
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος| Πεδίον Ανθίσματος του Αλέκου Κυραρίνη| Γράφει η Βένια Παστάκα
Γράφει η Βένια Παστάκα Ιστορικός Τέχνης Ο Αλέκος Κυραρίνης φέρει μια σπουδαία κληρονομιά· γιος του σημαντικού μαρμαρογλύπτη Γιάννη Κυραρίνη, έχει γαλουχηθεί μέσα στην σημαντική παράδοση του νησιού της Τήνου, όπου η τέχνη και η πίστη είναι βαθιά συνυφασμένες. Από μικρή ηλικία ήρθε σε επαφή με τις τεχνικές της μαρμαρογλυπτικής και τα παραδοσιακά εικονογραφικά μοτίβα, κάτι που καθόρισε ανεξίτηλα τη μετέπειτα πορεία του. Οι συνθέσεις του ξεχωρίζουν για τη λεπτομερή επεξεργασία τους, τον επαναλαμβανόμενο ρυθμό και την πλούσια εικονογραφία, που αντλεί από θρησκευτικά και λαϊκά μοτίβα. Κάθε του έργο είναι ένας διάλογος με το παρελθόν, μια γέφυρα ...More
ΑΠΘ| SHAZAAM: Η Γενιά Ζ μαθαίνει να ξεχωρίζει την επιστήμη από την ψευδοεπιστήμη
Με αφορμή την ολοκλήρωση του ερευνητικού έργου για τον Γραμματισμό στα ΜΜΕ και την καλλιέργεια κριτικής σκέψης της Γενιάς Ζ, με επίκεντρο την επιστημονική πληροφορία και την ψευδοεπιστήμη, η ερευνητική ομάδα του προγράμματος SHAZAAM, διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου, την Πέμπτη 27 Μαρτίου 2025 και ώρα 17:30, στο ΚΕΔΕΑ του ΑΠΘ. Το SHAZAAM αποτελεί ένα καινοτόμο ερευνητικό έργο στον χώρο της εκπαίδευσης και της επικοινωνίας το οποίο έχει στόχο να εξοπλίσει τους νέους με τα απαραίτητα εργαλεία ώστε να διακρίνουν την επιστημονική γνώση από την παραπληροφόρηση. Το έργο συνδύασε τη βιωματική μάθηση με τη ...More
Πρωτοβουλία Χανίων για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη
Στο φως της δημοσιότητας ήρθε μια ανακοίνωση με το κείμενο Πρωτοβουλίας Χανίων με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη, για την προώθηση της πολύτιμης άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς του μεγάλου οικουμενικού μουσικοσυνθέτη. Την υπογράφουν 38 εκπρόσωποι θεσμικών φορέων των Χανίων. Το κείμενο επισημαίνει: "Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη και την ανακήρυξη από το Υπουργείο Πολιτισμού του 2025 ως «Αφιερωματικό Έτος Μίκη Θεοδωράκη» νιώθουμε την ανάγκη και την ηθική υποχρέωση, ως υπεύθυνοι πολίτες, να ενεργοποιηθούμε για την προώθηση της πολύτιμης άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς του μεγάλου οικουμενικού ...More
Ύδρα-Ιστορική Οικία Λάζαρου Κουντουριώτη| «Διαφημίζοντας την Ελλάδα. Οι απαρχές του ελληνικού τουρισμού» | 25 Μαρτίου-31 Οκτωβρίου 2025
Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση «Διαφημίζοντας την Ελλάδα. Οι απαρχές του ελληνικού τουρισμού» στην Ιστορική Οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, παράρτημα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου στην Ύδρα. Η έκθεση ανοίγει για το κοινό στις 25 Μαρτίου, ενώ τα επίσημα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν τον Ιούνιο στα πλαίσια του θεσμού των Μιαουλείων. Η έκθεση ανιχνεύει τα πρώτα βήματα του ελληνικού τουρισμού μέσα από αφίσες και φυλλάδια που εκδόθηκαν από τους πρώτους κρατικούς τουριστικούς οργανισμούς. Τα έντυπα αυτά διαφήμιζαν το ελληνικό τοπίο, τις παραδόσεις και τη φιλοξενία της Ελλάδας μέσα από καλλιτεχνικές και γραφιστικές συνθέσεις υψηλής ...More
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη| Ποίηση και Θέατρο: Μια συνομιλία| 26 Μαρτίου 2025
Στο πλαίσιο παγκόσμιων ημερών ποίησης και θεάτρου, 21 και 27 Μαρτίου, αντίστοιχα, το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη διοργανώνει εκδήλωση – αφιέρωμα με τίτλο Ποίηση και θέατρο: μια συνομιλία, την Τετάρτη 26 Μαρτίου 2025 και ώρα 19.00, στην Ιστορική Βιβλιοθήκη, 2ας Μεραρχίας 36 & Ακτής Μουτσοπούλου στον Πειραιά. Από τις γυναίκες ποιήτριες της Αναγέννησης στη σύγχρονη ποιητική και θεατρική δημιουργία. Ένα οδοιπορικό στην τέχνη της ποίησης και του θεάτρου από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας, με φόντο την Ευρώπη και την Ανατολή, την Αρχαία Ελλάδα, το δημοτικό τραγούδι και την Κρητική λογοτεχνία, ως τη σύγχρονη δημιουργία και τη θεατρική σκηνή. ...More
Σπύρος Στεργίου
Σπύρος Στεργίου. Καλλιτεχνικό εργαστήριο Σπύρος Στεργίου - Βιογραφικό Σημείωμα e-mail:[email protected] Ο Δρ Σπύρος Στεργίου γεννήθηκε στον Αυλώνα Αττικής στην Ελλάδα. Σπούδασε ζωγραφική κοντά στον μεγάλο δάσκαλο Γιάννη Τσαρούχη. Περαιτέρω, συνέχισε τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, (1986-1991), υπό τους Π. Τέτση, Δ. Μυταρά και Γ. Βαλαβανίδη και Γλυπτική υπό τον Σ. Βαλασάκη. Έλαβε το διδακτορικό του από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Σχολή Καλών Τεχνών), το οποίο αφορούσε μια σύγχρονη προσέγγιση της παραδοσιακής τέχνης. Σήμερα διδάσκει ψυχολογία της θρησκευτικής τέχνης, Θεωρία και ανάλυση έργων τέχνης, Ιστορία και τεχνική της ...More



Leave A Comment