
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100
Γενική είσοδος:
Δωρεάν
Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.
Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas
Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).
Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας
Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.
everynight| Σε επιλεγμένους κινηματογράφους της Αθήνας, 2-16 Δεκεμβρίου 2025 και τον Ιανουάριο 2026
To everynight είναι ένα πρόγραμμα έργων κινούμενης εικόνας, που εκτυλίσσεται σε όλη την πόλη και αντλεί τη θεματική του από τις ονειρικές εμπειρίες των προσκεκλημένων σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών. Από τις 2 έως τις 14 Δεκεμβρίου 2025, κάθε βράδυ, τα έργα παρουσιάζονται ως παρεμβάσεις πριν από την κύρια προβολή σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας. Eleni Bagaki Στις 15–16 Δεκεμβρίου 2025 ακολουθεί ένα διήμερο πρόγραμμα κινούμενης εικόνας, μουσικής, ποίησης και επιτόπιων (site-responsive) παρεμβάσεων στον εγκαταλελειμμένο κινηματογράφο Αλφαβίλ. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται τον Ιανουάριο του 2026 με τη διάλεξη-περφόρμανς Last Movies του καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή Stanley Schtinter ...More
TINKER: Όταν η Ρομποτική συναντά τη βιωματική μάθηση στο Νηπιαγωγείο
«Απτές διεπαφές στο Νηπιαγωγείο και Εκπαιδευτικά Ρομπότ» («TINKER: Tangible INterfaces in Kindergarten and Educational Robots») είναι ο τίτλος του ερευνητικού προγράμματος, το οποίο θα παρουσιάσει διαδικτυακά η ερευνητική ομάδα υπό την επίβλεψη του Αν. Καθηγητή του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεοδόσιου Σαπουνίδη, την Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025 και ώρα 19.00. Μπορούν τα παιδιά του νηπιαγωγείου να αναπτύξουν δεξιότητες μέσω της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής; Το ερευνητικό πρόγραμμα του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου δείχνει ότι, μέσω των εκπαιδευτικών ρομπότ Beebot και DuckyCode, οι μικροί μαθητές 4-6 ετών μπορούν να αναπτύξουν Κινητική Δημιουργικότητά, 4Cs δεξιότητες (Communication-Επικοινωνία, Collaboration-Συνεργασία, Critical Thinking-Κριτική Σκέψη, Creativity-Δημιουργικότητα), ...More
Αστυπάλαια| Συντήρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη παλαιοχριστιανικών μνημείων
Στην αποκατάσταση και ανάδειξη τριών παλαιοχριστιανικών μνημείων στην ευρύτερη περιοχή της Ανάληψης (Μαλτεζάνας) στην Αστυπάλαια, προχωρά το Υπουργείο Πολιτισμού. Τα μνημεία, στα οποία αφορά η μελέτη αποκατάστασης, διαμόρφωσης και ανάδειξης - υστερορωμαϊκός - πρωτοβυζαντινός Λουτρώνας του Ταλλαρά και οι βασιλικές του Καρέκλη και της Αγίας Βαρβάρας- ανήκουν στην πρωτοβυζαντινή περίοδο (4-7ος αιώνας). Το έργο, προϋπολογισμού 500.000 ευρώ, υλοποιείται με πόρους του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Νοτίου Αιγαίου- ΕΣΠΑ 2021-2027 και της ΟΧΕ Μικρών Νήσων Δωδεκανήσου, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2027. Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, δήλωσε: «Η γεωγραφική θέση της Αστυπάλαιας, ανάμεσα στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, ...More
University Studio Press| Συνοπτική Ιστορία της Ιστοριογραφίας
Τίτλος: Συνοπτική Ιστορία της Ιστοριογραφίας Συγγραφέας: Daniel Woolf (μτφρ.Φωτεινή Πέτικα, Ειρήνη Χαμέτη) Επιστημονική Επιμέλεια: Ελένη Τούντα Εκδότης: University Studio Press Θέμα: Ιστορία Χρονολογία: 2025 Σελίδες: 360 Τεχνικά Χαρακτηριστικά: 17Χ24 Με την πεποίθηση ότι όσα άτομα μελετούν ή διδάσκουν ιστορία οφείλουν να εκτίθενται στις «ιστορικές κουλτούρες»και άλλων πολιτισμών πέραν του δικού τους, ο Woolf παραδίδει μια σύντομη ιστορία της ιστοριογραφίας με παγκόσμια οπτική και μεγάλο χρονικό εύρος. Καλύπτοντας μια μεγάλη χρονική διαδρομή –από τις αρχαιότερες μορφές ιστορικής γραφής στην Εγγύς Ανατολή έως τον σύγχρονο κόσμο– και περιλαμβάνοντας εξελίξεις στην Ευρώπη, την Ασία, την Αφρική και την Αμερική, ...More
Braggart Contemporary Gallery| Κώστας Ντιός | Ζωγραφική της σκόρπιας ζωής| 05-27 Νοεμβρίου 2025
Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Braggart Contemporary Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του εικαστικού Κώστα Ντιού, με τίτλο «Ζωγραφική της σκόρπιας ζωής» [Από το αφήγημα του Ν.Γ.Πεντζίκη «Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής» ] από τις 05-27 Νοεμβρίου 2025, στο art box Παπακυριαζή 55 & Σκαρλάτου Σούτσου στη Λάρισα. Τα εγκαίνια-παρουσίαση από τον ιστορικό τέχνης και επιμελητή της έκθεσης Μάνο Στεφανίδη θα γίνουν Παρασκευή 14 Νοεμβρίου στις 19:00. Το ότι η ζωγραφική αφηγείται ιστορίες χωρίς να χρησιμοποιεί λόγια, το ξέραμε. Όπως επίσης ξέραμε ότι οι εικόνες της - ακόμη και οι πιο ενστικτώδεις ή αφηρημένες - προϋποθέτουν δυναμικά τον ...More
Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου| Νατάσα Μπίζα-Changing Grounds: Συμπληρωματικές αφηγήσεις στο Αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης| 12 Νοεμβρίου 2025-30 Σεπτεμβρίου 2026
Γιάννης Λουκάς Ιστορικός, Δημοσιογράφος ΓΤο αρχείο μπορεί να είναι κάτι πολύ περισσότερο από τα αρχειοθετημένα τεκμήρια. Αρχείο είναι και οι παραλείψεις, οι σημειώσεις, οι «ασήμαντες» λεπτομέρειες. Ασφαλώς είναι η βάση της μελέτης και της καταγραφής της ιστορίας αλλά μπορεί να είναι παράλληλα και έμπνευση για καλλιτεχνική δημιουργία. Η Νατάσα Μπιζά, αφού πέρασε περισσότερα από δύο χρόνια στο αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης, επιστρέφοντας ξανά και ξανά στους φακέλους του, δημιούργησε μια σειρά έργων που αναδεικνύουν κάποιες λιγότερο γνωστές ή αθέατες πτυχές της ιστορίας του και των συλλογών του. Όπως τονίζει και η Γενική Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, ...More



Leave A Comment