Ο Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας είχε την ευκαιρία το 1958 να πραγματοποιήσει ένα ταξίδι ζωής, εκμεταλλευόμενος μια πρόσκληση της αμερικανικής κυβέρνησης να συμμετέχει σε ένα χορηγούμενο διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα περιελάμβανε περιήγηση στις ΗΠΑ αν και ο ίδιος, με δική του πρωτοβουλία, ταξίδεψε και στο Μεξικό. Ωστόσο, ο Γκίκας βρήκε την ευκαιρία να συνεχίσει το ταξίδι του. Από τη Χαβάη προτίμησε να επιστρέψει την Ελλάδα μέσω της Ασίας. Μαζί με την μετέπειτα σύζυγο του Barbara Warner περιπλανήθηκαν από τη Δύση στην Ανατολή με κυριότερους σταθμούς την Ιαπωνία, το Χονγκ Κονγκ, την Ινδία και το Νεπάλ.
Η έκθεση ακολουθώντας αυτό το ταξίδι διαρθρώνεται σε δύο ενότητες. Στην πρώτη ενότητα ανακαλύπτουμε μέσα από την αλληλογραφία του καλλιτέχνη τις φιλοδοξίες του για μια διεθνή καριέρα, αλλά και την υποστήριξη που απολάμβανε από καλλιτέχνες, φιλότεχνους και κριτικούς τέχνης στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Η ενότητα ξεκινά με το μεγάλων διαστάσεων έργο Πράσινο και Ασημί, που συμμετείχε στην πρώτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην γκαλερί Ιόλα στη Νέα Υόρκη, και στη συνέχεια ακολουθεί τα βήματα του Γκίκα στο συναρπαστικό αυτό ταξίδι: Βοστώνη, Φιλαδέλφεια, Μπάφαλο, Σικάγο, Νέα Ορλεάνη, Νέο Μεξικό, Αριζόνα, Καλιφόρνια, Χαβάη. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο Γκίκας σχεδιάζει συνεχώς και κρατά σημειώσεις για τις πόλεις που επισκέπτεται, τους ανθρώπους που συναντά, τα μουσεία και τα πανεπιστήμια.
Η δεύτερη ενότητα, παράλληλα με την ακολουθία των τόπων (Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ, Καμπότζη, Λάος, Ινδία και Νεπάλ), παρουσιάζει το θέατρο, τη μουσική, τον χορό και τις αναπαραστάσεις του Βούδα στις χώρες της Ανατολής, καθώς και έργα που φιλοτέχνησε ο Γκίκας πριν και μετά το 1958, στα οποία είναι ορατές οι επιρροές του από τις παραδόσεις της Ανατολής.
Μέσα από πολυάριθμα σχέδια, χειρόγραφα, ταξιδιωτικά φυλλάδια, βιβλία και αντικείμενα, η έκθεση παρουσιάζει όλα τα ερεθίσματα που δέχτηκε ο Γκίκας σε κάθε προορισμό, τις εικόνες που είδε, τους ανθρώπους που συνάντησε, τα έργα ή τα μνημεία που τον εντυπωσίασαν και πώς όλα αυτά διαμόρφωσαν ως ένα σημείο την τέχνη του και επηρέασαν τη ζωή του.
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσοο πολυτελή κατάλογο που περιλαμβάνει προλογικό σημείωμα του επιστημονικού διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Γιώργη Μαγγίνη, συνοδευτικό κείμενο της ιστορικού τέχνης και επιμελήτριας στο ΕΜΣΤ Ανίνας Βαλκανά και πλούσιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό.
Leave A Comment