Τη Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024 το Μουσείο Μπενάκη ανοίγει στο κοινό τις ανανεωμένες αίθουσες στον τρίτο όροφο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού στην οδό Κουμπάρη. Οι αίθουσες 33-36 παρουσιάζουν την ιστορία της νεότερης Ελλάδας καλύπτοντας την περίοδο από τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας έως τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και την κατοχή από τις δυνάμεις του Άξονα. Η δημιουργία του ελληνικού κράτους, η διακυβέρνηση του Ιωάννη Καποδίστρια, η βασιλεία του Όθωνα και το πρώτο Σύνταγμα, η βασιλεία του Γεωργίου Α΄, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και η εποχή του Ελευθέριου Βενιζέλου, η Μικρασιατική Καταστροφή, ο μεσοπόλεμος και το Έπος του 1940-1941 ζωντανεύουν μέσα από κειμήλια, προσωπικά αντικείμενα, αυλικές ενδυμασίες και έργα τέχνης.

Robert Burford (1791-1861). Περιγραφή μια άποψης της Ναυμαχίας του Ναβαρίνου που εκτίθεται τώρα στο Πανόραμα, επί του Strand. Φιλοτεχνημένη […] από τους επίσημους χάρτες και σχέδια […], Λονδίνο 1828
Robert Burford (1791–1861). Description of a View of the Battle of Navarin now exhibiting at the Panorama, Strand. Painted […] from the Official Plans and Drawings […], London 1828

Εδώ και 23 χρόνια η έκθεση παρέμενε σταθερή. Ωστόσο, η έκθεση «1821 Πριν και Μετά» που πραγματοποιήθηκε για τον εορτασμό της επετείου των 200 ετών από την κήρυξη της Επανάστασης, και η έκθεση «Μικρά Ασία. Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία» που έγινε για την επέτειο 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, υπήρξαν  η αφορμή ώστε η συλλογή και τα αρχεία του μουσείου να αναψηλαφυθούν, να «ανακαλυφθούν», να αναδειχθούν και να αξιοποιηθούν αντικείμενα που βρίσκονταν στις αποθήκες. Επιπλέον, αντικείμενε από ιδιωτικές συλλογές δωρίθηκαν στο Μουσείο εμπλουτίζοντας τη συλλογή του.

Κωνσταντίνος Μαλέας (1879-1928), Καΐκια στον Βόσπορο, Λάδι σε μουσαμά, Κληροδότημα Βέρας Κουλούρα
Konstantinos Maleas (1879-1928), Caïques on the Bosporus, Oil on canvas, Bequest of Vera Kouloura

Η Διοίκηση του Μουσείου αποφάσισε να μη γίνει απλή επανατοποθέτηση των εκθεμάτων στις παλιές τους θέσεις αλλά να αξιοποιηθεί η ευκαιρία να σχεδιαστεί μια επανέκθεση που θα ακολουθούσε νέα μουσειολογική προσέγγιση και στην οποία θα ενσωματώνονταν τεχνολογικές και ψηφιακές δυνατότητες. Εκτός από τα νέα κείμενα στις λεζάντες, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να α αναζητήσουν πληροφορίες μέσω ψηφιακών εφαρμογών και για κάποια επιλεγμένα αντικείμενα να ρωτήσουν την τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence A.I.), σε μια τολμηρή και πρωτοποριακή πρωτοβουλία του Μουσείου Μπενάκη.

Οι ηρωίδες του 1940, 1940-41,Χρωμολιθογραφία,Εργαστήρι Χαρακτικής Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών
The heroines of 1940, 1940-41, Color lithograph, Laboratory of Etching, Athens School of Fine Arts

Δίνεται έμφαση στα φιλελληνικά αντικείμενα, στα έργα νεοελληνικής ζωγραφικής, σε προσωπικότητες που συνδέονται άμεσα με το Μουσείο Μπενάκη, όπως ο Εμμανουήλ Μπενάκης και ο γιος του Αντώνης, ιδρυτής του Μουσείου, η Πηνελόπη Σ. Δέλτα και ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Η επανέκθεση έγινε με την επίβλεψη του επιστημονικού διευθυντή Γιώργη Μαγγίνη και η ομάδα επιμελητών που εργάστηκε αποτελείται από τους Μαρία Δημητριάδου, Πολύνα Κοσμαδάκη, Ξένια Πολίτου και Τάσο Σακελλαρόπουλο, με τη συμβολή της Μαίρη Βέργου, της Πανωραίας Μπενάτου, της Αλίκης Τσίργιαλου και του Κωνσταντίνου Στεφανή και με τον συντονισμό της Βασιλικής Δανιήλ. Τη συντήρηση και ανάρτηση των έργων ανέλαβε το Τμήμα Συντήρησης του Μουσείου Μπενάκη.

25 Μαρτίου 2024 – Το Μουσείο ανοικτό σε όλους

Συνδέοντας τη θεματική της νέας μόνιμης έκθεσης του τρίτου ορόφου –«Νεότερη Ελλάδα»–  με τον εορτασμό της εθνικής επετείου, το Μουσείο Μπενάκη καλεί το κοινό να επισκεφθεί το Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού την 25η Μαρτίου 2024 από τις 13:00 έως τις 18:00 με ελεύθερη είσοδο.

Share This Story, Choose Your Platform!