ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ “Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης” στη Άνδρο ΜΝΗΜΕΣ

Το καλοκαίρι του 2023 θα είναι γεμάτο εικαστικό, καλλιτεχνικό αέρα τόσο στην Αθήνα όσο και στο νησί της Άνδρου δίνοντας την ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό  να γνωρίσει εκφάνσεις τόσο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης αλλά και της γαλλικής του 20ου αιώνα.

Από τις 2 Ιουλίου έως την 1 Οκτωβρίου 2023 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο, θα παρουσιαστεί η αναδρομική έκθεση του έργου του Χρόνη Μπότσογλου (1941-2022), σημαντικού παραστατικού καλλιτέχνη της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Θα παρουσιαστούν περισσότερα από
εκατό έργα, σχέδια με μολύβι, παστέλ, ελαιογραφίες, ακουαρέλες, μπρούντζινα, ορειχάλκινα και γύψινα, τα οποία καλύπτουν την περίοδο από το 1953 έως το 2018, δηλαδή περισσότερα από εξήντα πέντε χρόνια μιας εξαιρετικά γόνιμης καλλιτεχνικής διαδρομής.

Ο τίτλος της έκθεσης είναι εμπνευσμένος από την αδιάλλακτη ειλικρίνεια, την οποία επέβαλλε συχνά και απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του, την οποία δεν έπαψε ποτέ να συνδυάζει με ενσυναίσθηση. Όπως ανέφερε η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη στη συνέντευξη τύπου : “Το στοιχείο του εύθραυστου, του τρωτού που αναδύεται από τα έργα του δεν έχει να κάνει μόνο με το μοντέλο που ποζάρει κάθε φορά. Αφοπλίζει επίσης τον θεατή, ο οποίος, μπροστά σε μια αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης.”

Άξιος διάδοχος των δασκάλων του Vincent van Gogh, Alberto Giacometti και Francis Bacon, ο Μπότσογλου τοποθέτησε τον άνθρωπο στο κέντρο του έργου του και έθεσε σκοπό του να αποδώσει τους τρόπους με τους οποίους τον αντιλαμβανόταν με τη μεγαλύτερη δυνατή υποκειμενικότητα. Τα έργα του είναι κατ’ εικόνα των γραπτών κειμένων του: γεννήθηκαν μέσα στον ασκητισμό, στην οδύνη και σε μια γνήσια έγνοια για ειλικρίνεια.

Η έκθεση χωρίζεται θεματικά σε ενότητες. Τα ζωγραφικά αυτά κεφάλαια, όπως ο ίδιος ο καλλιτέχνης τα όρισε στα γραπτά κείμενά του, ιδίως στη συλλογή “Το χρώμα της σπουδής”, είναι όλα παρόντα στην αναδρομική έκθεση.

Οι σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, και στη συνέχεια στο Παρίσι, του προσφέρουν την ακαδημαϊκή βάση που χρειάζεται για να βρει τον δρόμο του και να ζωγραφίσει τα πρώτα νεανικά έργα που εκτίθενται στη έκθεση. Στα τοπία της Λέσβου εξισορροπεί ανόργανη ύλη, ουρανό και βλάστηση, κατορθώνοντας να αποδώσει τα χρώματα της Μεσογείου με εξαιρετική πιστότητα. Η δεκαετία του 1970 ορίζεται από το πέρασμα από το νεο-ρεαλισμό στον υπαρξισμό.

Προσχωρεί σε πολλές καλλιτεχνικές ομάδες, προσπαθώντας να εντάξει την καθημερινότητα στην τέχνη και προσεγγίζει το κίνημα του Νέου Ρεαλισμού, που τοποθετεί τη φωτογραφία στη βάση της καλλιτεχνικής έμπνευσης. Ένα σημαντικό θέμα της έκθεσης είναι τα ερωτικά. Ο ερωτισμός αποτελεί
κεντρικό άξονας της τέχνης του Μπότσογλου. Στη δεκαετία του ‘80 ο άνθρωπος μπαίνει στο κέντρο της τέχνης του, ειδικά τον καιρό που δούλευε σε ένα παλιό λιοτρίβι σαν ασκητής. Η έκθεση έχει επίσης πολλές αυτοπροσωπογραφίες από διάφορες περιόδους. Το 1993 ο Μπότσογλου αρχίζει τη σειρά Νέκυια που την ολοκληρώνει το 2000, ένα πολύπτυχο αποτελούμενο από 26 έργα.

Πηγή έμπνευσης είναι η ραψωδία λ΄ της Οδύσσειας, στην οποία ο Οδυσσέας –που προσπαθεί απεγνωσμένα να καλέσει τον νεκρό μάντη Τειρεσία από τον κάτω κόσμο για να μάθει αν θα επιστρέψει στην Ιθάκη– μυείται από την Κίρκη στην τελετουργία της νεκρομαντείας, που συνίσταται στην προσωρινή επιστροφή των νεκρών από το βασίλειο του Άδη. Με αυτόν τον τρόπο, ο Μπότσογλου ζωγραφίζει τις αναμνήσεις του από πρόσωπα που υπήρξαν αγαπητά, όπως οι γονείς του, ο θείος και η θεία του, ο ποιητής Νίκος Καββαδίας, οι ζωγράφοι Νίκος Παραλής, Λευτέρης Κανακάκις (ως «Ψαράς της Σαντορίνης») και Ασαντούρ Μπαχαριάν. Στην πρώτη προσωπογραφία της σειράς, Ο νεκρομάντης, δίνει τα δικά του χαρακτηριστικά. Το 2003 ο Μπότσογλου αρχίζει τη σειρά Αναφορές, στην οποία αποτίει φόρο τιμής στους δασκάλους του δημιουργώντας φανταστικά πορτραίτα τους. Αν και ανάμεσα στις επιρροές του έχει αναφέρει ήδη πολλά ονόματα κάθε εθνικότητας και εποχής, σε αυτή τη σειρά περιορίζεται σε αναπαραστάσεις των Γιαννούλη Χαλεπά,Γιώργου Μπουζιάνη, Vincent van Gogh, Chaïm Soutine, Alberto Giacometti και Francis Bacon. Ο τόνος στον κατάλογο, όπως και στην ίδια την έκθεση, δίνεται με τις «Αδελφικές σκέψεις», έναν φανταστικό διάλογο ανάμεσα στον Μπότσογλου και τους δασκάλους του, ο οποίος αναδεικνύει την αδελφοσύνη μεταξύ των καλλιτεχνών σε ό,τι αφορούσε τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο έβλεπαν τον κόσμο.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ:

ΧΡΟΝΗΣ ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ “Η αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησης”
Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau, Υπεύθυνη Συλλογής Ιδρύματος Β&Ε Γουλανδρή
Διάρκεια: 2 Ιουλίου-1 Οκτωβρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00
Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη: κλειστά
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Χώρα, Άνδρος 84500
Τ: 22820 22444
[email protected]

Share This Story, Choose Your Platform!