Τίτλος: ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και Πράξη σε μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα μάθησης»

   

Επιστημονικός κλάδος:
Εκπαίδευση-Τέχνες

Πανεπιστήμιο:
Αριστοτέλειο Πανεπιστημιο Θεσσαλονίκης

Γλώσσα:
Ελληνική


Διάρκεια:

3 εξάμηνα

 


Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:

https://msc-researchpraxis.nured.auth.gr/

Το ΠΜΣ προκηρύσσει νέες θέσεις εισαγωγής (40) κάθε δυο χρόνια. Η επόμενη προκήρυξη θα ανακοινωθεί αρχές καλοκαιριού 2026

Περιγραφή

Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής: Έρευνα και Πράξη σε μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα μάθησης» αποτελεί ένα νέο Πρόγραμμα το οποίο ιδρύθηκε  από το ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ και ξεκίνησε τη λειτουργία του το ακ. έτος 2022-23, και περιλαμβάνει δυο ειδικεύσεις:

Α. Δημιουργικοί Σχεδιασμοί Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης

Β. Τέχνες στην Εκπαίδευση

Το παρόν ΠΜΣ υιοθετώντας μια καινοτόμα εκπαιδευτική και ερευνητική προσέγγιση με διεπιστημονικό χαρακτήρα ανταποκρίνεται στις αυξανόμενες ανάγκες επαγγελματιών και νέων ερευνητών/-τριών που ασχολούνται με τη μάθηση, τη διδασκαλία, την έρευνα και την καλλιτεχνική δημιουργία στην παιδική ηλικία. Το συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο του 21ου αιώνα κάνει επιτακτική την συνεχή επαγγελματική τους ανάπτυξη και  αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων τους.

Στο ΠΜΣ διδάσκουν Καθηγητές και Καθηγήτριες του Τμήματος Επιστήμων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ), του ΑΠΘ, αναγνωρισμένοι/ες διεθνώς για την υψηλή ποιότητα του ερευνητικού τους έργου, όπως αποτυπώνεται σε διεθνείς ερευνητικές μηχανές (Scopus, Google Scholar, κ.λπ.), αλλά και μέλη ΔΕΠ από άλλα Παν/μια και εξειδικευμένοι/ες ερευνητές/τριες υψηλού επιπέδου από την ημεδαπή ή/και την αλλοδαπή που προσκαλούνται για διαλέξεις στο πλαίσιο μαθημάτων, εκδηλώσεων και ημερίδων του Π.Μ.Σ.

Καινοτόμα στοιχεία του Προγράμματος αποτελούν:

  • Η εστίαση στην εκπαίδευση παιδιών πρώτης και μέσης παιδικής ηλικίας σε αντίθεση με άλλα Π.Μ.Σ. Επιστημών της Αγωγής της χώρας, η οποία αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και της ανταγωνιστικότητας κατά την παρούσα κοινωνική και οικονομική συγκυρία, και ταυτόχρονα συνιστά πεδίο αιχμής στο διεθνές περιβάλλον για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και κάθε επαγγελματία/παιδαγωγό στον χώρο της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.
  • Η διαμόρφωση ενός συνεκτικού προγράμματος σπουδών το οποίο μπορεί να απαντήσει πιο στοχευμένα στις ανάγκες εκπαιδευτικών/παιδαγωγών και όσων εργάζονται με παιδιά αυτής της ηλικίας
  • Η επικέντρωση στις ανάγκες και τα δικαιώματα των παιδιών για υψηλού επιπέδου μάθηση και διδασκαλία, ποιοτικό παιχνίδι, έκφραση και δημιουργικότητα με σεβασμό στις πολλαπλές διαστάσεις της διαφορετικότητάς τους
  • Η ισομερής εστίαση στην τυπική και στην μη-τυπική εκπαίδευση των παιδιών με κεντρικές επιδιώξεις α) την κάλυψη των αναγκών επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται εκτός από σχολεία σε ποικίλους φορείς στο σύγχρονο και συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο της εκπαίδευσης, όπως μουσεία, βιβλιοθήκες, δομές δημιουργικής και καλλιτεχνικής απασχόλησης, ‘χώρους κατασκευαστών’ (maker spaces), και β) την ανάδειξη της πολυπλοκότητας της μάθησης των σημερινών παιδιών
  • Ο σχεδιασμός σε δύο κατευθύνσεις, οι οποίες εκκινούν από ένα κοινό πρώτο εξάμηνο σπουδών, με τέσσερα θεμελιώδη μαθήματα κορμού και συνεχίζουν με μαθήματα εξειδίκευσης και προσανατολισμού για την κάθε μία χωριστά. Το καινοτομικό περιεχόμενό τους ανταποκρίνεται σε βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες, αλλά και μακροπρόθεσμες ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, παιδαγωγών και άλλων επαγγελματιών.
  • Η διεπιστημονική προοπτική, με τη στενή συνεργασία διδασκόντων/σουσών διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων στο πλαίσιο των μαθημάτων, ενσωματώνει δημιουργικά την έννοια του ‘σχεδιασμού’ στην παιδαγωγική έρευνα και πράξη και στην καλλιτεχνική δημιουργία
  • Η φοιτητοκεντρική μάθηση με την ιδιαίτερη έμφαση που δίνεται α) στην αναγνώριση και αξιοποίηση της γνώσης και εμπειρίας των εκπαιδευόμενων β) στον κριτικό και συλλογικό αναστοχασμό παραδοχών και πρακτικών και γ) στην υιοθέτηση διερευνητικής οπτικής απέναντι σε ζητήματα που αφορούν την έρευνα και την πράξη.
  • Η δημιουργική σύνθεση της μάθησης και διδασκαλίας, της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της έρευνας και η αντιμετώπισή τους ως αναστοχαστικές διαδικασίες στο πλαίσιο του δημιουργικού ‘σχεδιασμού’
  • Η ενίσχυση των αναγκαίων ερευνητικών δεξιοτήτων των εκπαιδευομένων και η ενθάρρυνση για ανάπτυξη υψηλού επιπέδου έρευνας σε σύγχρονα και ανταγωνιστικά επιστημονικά πεδία.

Επικοινωνία- email: [email protected]