Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Υποτροφίες Αλεξάνδρα Τριάντη| Σπουδές στο εκκλησιαστικό όργανο

Ο Σύλλογος Οι Φίλοι της Μουσικής σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών προκηρύσσει δύο διετείς υποτροφίες εξειδίκευσης στο εκκλησιαστικό όργανο με καθηγήτρια τη διακεκριμένη σολίστ και οργανίστα του Μεγάρου Ουρανία Γκάσιου. Το ειδικό πρόγραμμα σπουδών, με έναρξη το φθινόπωρο του 2024, θα πραγματοποιηθεί στο εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Οι υποτροφίες αποτελούν ευγενική χορηγία της κυρίας Έφης Αβέρωφ και της κυρίας Ιόλης Πάκη. Οι υποψήφιοι Ελληνίδες και Έλληνες με εξαιρετικό ταλέντο στο πιάνο ή στο εκκλησιαστικό όργανο, ηλικίας μέχρι 34 ετών, θα πρέπει να είναι: α) Απόφοιτοι ή σπουδαστές αναγνωρισμένων Ωδείων στο πιάνο επιπέδου ...More

By |1 Μαΐου, 2024|Categories: Προκηρύξεις & Διαγωνισμοί|0 Comments

The KRAH pop-up show in Exarchia| At Pame Gallery| 11 Μαϊου-7 Ιουνίου

Ο The Krah μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου έγινε ένας παραγωγικός καλλιτέχνης γκράφιτι τη δεκαετία του '90. Τα τελευταία 18 χρόνια παραμένει ένας εξέχων καλλιτέχνης ζωγραφίζοντας τους δρόμους, ενώ περιοδεύει σε όλη την Ευρώπη και σε χώρες της Ασίας, όπως η Ιαπωνία και η Ταϊλάνδη, αφήνοντας ένα έργο σε κάθε πόλη. Έχοντας γεννηθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο The Krah μετακόμισε στο Λονδίνο μετά τη νέα χιλιετία και έκτοτε έχει πραγματοποιήσει διάφορες ατομικές εκθέσεις στο Λονδίνο και μία στο Βερολίνο. Το έργο του The Krah βρίσκεται σε ένα μεγάλο εύρος ιδιωτικών συλλογών. Επιμελείται επίσης εκθέσεις τέχνης στο Λονδίνο, ...More

By |1 Μαΐου, 2024|Categories: Άστεα|0 Comments

Liceo Statale Francesco De Sandis| Έκθεση αρχαίας ελληνικής κεραμικής στο Πατερνό της Σικελίας| 29 Απριλίου-31 Μάϊου 2024

Οι στενές σχέσεις Ελλάδας και Σικελίας κρατάνε από την αρχαία εποχή και διατηρούνται μέχρι και τις ημέρες μας μέσω ενός συνεχιζόμενου πολιτιστικού διαλόγου και φυσικά της επιστήμης της αρχαιολογίας. Αυτή η τελευταία έφερνε, φέρνει και θα συνεχίσει να φέρνει στο προσκήνιο αντικείμενα που αποδεικνύουν πράγματι σε όλη της την έκταση την διαχρονική ελληνική παρουσία στη Σικελία. Υπό αυτό το πρίσμα, το κλασικό λύκειο του Πατερνό Liceo Statale Francesco De Sanctis, παρουσιάζει μία έκθεση αγγείων και άλλων αρχαίων κεραμικών αντικειμένων της ελληνικής περιόδου. Το καινοτόμο και επαναστατικό στοιχείο αυτής της έκθεσης έγκειται στο γεγονός ότι πρόκειται για ...More

By |1 Μαΐου, 2024|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

Φως στο σκοτάδι… Μια σύντομη ιστορία του κεριού

Φως στο σκοτάδι... Μια σύντομη ιστορία του κεριού Γράφει ο Γιάννης Λουκάς Μαζί με το λυχνάρι και τον πυρσό, το κερί ήταν για αιώνες , ήδη από την αρχαιότητα, Έλληνες και Αιγύπτιοι το χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή ομοιωμάτων και αφιερωμάτων για θρησκευτικούς λόγους. Οι Ρωμαίοι ήταν αυτοί που κατασκεύασαν τα κεριά με φυτίλι για να χρησιμοποιηθούν ως μέσο φωτισμού για να γίνει ο «βραδινός φίλος» των ανθρώπων για αιώνες. Ο ρόλος του κεριού στο Χριστιανισμό είναι βέβαια γνωστός. Χρησιμοποιήθηκε στις κατακόμβες και αργότερα στους χριστιανικούς ναούς και έγινε απαραίτητο στοιχείο και σύμβολο της χριστιανικής θρησκείας καθώς ...More

By |1 Μαΐου, 2024|Categories: Ιστορία|0 Comments

Προτάσεις ανάγνωσης για τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας

Το βιβλίο με θρησκευτικό ή εκκλησιαστικό περιεχόμενο έχει ασφαλώς μεγάλη ιστορία. Η ίδια η παραγωγή του βιβλίου καταπιάστηκε ήδη από τα πρώτα χρόνια διάδοσής του σε θέματα θεολογίας και θρησκείας. Σήμερα τα βιβλία που αφορούν στην εκκλησία και τη θεολογία συνεχίζουν να καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της βιβλιοπαραγωγής προσεγγίζοντας τη θεματική τους με πολλές και διαφορετικές οπτικές. Άλλωστε το ίδιο το αντικείμενο αφορά σε σχεδόν απεριόριστες πτυχές: φιλολογία, αρχαιολογία, λαογραφία, τέχνη, ιστορία, αρχιτεκτονική, μουσική, ποίηση κ.ο.κ. Βαδίζοντας προς τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα και καθώς οι ημέρες για λίγο περισσότερη ανάγνωση είναι ευνοϊκές, οι εκδοτικοί οίκοι έχουν ...More

By |30 Απριλίου, 2024|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

Gallery Marginalia| Έκθεση ζωγραφικής της Γεύσως Παπαδάκη-“Μικρή Αναδρομή”| 10 Μάϊου-1 Ιουνίου 2024

Η Gallery Marginalia εγκαινιάζει τη συνεργασία της με την εικαστικό Γεύσω Παπαδάκη, παρουσιάζοντας την  ατομική  έκθεση της, με τίτλο «Μικρή Αναδρομή». Πρόκειται για τριάντα ένα έργα που χρονολογούνται από το 2017 μέχρι σήμερα.  Για την έκθεση αυτή, έχουν επιλεγεί έργα στα οποία διακρίνουμε περισσότερο ή λιγότερο υπαινικτικά την ανθρώπινη παρουσία. Η Γεύσω Παπαδάκη  με τα έργα της θέλει να εισχωρήσει στα εσώτερα της ανθρώπινης ψυχής, να αφουγκραστεί, να την κατανοήσει και να την εκφράσει. Ο έρωτας, η μοναξιά, οι ανθρώπινες σχέσεις αλλά και η ελπίδα, είναι κάποια από τα θέματα που πραγματεύεται. Όπως λέει και η ...More

By |29 Απριλίου, 2024|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Go to Top