
Με λαμπερούς προσκεκλημένους, τιμητικές εκδηλώσεις και κινηματογραφικές συγκινήσεις ολοκληρώθηκε η 31η διοργάνωση των Νυχτών Πρεμιέρας.
Την Παρασκευή, 10 Οκτωβρίου 2025, στο κατάμεστο Ολύμπια-Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας– και υπό την αιγίδα της ιρλανδικής πρεσβείας- βραβεύτηκε ο οσκαρούχος σεναριογράφος-σκηνοθέτης Νιλ Τζόρνταν (“Το παιχνίδι των λυγμών”, “Μόνα Λίζα”, “Συνέντευξη μ’ έναν βρικόλακα”). Με μια καριέρα που μετράει πάνω από τέσσερις δεκαετίες, και κορυφαία φιλμογραφία που ανανεώνει συνεχώς τον κινηματογράφο των ειδών, ο Ιρλανδός δημιουργός χαιρέτησε τους Αθηναίους σινεφίλ λίγο πριν την προβολή του αριστουργήματός του, Το Τέλος μιας Σχέσης (1999).
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Λουκάς Κατσίκας, μίλησε με συγκινητικά λόγια για τον κόσμο των “θεών και των τεράτων” που συστήνει ο Νιλ Τζόρνταν, πλάι στην κομψότατη πρέσβειρα της Ιρλανδίας Ciara O’Floinn και τον Δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα.
Προτού η αίθουσα του ιστορικού θεάτρου πλημμυρίσει από τις σπαραξικάρδιες ερμηνείες των Τζούλιαν Μουρ και Ρέιφ Φάινς, τη διεύθυνση φωτογραφίας του Ρότζερ Πραττ και την ανεπανάληπτη μουσική που έγραψε για το φιλμ ο Μάικλ Νάιμαν, ο Νιλ Τζόρνταν υπενθύμισε στο αθηναϊκό κοινό ότι η επιτυχία που είχε γνωρίσει “Το τέλος μιας σχέσης” κατά την πρώτη προβολή του στη χώρα μας, υπήρξε κάτι το μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο για την πορεία της ταινίας. Μιας ταινίας στην οποία έρωτας και Ιστορία, φιλμ νουάρ και μελόδραμα συναντιούνται αρμονικά.
To ίδιο αίσθημα πλήρωσης αισθάνθηκαν και όσοι παρευρέθηκαν την Κυριακή, 12 Οκτωβρίου 2025, στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Το κοινό είχε τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει σε πρώτη παγκόσμια (εκτός των ΗΠΑ) προβολή, την πιο πρόσφατη προσθήκη στη φιλμογραφία του Ντάνιελ Ντέι-Λιούις, το φιλμ “Ανεμώνη“, που γύρισε με τον γιο του, εικαστικό και σκηνοθέτη, Ρόναν Ντέι-Λιούις. Η υπόθεση του δράματος περιστρέφεται γύρω από τη σχέση δύο αδερφών που έρχονται αντιμέτωποι με τα τραύματα του παρελθόντος αλλά και μεταξύ τους, μέσα από μαεστρικές σεκάνς που διαπλέκουν το όνειρο με το σουρεαλισμό, τη ζωγραφική αποτύπωση της φύσης με την κινηματογραφικότητα των δύο συγκλονιστικών μονολόγων (ο ένας, κατά δήλωση του Ντάνιελ Ντέι-Λιούς ως προϊόν αυτοσχεδιασμών) του τρις οσκαρούχου ηθοποιού. Ο Ρόναν Ντέι-Λιούις, αν και στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, παρέδωσε ένα έργο ώριμο και ψυχογραφήματα ηρώων που θυμίζουν τις καλύτερες στιγμές του New Hollywood της δεκαετίας του 1970.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο ο μεγάλος πρωταγωνιστής όσο και ο γιος του βρέθηκαν στην προβολή προκειμένου πρωτίστως να ενισχύσουν το έργο της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοικτή και της Δάφνης Οικονόμου. Σύμφωνα και με τα όσα μοιράστηκε η κυρία Οικονόμου με το κοινό, η σχέση της Εταιρείας με το Ντέι-Λιούις είναι μια σχέση ζωής, με τον ηθοποιό να αποδεικνύεται σταθερός, “παντοτινός”, φίλος για τα παιδιά της “Πόρτας Ανοικτής” με κάθε επίσκεψή του στη χώρα μας.
Μια μεγάλη απόδειξη, ότι στο πρόσωπο του Ντέι-Λιούις συνυφαίνονται το ταλέντο της υποκριτικής με μια σπάνια κοινωνική ευαισθησία και την παροιμιώδη ταπεινότητά του που τον ωθεί να διατηρεί χαμηλούς τους τόνους σε κάθε δημόσια εμφάνισή του.
Leave A Comment