Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Πάτρα| «Τιμάμε τους αγώνες του λαού μας»| Την Τρίτη 5 Νοεμβρίου τα εγκαίνια της έκθεσης στο νέο Δημαρχείο
Τιμάμε τους αγώνες του λαού μας», είναι ο τίτλος της έκθεσης ψηφιακής αποτύπωσης που διοργανώνει ο Δήμος της Πάτρας, η οποία ανοίγει τις πύλες της στις 7.00 το απόγευμα την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στο νέο Δημαρχείο. Μέσα από το εκθεσιακό υλικό τιμώνται οι αγώνες του λαού και «ενώνονται» δυο κορυφαίες ιστορικές στιγμές. Αυτές της απελευθέρωσης από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής και της εξέγερσης του Πολυτεχνείου το 1973. Για την φιλοξενία της έκθεσης επιλέχθηκε το ιστορικό κτίριο του παλαιού Αρσακείου (νέο δημαρχείο), το οποίο μεταξύ άλλων είναι ενταγμένο στη συλλογική μνήμη της πόλης για τη χρήση του ...More
Έδεσσα| Ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συντήρησης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου, της πλατείας Βαροσίου
Ολοκληρώθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού οι μελέτες συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της πλατείας Βαροσίου, στην Έδεσσα, όπου έχουν αποκαλυφθεί τμήματα της διαχρονικής οχύρωσης της πόλης, κατά τη διενέργεια ανασκαφικών ερευνών στο πλαίσιο του έργου της διαμόρφωσης της πλατείας Βαροσίου και των διαδρομών πρόσβασης. Στόχος των μελετών είναι η στερέωση των καταλοίπων και η ανάδειξή τους με ταυτόχρονη αντιμετώπιση των δομικών και οικοδομικών προβλημάτων και την ενίσχυση της στατικής επάρκειας των τειχών. Η μελέτη συντήρησης περιλαμβάνει περιγραφή και παθολογία των οχυρώσεων και άλλων οικοδομημάτων, δειγματοληψία κονιαμάτων και λίθων καθώς και προτεινόμενες ...More
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ανοίγεται στην Ασία
Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου διευρύνει τους ορίζοντες εξωστρέφειάς του κοιτάζοντας προς την Ασία, μία ήπειρο όπου η Ελλάδα δεν έχει μέχρι στιγμής ισχυρές πολιτιστικές ανταλλαγές στο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Γενικός Διευθυντής Ιωάννης Καπλάνης συμμετείχαν τον Οκτώβριο ως προσκεκλημένοι ομιλητές σε σημαντικές διοργανώσεις για τις παραστατικές τέχνες στην Κορέα και την Κίνα, όπου είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν την ιστορία και τις δράσεις του Φεστιβάλ καθώς και τις προτάσεις τους για συνεργασία με τις δύο αυτές χώρες. Προσκεκλημένη του 2024 Performing Arts ...More
Κιλκίς| Αναβαθμίζονται οι υποδομές στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ευρωπού
Σε επεμβάσεις αναβάθμισης των υποδομών, αλλά και προστασίας των καταλοίπων, στον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας πόλης της Ευρωπού, προχωρά το Υπουργείο Πολιτισμού, δια της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων Κιλκίς. Το πρόγραμμα αφορά σε έργα βελτίωσης και επέκτασης των υποδομών και των υπηρεσιών του αρχαιολογικού χώρου, αλλά και στην τοποθέτηση προσωρινού στεγάστρου προστασίας, σε τμήμα της αρχαίας πόλης. Μέσα από τις συγκεκριμένες επεμβάσεις αναβαθμίζεται η λειτουργία του αρχαιολογικού χώρου και εν γένει η εμπειρία του επισκέπτη, ενώ συγχρόνως επικουρείται η εκπαιδευτική και πολιτιστική δραστηριότητα της Εφορείας Αρχαιοτήτων στην αρχαία Ευρωπό. Η αρχαία Ευρωπός αποτελούσε σπουδαία πόλη, στον πυρήνα ...More
Roma Gallery| Το κάλλος. Η απώλεια. (Λεπτομέρειες)| Γιάννης Τσαρούχης & Τάσος Βρεττός| 31 Οκτωβρίου-29 Νοεμβρίου 2024
Ασφαλώς λεπτομέρειες. Επειδή κανείς δεν μπορεί, δεν επιτρέπεται να μιλήσει για το κάλλος ολιστικά, με αξιωματικό τρόπο. Παρά μόνο με υπαινιγμούς. Ή, σπαράγματα. Δηλαδή μισόλογα. Αντίθετα με την απώλεια. Που τα λόγια περισσεύουν. Ή, μάλλον που οι πάντες έχουν βιώσει τόσο βαθιά, ώστε δεν χρειάζονται καν λόγια. Ίσως ένας στεναγμός μόνο. Αρκεί μόνο τόσο. Από την άλλη το κάλλος είναι πάντα κάτι που σχετίζεται με το παρελθόν. Και γι' αυτό η σχέση μας με αυτό εξαντλείται όχι τόσο στη βίωση - αυτή αξίζει μόνο στους μυημένους - αλλά μάλλον στην εξιδανίκευση. Στη νοσταλγία. Αυτό αντέχουμε οι ...More
CITRONNE GALLERY – ΑΘΗΝΑ| Νίνα Παπακωνσταντίνου| Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου| 31 Οκτωβρίου-07 Δεκεμβρίου 2024
Την Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου, εγκαινιάζεται στην CITRONNE Gallery - Αθήνα η ατομική έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου “Νομίζω πως σ' έφτιαξα στο μυαλό μου”. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ποίημα της Σύλβια Πλαθ “Mad Girl’s Love Song”, και υπαινίσσεται την αφετηρία και την πηγή των έργων που παρουσιάζονται, στα οποία η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί αποσπάσματα ποίησης και πεζογραφίας γυναικών λογοτέχνιδων. Η Παπακωνσταντίνου ακολουθεί μια ιδιαίτερη διαδρομή: δεν πρόκειται για θεματικές ή καλλιτεχνικές παραλλαγές, αλλά για την χειρωνακτική μετάπλαση κειμένων, για να «φτιάξει μέσα στο μυαλό της» και να αποδώσει τελικά μέσα από το συνδυασμό -το πλέξιμο διαφορετικών αποσπασμάτων- μια οπτική αίσθηση της γραφής, αλλά ...More
Leave A Comment