
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Η Αργυρώ Χιώτη νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου
Η Αργυρώ Χιώτη, σκηνοθέτις και δραματουργός, αναδείχθηκε νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, σε συνέχεια της ανοιχτής διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος και κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης της Ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης και Επιλογής, η οποία συγκροτήθηκε με την ΥΠΠΟ/569803/24.12.2024 απόφαση της Υπουργού και του Υφυπουργού Πολιτισμού. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (παρ. 13 του άρ. 3 του Ν. 2273/1994 (Α' 233), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρ. 76 του Ν. 4795/2021 (Α' 62)), η Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής κοινοποίησε το τελικό πρακτικό στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ με αιτιολογημένη και εξατομικευμένη εισήγηση σχετικά με την ...More
Onassis Stegi| Society Uncensored | Τελική έξοδος – Συζητώντας για την ευθανασία και την υποβοηθούμενη αυτοκτονία στην Ελλάδα| 20 Φεβρουαρίου 2025
Στη ζωντανή συζήτηση του Society Uncensored, με τίτλο «Τελική έξοδος», ειδικοί επιστήμονες από τους χώρους της ιατρικής και της νομικής, διανοούμενοι, αλλά και ασθενείς που θα μοιραστούν την προσωπική τους εμπειρία, μιλούν ανοιχτά και με ειλικρίνεια, ξεπερνώντας τα όρια των επιστημών τους, για την ευθανασία και την υποβοηθούμενη αυτοκτονία στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσμο. Πώς κατανοούμε σήμερα τα ηθικά διλήμματα και το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση έως την υποχρέωση προστασίας της ανθρώπινης ζωής και το βίωμα των οικογενειών και των φροντιστών; Οι θεατές γίνονται ενεργό μέρος της συζήτησης, η οποία θα βιντεοσκοπηθεί και θα παρουσιαστεί στο ...More
Contemporary Greek Fashion In Detail| Μια ψηφιακή αρχειακή πρωτοβουλία της Clotheslines αφιερωμένη στη σύγχρονη ελληνική μόδα
Το ψηφιακό αρχείο μόδας της Clotheslines αντλεί το πρωτογενές υλικό του από τις ιδιωτικές συλλογές σύγχρονων δημιουργών μόδας στοχεύοντας στη διατήρηση και ανάδειξη της διαδικασίας κατασκευής των ενδυμάτων. Παρουσιάζει δώδεκα σχεδιαστές, σχεδιαστικές ομάδες και καλλιτεχνικές κολλεκτίβες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, μέσα από δώδεκα επιλεγμένα ενδύματα και αξεσουάρ, συνοδευόμενα από σχετικά τεκμήρια – σκίτσα, φωτογραφίες, τεχνικά σχέδια κ.α. Στο επίκεντρο του αρχείου βρίσκονται τα πατρόν των ενδυμάτων, αναδεικνύοντας τον ρόλο τους στη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης κάθε δημιουργίας. Οι επισκέπτες του αρχείου μπορούν να περιηγηθούν στα επιλεγμένα ενδύματα μέσω φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης, να διαβάσουν αναλυτικές πληροφορίες και να κατεβάσουν ...More
MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά| Έκθεση «Α Cabinet of Curiosities»| 13 Φεβρουαρίου-31 Αυγούστου 2025
Το απροσδόκητο, το αμφίσημο και το αινιγματικό, το φανταστικό και το γκροτέσκο λειτουργούν ως εννοιολογικό και χωροταξικό πλέγμα για την έκθεση με τίτλο «a Cabinet of Curiosities» που παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, από τις 13 Φεβρουαρίου έως τις 31 Αυγούστου 2025. Τον χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου στο Θησείο, στην Αθήνα, «καταλαμβάνουν» 78 εικαστικοί με ζωγραφικές και χαρακτικές συνθέσεις, γλυπτά, κατασκευές και βίντεο –έργα εξαιρετικά ποικίλα ως προς το ύφος, τα υλικά, τις ποιότητες, την ευαισθησία, τις εικαστικές τους αξίες και την αισθητική που προκρίνουν. Ζωή Σκλέπα Τα cabinets of curiosities, τα οποία ...More
Ο Δήμος Αγιάς τιμά τους πεσόντες της Βουλγαρινής (Έλαφος, 1878)
‘Ήδη από τον Απρίλιο του 1877 μαινόταν ο Ρωσοτουρκικό Πόλεμος που θα άλλαζε το χάρτη στα Βαλκάνια. Η Ρωσία, υποστηρίζοντας τις διεκδικήσεις της Σερβίας, Μαυροβουνίου, Βουλγαρίας και Ρουμανίας είχε κηρύξει τον πόλεμο στην καταρρέουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία. Στα τέλη Ιανουαρίου 1878, οι Ρωσικές δυνάμεις βάδιζαν προς την Κωνσταντινούπολη αλλά η προέλαση τους διακόπηκε από την επέμβαση των άλλων Μεγάλων Δυνάμεων. Ο πόλεμος έληξε με τη Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (3 Μαρτίου 1878) που αναγνώρισε την ανεξαρτησία της Ρουμανίας, της Σερβίας και του Μαυροβουνίου, καθώς και την ίδρυση του Βουλγαρικού Πριγκιπάτου. Η Ελλάδα σε αυτή τη συγκυρία επέλεξε, ...More
Νεώτερο μνημείο η συλλογή του Σπαθαρείου Μουσείου Θεάτρου Σκιών
Τα 465 αντικείμενα, που συγκροτούν τη συλλογή του Σπαθαρείου Μουσείου Θεάτρου Σκιών -νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου- του Δήμου Αμαρουσίου, προστατεύονται πλέον ως νεώτερα μνημεία, με την απόφαση χαρακτηρισμού τους από το Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς αποτελούν μοναδικά και σπάνια τεκμήρια της ιστορίας του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα, των ιστορικοπολιτικών και κοινωνικών συνθηκών της εκάστοτε εποχής δημιουργίας τους και των πρωταγωνιστών της, καθώς και της εξέχουσας συμβολής του Ευγένιου Σπαθάρη και του πατέρα του Σωτήρη Σπαθάρη, στην εξέλιξη και προβολή του Καραγκιόζη, στην σύγχρονη Ελλάδα. Τα αντικείμενα, εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Σπαθαρείου Μουσείου Θεάτρου Σκιών, αποτελούν δωρεά ...More



Leave A Comment