Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Παρουσίαση της δίτομης δημοσίευσης Phylakopi, Melos, 1896-99. The finds in the National Archaeological Museum, Athens από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και τη Βρετανική Σχολή Αθηνών| 01 Απριλίου 2025

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και η Βρετανική Σχολή Αθηνών σας προσκαλούν στην παρουσίαση της δίτομης δημοσίευσης R.L.N. Barber (ed.), Phylakopi, Melos, 1896-99. The finds in the National Archaeological Museum, Athens, BSA Suppl. Volume 53, την Τρίτη 1η Απριλίου 2025 και ώρα 17:30, στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. (Είσοδος: Τοσίτσα 1, ΤΚ 106 82 Αθήνα). Η σπουδαία προϊστορική πόλη της Φυλακωπής στη Μήλο, που άκμασε καθ’ όλη τη διάρκεια της 2ης χιλιετίας π.Χ., ανασκάφηκε για πρώτη φορά από τη Βρετανική Σχολή Αθηνών, το διάστημα 1896-1899 και τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν το 1904. Τα ευρήματα μεταφέρθηκαν και φυλάσσονται, ...More

By |26 Μαρτίου, 2025|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

Μαγνησία| Ανάδειξη του προϊστορικού οικισμού του Σέσκλου

Το Υπουργείο Πολιτισμού προχωρεί στην ολοκληρωμένη προστασία και ανάδειξη του προϊστορικού οικισμού του Σέσκλου Α και Β στην Αισωνία Μαγνησίας. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει προτάσεις για τη συνολική ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου, μέσω επεμβάσεων στερέωσης των αρχαίων καταλοίπων, βελτίωσης της προσβασιμότητας και διαχείρισης των επισκεπτών, αλλά και έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης του ιδιαίτερα σημαντικού αρχαιολογικού χώρου. Ο οικισμός του Σέσκλου έχει υποστεί ζημιές τόσο από την πυρκαγιά του 2023, όσο και από τον Daniel. Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Ο αρχαιολογικός χώρος του Σέσκλου, στη Θεσσαλία, είναι ένας από τους σημαντικότερους και αρχαιότερους νεολιθικούς οικισμούς στην Ελλάδα ...More

By |26 Μαρτίου, 2025|Categories: Από το Υπουργείο|0 Comments

Γκαλερί Μarginalia| Αναστασία Χαραλάμπους-1721 Ώρες| 04-26 Απριλίου 2025

Με 30 έργα της η ζωγράφος αφομοιώνει μέσα από μια πλούσια ενεργητική χειρονομία μια ποιητική ταυτότητα, μια γνήσια και ολότελα προσωπική εκδοχή της έμπνευσής της, αναπτύσσοντας μια λεπτή διαλεκτική με το χρώμα και τα άλλα υλικά που χρησιμοποιεί για να ολοκληρωθεί το έργο της. Ο σχεδιασμός της ιδιότυπης μορφολογίας των πινάκων της διατηρεί ένα στέρεο υπόβαθρο πάνω στο οποίο τονίζεται ο πυρήνας της φόρμας αλλά και οι άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφονται αντιθέσεις χρωμάτων, λεπτών συνηχήσεων και η τεχνική αναδίπλωση της αφήγησής της. Η επιλογή του υλικού και του χρώματος στα έργα της Χαραλάμπους, γίνεται ...More

By |24 Μαρτίου, 2025|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

Μουσείο Θύραθεν| Τελετουργίες της άνοιξης, “Είμαι σκοτάδι κι είσαι φως”| 09 Απριλίου 2025

Στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου(Πειραματική Σκηνή)  Τετάρτη στις 9/4/2025 και ώρα 21:00 Μια παράσταση με επιλεγμένα τραγούδια που αποτυπώνουν την αέναη εναλλαγή φωτός και σκοταδιού. ‘Αλλοτε συνδέονται άμεσα κι άλλοτε εμπνέονται από τις τελετές της Άνοιξης ,και όσων αυτή συμβολίζει: Από το ευρύ φάσμα της μουσικής παραλαβής για τα πάθη ,ανθρώπινα και θεΪκά ,τα οποία γίνονται ένα στο λαΪκό μοιρολόι της Παναγίας των γυναικών τη Μ.εβδομάδα, αφού η Παναγιά τραγουδιέται σε όλη την Ελλάδα σα μια από τις γυναίκες του χωριού που μοιρολογά το νεκρό γιό της. Τραγούδια για το πένθους αλλά και για τη χαρά ...More

By |24 Μαρτίου, 2025|Categories: Uncategorized|Tags: |0 Comments

Μουσείο Θύραθεν| Συναυλία με τον Μπάμπη Κακεπάκη| 26 Μαρτίου 2025

Την Τετάρτη 26 Μαρτίου και ώρα 20:30, στον ιδιαίτερο χώρο του Μουσείου Παραδοσιακών Οργάνων «Θύραθεν» , η μουσική γίνεται γέφυρα που ενώνει το παρελθόν με το παρόν, τα τραγούδια με τα μουσικά όργανα του χώρου. Ο Μπάμπης Κάκεπακης απόφοιτος της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας με γνώση της Βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής, αυτή τη φορά αφήνει τα βήματα του χορού για να μας οδηγήσει σε ένα μουσικό ταξίδι. Ένα ταξίδι όπου οι ήχοι συναντούν τη μαγεία της παράδοσης. Ʃτην αυτή συναυλία, θα τον συνοδεύσουν δύο εξαιρετικοί μουσικοί, ο Γιώργος Γεροντής στο λαούτο και ο Ʃτέλιος Νικολιδάκης στην κιθάρα. Το πρόγραμμα θα έχει δύο ...More

By |24 Μαρτίου, 2025|Categories: Uncategorized|Tags: |0 Comments

Ελληνική Κοινότητα Μελβούρνης| Σεμινάρια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού- Ο πληθυσμός και οι οικισμοί της Πελοποννήσου κατά την Ελληνική Επανάσταση| 05 Απριλίου 2025

Μεταξύ 1828 και 1830, η ελληνική διοίκηση ανέλαβε τη συλλογή στατιστικών στοιχείων σχετικά με τον πληθυσμό και τους οικισμούς της Πελοποννήσου. Μέσω συστηματικής έρευνας, η οποία περιελάμβανε τον εντοπισμό και τη χαρτογράφηση περίπου 1.800 τοπωνυμίων, κατέστη δυνατή η ανασύσταση του δημογραφικού τοπίου της Πελοποννήσου κατά τη λήξη της Ελληνικής Επανάστασης. Στην παρουσίαση αυτή θα περιγραφούν αρχικά τα βασικά χαρακτηριστικά της κατανομής των οικισμών και των πληθυσμιακών προτύπων στην Πελοπόννησο κατά την περίοδο αυτή. Επιπλέον, θα εξεταστούν εν συντομία συγκεκριμένα ζητήματα όπως οι επιπτώσεις των πολεμικών συγκρούσεων στους οικισμούς και την κινητικότητα του πληθυσμού - τόσο του ...More

By |24 Μαρτίου, 2025|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Go to Top