
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκές Κοινωνίες και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση
Τίτλος: Π.Μ.Σ. Ευρωπαϊκές Κοινωνίες και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση Επιστημονικός κλάδος Ευρωπαϊκές Σπουδές Πανεπιστήμιο: Πανεπιστήμιο Αιγαίου Γλώσσα: Ελληνικά Διάρκεια: 3 εξάμηνα (full-time). Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: https://www.soc.aegean.gr/index.php/gr-m-ma/gr-m-ekeo Περιγραφή Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Ευρωπαϊκές Κοινωνίες και Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση» διερευνά τη σχέση και τις διαφορές ανάμεσα στις κοινωνικές, νομικές, θεσμικές, οικονομικές και πολιτισμικές πρακτικές των κοινωνιών και των θεσμών τόσο στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και στις όμορες προς αυτή χώρες, σε όρους εθνικών ταυτοτήτων, κοινωνικών κινημάτων, οικονομικών δομών, εννόμων τάξεων, κοινωνικών ...More
Εκπαιδευτική δράση στην Εθνική Πινακοθήκη| Χρώματα Αγάπης και Χρώματα Βίας| 08 Μαρτίου 2025
Πώς συλλαμβάνει το «ανδρικό βλέμμα» το γυναικείο σώμα στην Ανδρομέδα Δεμένη στους Βράχους του Νικόλαου Κουνελάκη; Πώς καταγράφεται η γυναικεία εμπειρία στο έργο της πρώτης Ελληνίδας ζωγράφου που φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών, Σοφίας Λασκαρίδου; Από τη συμβολική βία και τις υποδουλωμένες φιγούρες του Οριενταλισμού, στο εξιδανικευμένο γυμνό του 20ου αιώνα, τα γυναικεία σώματα διανύουν μία μεγάλη διαδρομή στην ελληνική ζωγραφική, χρωματίζονται και επανανοηματοδοτούνται μέσα από τις εικαστικές αναφορές και τα κινήματα της κάθε περιόδου. Η θέαση αυτών των έργων γίνεται πιο συναρπαστική μέσα από το βλέμμα του παρόντος που αναζητά νέες έμφυλες αναπαραστάσεις στην τέχνη ...More
Εκδόσεις Gutenberg| Φιλοσοφία της Φυσικής-Βασίλης Καρακώστας
Τίτλος: Φιλοσοφία της Φυσικής Συγγραφέας: Βασίλης Καρακώστας Εκδόσεις: Gutenberg Θέμα: Φιλοσοφία, Επιστήμη, Φυσική Χρονολογία: 2024 Σελίδες: 509 Τεχνικά χαρακτηριστικά: 17x24 Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίο του, ο καθηγητής Βασίλης Καρακώστας θέτει τις βάσεις για την οπτική μέσα από την οποία θα αναπτύξει το θέμα του: "Κατανοώ τη σχέση Φυσικής και της Φιλοσοφίας ως λειτουργική και αμφίδρομη. Η εξέλιξη των ιδεών στη φυσική επιστήμη αποκαλύπτει ότι η υιοθέτηση διαφορετικών εννοιολογικών και φιλοσοφικών προσεγγίσεων υποδηλώνει εν γένει διαφορετικούς τύπους ερμηνείας και μελλοντικής ανάπτυξης της φυσικής θεωρίας. Και αντιστρόφως, η ανάπτυξη της φυσικής επιστήμης αναδεικνύει και διαμορφώνει φιλοσοφικές απόψεις και ...More
ΔΛ Gallery| Θανάσης Μυλωνάς – Outer Space| 29 Μαρτίου-28 Ιουνίου 2025
Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 29 Μαρτίου 2025 την πρώτη ατομική έκθεση του Θανάση Μυλωνά με τίτλο “Outer Space”. Μέσα από μια σειρά ζωγραφικών καθώς και κεραμικών έργων ξεδιπλώνεται, οπτικά μια πνευματικότητα με πηγή την βιωματική εμπειρία. Διασταυρώνει έννοιες όπως, μυστικισμός, θάνατος και αλχημεία – όχι όπως τη γνωρίζουμε. Η αλχημεία εδώ είναι εσωτερική: μια αναμέτρηση με τον φόβο, την ερμηνεία του θανάτου και την αναζήτηση ενός υπαρξιακού νοήματος. Οι βιωματικές εμπειρίες που περιγράφονται από μεσαιωνικές μυθοπλασίες γίνονται το πλαίσιο μέσα από το οποίο ο φόβος αποκτά σχήμα και μεταπλάθεται. Η παρούσα σύνθεση δεν διηγείται ιστορίες φόβου αλλά γίνεται η ίδια η αναμέτρηση. Ο ...More
Εκδόσεις Αγγελάκη| Όσκαρ Ουάιλντ-Η Σημασία του να Είναι κανείς Σοβαρός (Θέατρο)
Τίτλος: Η Σημασία του να Είναι κανείς Σοβαρός Συγγραφέας: Όσκαρ Ουάιλντ Μεταφραστής: Παναγιώτης Λιάκος Εκδόσεις: Αγγελάκη Θέμα: Θέατρο Χρονολογία: 2025 Σελίδες: 144 Τεχνικά χαρακτηριστικά: 21x14 Έχοντας περάσει για πάντα στο πάνθεον των μεγάλων λογοτεχνών της ανθρωπότητας, ο συγγραφέας του Πορτρέτου του Ντόριαν Γκρέι προκαλεί κύματα γέλιου και σκέψης μέσα από τις σάτιρες ηθών της εποχής του. Ο Όσκαρ Ουάιλντ δημοσίευσε την κωμωδία Η Σημασία του να Είναι κανείς Σοβαρός το 1895, λίγα χρόνια μετά το magnum opus του, όπου με οξύτατο πνεύμα σχολίασε τον πουριτανισμό και τη φαρισαϊστική συμπεριφορά της άρχουσας τάξης. Μέσα από τις ξεκαρδιστικές περιπέτειες ...More
Διάλεξη του Τάκη Μαυρωτά στο Κτήμα Γεροβασιλείου| 10 Μαρτίου 2025
Τη Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2025, στις 19:00, το Μουσείο Οίνου Γεροβασιλείου θα φιλοξενήσει τον Τάκη Μαυρωτά, Διευθυντή Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη στη διάλεξη: Ανάταση με την τέχνη της εποχής μας Από τους Picasso, De Chirico, Cocteau στους Τσαρούχη, Εγγονόπουλο, Φασιανό, Αδαμάκο Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου των Εκδόσεων Μέλισσα Τάκης Μαυρωτάς | Λέξεις και Τέχνη | 50 ομιλίες Για το βιβλίο και τον ίδιο αναφέρουν: Η Ελένη Αρβελέρ στον πρόλογό της: «Πολλοί μίλησαν για την ερωτική μανία, της οποίας «ουδέν σφοδρότερον», (κατά τον Ιουστινιανό). Για τον Τάκη Μαυρωτά σπουδαιότερη είναι όμως η «καλλιτεχνική μανία», μια ασθένεια από την ...More



Leave A Comment