μουσείου με θέμα "Ταξίδι μουσικό στα χρόνια του Αγώνα". Τραγούδια ελληνικά, κλέφτικα και ηρωικά, γαλλικά και ισπανικά επαναστατικά, θούριοι, φιλελληνικά και ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν», αποτελούν μια πρωτότυπη μουσική αφήγηση που ακολουθεί τα εκθέματα, φωτίζοντας τις ψηφίδες της εποχής από τις οποίες αναδύθηκε το ελληνικό κράτος. Επίσης στο πρόγραμμα ζωντανεύουν μέσα από βίντεο τα μουσικά όργανα, τα τραγούδια και οι χοροί των επαναστατημένων Ελλήνων.
University Studio Press| Tέχνη εκ των πραγμάτων
Τίτλος: Τέχνη εκ των πραγμάτων Συγγραφέας: Άλκης Χαραλαμπίδης Εκδότης: University Studio Press Θέμα: Ιστορία της τέχνης Χρονολογία: 2024 Σελίδες: 212 Τεχνικά Χαρακτηριστικά: 17Χ24 Τα αντικείμενα είναι αυτά που συνθέτουν τον ορατό κόσμο και που καθορίζουν αποφασιστικά τη στάση μας απέναντί του, την κοσμοθεωρία μας. Στη μελέτη αυτή ο Άλκης Χαραλαμπίδης παρακολουθεί βήμα-βήμα την έξοδο από τον εικαστικό χώρο των δύο διαστάσεων στον χώρο των πραγματικών αντικειμένων. Με την αναφορά σε ρεύματα, καλλιτέχνες και έργα, αναδεικνύει τις κυριότερες εκφάνσεις της παρουσίας του έτοιμου αντικειμένου ως φορέα μηνυμάτων και ως αισθητικού μέσου. Το βιβλίο «Τέχνη εκ των πραγμάτων» ...More
Leave A Comment