Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
Μουσείο Θύραθεν| Τμήματα μουσικοκινητικής για παιδιά ηλικίας 1 – 2 και 2-3 ετών
Τμήματα μουσικοκινητικής για παιδιά ηλικίας 1 - 2 και 2-3 ετών παρέα με τους γονείς τους. Μαζί θα ακούσουμε μουσική και ιστορίες, θα γνωρίσουμε διάφορα μουσικά όργανα και θα εξερευνήσουμε τους εαυτούς μας μέσα σε ένα κλίμα αποδοχής και σεβασμού. Ελάτε να μοιραστούμε τη χαρά της μουσικής! Οι μουσικές μας ομάδες έχουν ως στόχο : - την ομαλή ένταξη των παιδιών στις πρώτες τους ομάδες - την ενδυνάμωση της σχέσης γονέα - παιδιού μέσα από το κοινό βίωμα - την καλλιέργεια της μουσικότητας και της ευαισθησίας απέναντι στη μουσική και τις τέχνες - την δυνατότητα έκφρασης συναισθημάτων και ιδεών ...More
Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου| Καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2024-2025
Οι άξονες στους οποίους κινείται το πρόγραμμα της ΕΠΜΑΣ για τον επόμενο χρόνο: είναι η αξιοποίηση, τεκμηρίωση και εκθεσιακή προβολή των μόνιμων η διοργάνωση ατομικών και ομαδικών η εμβάθυνση και διεύρυνση του εκπαιδευτικού προγράμματος με στόχο την ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού η διεύρυνση της εξωστρέφειας και η περαιτέρω ενδυνάμωση της θέσης της Εθνικής Πινακοθήκης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Την παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγράμματος έκανε η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, Συραγώ Τσιάρα, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη. Καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2024-2025 Francisco Goya, Los Caprichos - Μόνιμη Συλλογή ...More
Εγκρίθηκαν οι μελέτες για τον εκσυγχρονισμό του Μουσείου Ζακύνθου
Το Συμβούλιο Μουσείων του Υπουργείου Πολιτισμού γνωμοδότησε ομοφώνως θετικά, επί των μελετών -αρχιτεκτονικής, στατικής και ηλεκτρομηχανολογικής- που αφορούν στον εκσυγχρονισμό και τη λειτουργική αποκατάσταση του Μουσείου Ζακύνθου. Το κτήριο του Μουσείου έχει συνολικό εμβαδόν 1.780 τ.μ., μαζί με τη στοά, και βρίσκεται στην πλατεία Διονύσιου Σολωμού. Στεγάζει εκθεσιακούς χώρους, εργαστήρια συντήρησης αρχαιολογικών ευρημάτων, γραφειακούς χώρους της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ζακύνθου, καθώς και δευτερεύοντες βοηθητικούς χώρους. Οι χώροι του διατάσσονται σε δύο ζώνες, τη μεσημβρινή (ισόγειο και Α’ όροφος), όπου στεγάζονται οι εκθεσιακοί χώροι, και τη βόρεια (ισόγειο, 1ος ημιώροφος, 2ος ημιώροφος), όπου στεγάζονται όλες οι υποστηρικτικές λειτουργίες. ...More
Ερευνητικό Πρόγραμμα Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ CARE SEA: Διεθνής Συνεργασία για την Προστασία της Μαύρης Θάλασσας από τη Ρύπανση
Με στόχο την περιβαλλοντική συνεργασία και ευαισθητοποίηση φορέων, ιδρυμάτων και πολιτών για τον μετριασμό και την εξάλειψη της ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, είναι σε εξέλιξη ερευνητικό πρόγραμμα του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ. Εταίροι του προγράμματος, με τίτλο «CARE SEA - Cooperation and Awareness for Pollution-free and Environmentally Sustainable Black Sea (Συνεργασία και ευαισθητοποίηση για την απαλλαγμένη από ρύπανση και περιβαλλοντικά βιώσιμη Μαύρη Θάλασσα)», είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, το Εθνικό Πανεπιστήμιο Μπατούμι «Σότα Ρουσταβέλι» της Γεωργίας (BSU), το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης του Δέλτα Δούναβη της Ρουμανίας (DDNIRD), το Τεχνικό Πανεπιστήμιο Καραντενίζ ...More
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα| 6-17 Νοεμβρίου 2024
Το Υπουργείο Πολιτισμού, δια της διευθύνσεως Γραμμάτων και Τεχνών, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, συμμετέχει για δεύτερη φορά, με Εθνικό Περίπτερο, στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, από τις 6 ως τις 17 Νοεμβρίου, 2024. Κατόπιν σχετικής πρόσκλησης των διοργανωτών θα συμμετάσχει και στο τριήμερο 14ο διεθνές Συνέδριο Εκδοτών της Σάρτζα, που προηγείται της «εμπορικής» έκθεσης (3 - 5 Νοεμβρίου 2024),στο SharjahExpoCentre,με σύνθημα «Όλα ξεκινούν με ένα βιβλίο». Η Σάρτζα διοργανώνει την τρίτη μεγαλύτερη έκθεση βιβλίου παγκοσμίως, τη σημαντικότερη στον αραβικό κόσμο. Στην περυσινή διοργάνωση προβλήθηκαν 15 εκατομμύρια βιβλία, από ...More
H Δωρεά του Ιδρύματος Arp προς την Εθνική Πινακοθήκη | “… μια γενναιόδωρη και δημοκρατική χειρονομία”
Το γερμανικό Ίδρυμα Arp [Stiftung Hans Arp und Sophie Taeuber-Arp e.V., Βερολίνο και Remagen] ανέλαβε, μέσω της δωρεάς των περισσότερων από τα 300 περίπου γύψινα προπλάσματα του καλλιτέχνη της κατοχής του σε σημαντικά διεθνή μουσεία, που θα τα μοιράζονταν με ίσους όρους, συγκεκριμένα με κλήρωση. Η απόφαση αυτή ήρθε ως αποκορύφωμα της πολυετούς, διεπιστημονικής έρευνας για την ταυτοποίηση και την τεκμηρίωση του συγκεκριμένου γλυπτικού συνόλου, το οποίο συγκροτούν τόσο τα γύψινα προπλάσματα και αντίτυπα της περιόδου 1930-1966, όσο και εκείνα που φιλοτεχνήθηκαν μετά τον θάνατό του. Ανάμεσα στα κορυφαία μουσεία σε όλο τον κόσμο που έγιναν ...More
Leave A Comment