Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Jolly Roger – “Sergei”| Παρουσίαση του νέου ραπ δίσκου τους στο Fuzz Club| 08 Φεβρουαρίου 2025

Ένα από τα πιο ιδιαίτερα και αυθεντικά ονόματα της ελληνικής ραπ σκηνής παρουσιάζουν το νέο τους άλμπουμ “Sergei”. Το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου οι Jolly Roger «βάζουν φωτιά» στη σκηνή του Fuzz Club Οι Jolly Roger επιστρέφουν δυναμικά στη σκηνή με το πολυαναμενόμενο νέο τους album "Sergei". Με έδρα την Αθήνα και μια πορεία που ξεκίνησε το 2008, οι Jolly Roger, που αποτελούνται από τους Πινόκιο, Anima και simph0nik, με τη χαρακτηριστική τους θεματολογία και τον ξεχωριστό τους ήχο, έχουν καταξιωθεί ως ένα από τα πιο ιδιαίτερα και αυθεντικά ονόματα της ελληνικής ραπ σκηνής. Οι Jolly Roger ...More

By |17 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Άστεα|0 Comments

Onassis Culture| Open Call: Μεγάλες Ταινίες Μικρού Μήκους 2025

Για τρίτη χρονιά, το Ίδρυμα Ωνάση προσκαλεί Έλληνες και διεθνείς κινηματογραφιστές και παραγωγούς που έχουν έδρα την Ελλάδα να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Πέντε ταινίες μικρού μήκους θα χρηματοδοτηθούν για να προχωρήσουν σε παραγωγή. Υποβολή προτάσεων έως τις 28 Φεβρουαρίου 2025. Πέντε από τις προτάσεις θα χρηματοδοτηθούν με ποσό 10.000 ευρώ η καθεμία. Οι ταινίες μικρού μήκους που θα επιλεγούν θα περάσουν έτσι σε στάδιο παραγωγής, για να βρουν τον δρόμο τους προς τη μεγάλη οθόνη και να συναντήσουν το εγχώριο και διεθνές κοινό στα φεστιβάλ του κόσμου. Οι υποψήφιοι που επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση πρέπει ...More

By |17 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Προκηρύξεις & Διαγωνισμοί|0 Comments

Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου| Performance, Η Οβάλ Κυρία| 31 Ιανουαρίου-02 Φεβρουαρίου 2025

Μια ειδικά σχεδιασμένη περιπατητική παράσταση βασισμένη στο διήγημα Η Οβάλ Κυρία της σημαντικής σουρεαλίστριας ζωγράφου και πεζογράφου Λεονόρας Κάρινγκτον. Το έργο αυτό που αφορά αφενός την ιστορία μιας έφηβης κοπέλας που επιθυμεί να είναι άλογο και αφετέρου την καταστολή της επιθυμίας αυτής από τον πατέρα της, συνδέεται άμεσα με τον τρίτο θεματικό άξονα της έκθεσης "Εξέγερση" και "Διέγερση". Συνομιλεί επίσης με τις έμφυλες διαστάσεις του αγώνα για κοινωνική χειραφέτηση μέσα από τη διαμαρτυρία και την αντίσταση. Τελικά, μήπως είμαστε όλοι άλογα; Πώς και πόσο γιορτάζουμε με το σώμα και τη φωνή μας την άνοιξη της χειραφέτησης και της βαθιάς επιθυμίας; Η παράσταση αφηγείται ...More

By |16 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Ημέρες Τέχνης|0 Comments

Μουσείο Θύραθεν| Συναυλία με τις Κέλυ Θωμά-Mayu Shviro| 22 Ιανουαρίου 2025

Η Κέλυ Θωμά και η Mayu Shviro γνωρίστηκαν στο Μουσικό Εργαστήρι Λαβύρινθος στην Κρήτη και συνεργάζονται από το 2016. Μαζί θα μας παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα από σύγχρονες τροπικές συνθέσεις της Κέλυς Θωμά με βιολοντσέλο και λύρα, επηρεασμένες από διάφορες μουσικές παραδόσεις του κόσμου με έντονο το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και της δημιουργικής προσέγγισης παλαιών ήχων. Το ντουέτο αυτό χαρακτηρίζεται τόσο από τη δεξιοτεχνία όσο και από τη μουσικότητά του με τα δύο δοξάρια να πλέκονται σε ένα μαγικό χορό μελωδιών και ρυθμών. Η Mayu Shviro (βιολοντσέλο). Γεννημένη στη Ισραήλ με καταγωγή από την Ιαπωνία και το ...More

By |16 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Uncategorized|Tags: |0 Comments

Εκδόσεις Επίκεντρο| Stefan Lorenz Sorgner, Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης

Τίτλος: Φιλοσοφία της Μεταουμανιστικής Τέχνης Συγγραφέας: Stefan Lorenz Sorgner Εκδόσεις: Επίκεντρο Θέμα: Ιστορία της Τέχνης Χρονολογία: 2024 Σελίδες: 264 Στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα, η διάδραση τέχνης και κοινωνίας παραμένει όσο ποτέ ισχυρή. Η έλευση των νέων μέσων και οι κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα ορίζουν για την πολιτισμική θεωρία και την τέχνη τη μετάβαση από το Μοντερνισμό στο Μεταμοντερνισμό. Με τη σταδιακή κυριαρχία των ψηφιακών μέσων και τη γενίκευση της χρήσης του διαδικτύου, ο κύκλος του Μεταμοντερνισμού ολοκληρώνεται σχετικά σύντομα, στις αρχές του 21ου αιώνα. Το μετά, ορίζεται από Μεταουμανιστικές αντιλήψεις. «Δεν μπορείς να βιώσεις ...More

By |16 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

ONASSIS STEGI| MAMI | Mario Banushi| 06 Φεβρουαρίου-22 Μαρτίου 2025

Δημιουργός μιας ολότελα δικής του σκηνικής γλώσσας, ο 26χρονος αλβανικής καταγωγής Mario Banushi περιοδεύει ήδη ανά τον κόσμο με τα πρώτα έργα του, «Goodbye, Lindita» (2023) και «Taverna Miresia – Mario, Bella, Anastasia» (2023), και χαιρετίζεται διεθνώς ως το παιδί-θαύμα του ελληνικού θεάτρου. Κι ενώ το θέμα στις προηγούμενες παραστάσεις του ήταν το πένθος, στο «ΜΑΜΙ» είναι η πηγή της ζωής. Γιατί στην προσωπική μυθολογία του Banushi, οι σχεδόν ομόηχες λέξεις «μάμι» και «μαμ» γίνονται ταυτόσημες. Μάμι, όπως μητέρα. Μαμ, όπως φαΐ. Κάποιος βγάζει την καρδιά του και την προσφέρει στον άλλο σαν ένα καρβέλι αχνιστό ...More

By |16 Ιανουαρίου, 2025|Categories: Άστεα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Go to Top