Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε το International Conference “Exercise is Medicine” 2025

Το International Conference “Exercise is Medicine” 2025- Physical activity for Health: Policies and best practices, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 10–12 Οκτωβρίου υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υγείας, του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όλων των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας, και της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την προώθηση της σωματικής άσκησης ως βασικού πυλώνα στρατηγικών δημόσιας υγείας.  Στο φετινό Συνέδριο συμμετείχαν εξέχοντες εκπρόσωποι θεσμικών φορέων και κορυφαίες προσωπικότητες από ένα ευρύ φάσμα επιστημών της άσκησης και της υγείας, της εκπαίδευσης ...More

By |30 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Τεχνολογία / Επιστήμη|0 Comments

Έκδοση Μουσείου Μπενάκη| Οι ιστορίες πίσω από την έκδοση Ἑλληνικαί ἐθνικαί ἐνδυμασίαι

Η έκδοση αποτελεί τον συνοδευτικό κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης, η οποία συνδιοργανώθηκε από το Μουσείο Μπενάκη και το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού από τις 15 Οκτωβρίου 2025 μέχρι τις 11 Ιανουαρίου 2026. Ξεκινώντας από τη θεμελιώδη έκδοση Ἑλληνικαί ἐθνικαί ἐνδυμασίαι, την οποία επιμελήθηκε ο Αντώνης Μπενάκης, με τη συνεργασία της λαογράφου Αγγελικής Χατζημιχάλη και του ζωγράφου Nicolas Sperling (α΄ τόμος: Αθήνα 1948, β΄ τόμος: Αθήνα 1954), η έκθεση και η έκδοση αποτυπώνουν τη μακρά διαδικασία της δημιουργίας και τις περιπέτειες της εκτύπωσης του βιβλίου από την πρωτοπόρα εταιρεία Ασπιώτη-ΕΛΚΑ, ...More

By |30 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Ημέρες Ανάγνωσης|0 Comments

Η ζωή και το έργο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη» στο Φουαγιέ του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης| 29 Οκτωβρίου-30 Νοεμβρίου 2025

Το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία σε  συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης και τον Όμιλο Φίλων του ποιητή Μανόλη  Αναγνωστάκη, στο πλαίσιο των 60ών ∆ΗΜΗΤΡΙΩΝ και με αφορμή τα 100 χρόνια από τη  γέννηση του ποιητή, παρουσιάζει την έκθεση «Τό θέμα εἶναι τ ώ ρ α τί λές. Η ζωή και το  έργο του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη».  Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025, στις 19:00 στο  Φουαγιέ του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης.   Οι έντεκα ενότητες της έκθεσης, καθεμία από τις οποίες αντιστοιχεί σε μία ποιητική  συλλογή, χτίζουν την αφήγηση του ...More

By |30 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Ιστορία|0 Comments

Η Υπουργός Πολιτισμού στη συνδιάσκεψη για τα 25 χρόνια από την υπογραφή της “Σύμβασης της Φλωρεντίας”

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη συμμετείχε στην Υπουργική Διάσκεψη για τη συμπλήρωση 25 ετών από την υπογραφή της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Τοπίο, γνωστή ως «Σύμβαση της Φλωρεντίας», που πραγματοποιήθηκε στη Φλωρεντία, υπό τη διοργάνωση του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Υπουργείου Πολιτισμού της Ιταλίας. Η Λίνα Μενδώνη, αξιολογώντας την εικοσιπεντεαετία από την υπογραφή της σημείωσε: «Η Σύμβαση έχει μεταμορφώσει τον τρόπο που βλέπουμε και αξιολογούμε τα τοπία: Όχι, απλώς, ως φυσικό σκηνικό, αλλά ως κοινό αγαθό που καθορίζει την ποιότητα της ζωής μας, τη δημοκρατία μας και την πολιτιστική μας κληρονομιά. Εχει ...More

By |30 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

ΔΛ Gallery| Ομαδική Έκθεση- «Just Abstraction II» | 22 Νοεμβρίου 2025-26 Φεβρουαρίου 2026

Η ΔΛ Gallery παρουσιάζει το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025 την ομαδική έκθεση με τίτλο « Just Abstraction II ». Τι είναι αφαίρεση στην τέχνη και τι οδηγεί τους καλλιτέχνες να τη χρησιμοποιήσουν  ως εικαστική γλώσσα? Τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα καλούνται να δώσουν 5 καλλιτέχνες στην έκθεση “Just Abstraction II”. Η αφαίρεση ως λέξη σημαίνει κυριολεκτικά να διαχωρίζεις ή να αποσύρεις κάτι από κάτι άλλο.  Στις εικαστικές τέχνες, στην αφηρημένη τέχνη ή μη αναπαραστατική τέχνη, αυτό επιτυγχάνεται με την απομάκρυνση της κυριολεκτικής απεικόνισης ή οποιασδήποτε αναπαραστατικής αναφοράς. Η αφαίρεση χρησιμοποιώντας την  οπτική γλώσσα - σχήμα,  χρώμα, φόρμα, γραμμή ή ακόμα και αποτυπώματα χειρονομιών  - ...More

By |30 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Ημέρες Τέχνης|0 Comments

«Συγγνώμη Κύριε Μπέκετ»| H ανατρεπτική παρωδία της Σοφίας Φιλιππίδου επιστρέφει για 16 μόνο παραστάσεις στο “Μαγαζάκι της Τ3χνης”

Η ανατρεπτική παράσταση της Σοφίας Φιλιππίδου «Συγγνώμη Κύριε Μπέκετ», που τον Μάιο του ‘25 παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία, επιστρέφει στο «Μαγαζάκι της Τ3χνης». Η ανήσυχη καλλιτέχνις που βάζει την προσωπική ποιητική της σφραγίδα στην τέχνη του θεάτρου, ανεβάζει ξανά το ολοκαίνουργιο έργο της «Συγγνώμη Κύριε Μπέκετ» (που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του ‘25 από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ οδός Πανός του Γιώργου Χρονά) στον αυτοσχέδιο χώρο της, «Το μαγαζάκι της τ3χνης». Η ίδια γράφει στο επίμετρο της έκδοσης για το έργο της: «Μετά την πρώτη μου ποιητική συλλογή ΣΑΡΑΝΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ της Σοφίας Φιλιππίδου, άρχισε να φουντώνει η παλιά επιθυμία ...More

By |29 Οκτωβρίου, 2025|Categories: Άστεα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Go to Top