Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Τέχνες, Γράμματα, Πολιτισμός στην Ελλάδα

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Διεύθυνση: Τοπική κοινότητα Ομολιού, Αγιά Λάρισας
Τηλ.: +30 24943 50100

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΕΙΣIΤΗΡΙΑ

Γενική είσοδος:
Δωρεάν

Share it!

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Το Ομόλιο είναι ένας ιστορικός οικισμός του Δήμου Αγιάς που περιβάλλεται από ιδιαίτερες φυσικές ομορφιές. Βρίσκεται σε κομβική γεωγραφική θέση, 40 χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της περιφερειακής διοίκησης Λάρισα, μόλις 3 χιλιόμετρα από την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τη θάλασσα. Σύμφωνα με τον Όμηρο η πόλη συμμετείχε στην Αμφικτιονία των Δελφών, ενώ το νομισματοκοπείο της Αρχαίας Ομόλης ήταν από τα σπουδαιότερα της κεντρικής Ελλάδας. Τα ερείπια της αρχαίας αυτής πόλης και ακρόπολης σώζονται ακόμη κοντά στο σημερινό Ομόλιο.

Η συγκυρία έφερε και πάλι τον οικισμό κοντά σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα. Στα χώματά του βρίσκεται θαμμένος ο Μαρίνος Αντύπας, μια από τις σημαντικότερες μορφές της χώρας μας στον αγώνα της προάσπισης των κοινωνικών ελευθεριών. Όταν ο Αντύπας έφτασε στη Θεσσαλία, όπου και ανέλαβε επιστάτης στα κτήματα του θείου του, άλλαξε τα κοινωνικά δεδομένα της περιοχής. Παρόλο που ήταν σε θέση ισχύος, διέγραψε αγροτικά χρέη, εφάρμοσε την αργία της Κυριακής και καθόρισε την αμοιβή των κολήγων με βάση το 75% της παραγωγής (αντί του 25% που ίσχυε ως τότε). Η δολοφονία του υπήρξε φυσικό επακόλουθο σε ένα μέρος όπου κυριαρχούσαν οι τσιφλικάδες της εποχής.

Μαρίνος Αντύπας / Marinos Antypas

Στις μέρες μας, η τοπική κοινωνία τιμά τη μνήμη του, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά του στην αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών, τόσο της περιοχής όσο και όλης της χώρας. Έχτισε το λιτό μνημείο που έχει στηθεί στο Ομόλιο, όπου πραγματοποιούνται κάθε χρόνο εκδηλώσεις στη μνήμη του μεγάλου αγωνιστή. Ταυτόχρονα, έδωσε το όνομά του στο μικρό μουσείο που χτίστηκε στο χωριό: Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, το οποίο στεγάζεται στο τέως κοινοτικό κατάστημα Ομολίου, που βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.

Σήμερα, το εκθετήριο παρουσιάζει τα εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για τους οποίους αγωνίστηκε ο Αντύπας. Εγκαινιάσθηκε στις 18 Μαρτίου 2007 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατό του (δολοφονήθηκε το 1907 στον Πυργετό). Στον χώρο του εκθετηρίου φιλοξενούνται αγροτικά και κτηνοτροφικά εργαλεία προμηχανικού τύπου. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να θαυμάσει εργαλεία παραδοσιακών επαγγελμάτων (ψαράδων, τσαγκάρηδων, υφαντουργών κ.ά.) και αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της περιοχής: είδη χειροτεχνίας, κεντήματα και υφαντά, χρηστικά είδη οικοσκευής (σοφράς, κατσαρόλες, πινακωτή), τοπικές φορεσιές, παραδοσιακά ενδύματα, αντικείμενα ξυλογλυπτικής, επιστολικά δελτάρια και χαρακτικά, νομίσματα, παλαιά έπιπλα, ένα ντόπιο μπισίκι (κούνια μωρού).

Στη συλλογή περιλαμβάνονται και εκθέματα που μπορούν να θεωρηθούν ιστορικά τεκμήρια: ένα στρατιωτικό ημερολόγιο κατοίκου της περιοχής, που περιγράφει με λεπτομέρειες την εμπειρία του από τον πόλεμο της Μικράς Ασίας, αλλά και φωτογραφικό υλικό από κοινωνικά δρώμενα και την επαγγελματική δραστηριότητα των κατοίκων. Το εκθετήριο διαθέτει και χώρο εκδηλώσεων-συνεδριάσεων 50-60 ατόμων.

Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας

Χώροι όπως το Λαογραφικό-Γεωργικό Εκθετήριο Ομολίου Μαρίνος Αντύπας, παρόλο που παρουσιάζουν αντικείμενα παλαιότερων εποχών, μας δείχνουν πως ο παραδοσιακός πολιτισμός δεν είναι στατικό σώμα στοιχείων που απλώς επιβιώνει σε ένα μουσείο. Γιατί από τη μία, τα εργαλεία και τα υλικά μαρτυρούν πράγματι για τα στατικά χαρακτηριστικά μιας εποχής (διαθέσιμοι πόροι, πρώτες ύλες), από την άλλη όμως μας αποκαλύπτουν τις βασικές αρχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας που οδηγούν στην εξέλιξη. Το όνομα του εκθετηρίου μάς θυμίζει, ταυτόχρονα, πως αυτή η δημιουργικότητα πρέπει πάντα να αναπτύσσεται μαζί με έννοιες όπως η τήρηση των βασικών αρχών του ανθρώπινου δικαίου και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Δήμος Πάτρας| Ολοκληρώθηκε το συμπόσιο χαρακτικής με τη συμμετοχή δεκάδων παιδιών

Το συμπόσιο Χαρακτικής με τίτλο «Απελευθέρωση από την Ασφυξία», που διοργάνωσε ο Δήμος της Πάτρας σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας  μετατράπηκε για μία ακόμα φορά την Τρίτη 27 και την Τετάρτη 28 Μαΐου σε «κύτταρο γνώσης» για μαθητές σχολείων της περιοχής. Οι δέκα χαράκτες που συμμετείχαν στο συμπόσιο «μύησαν» στην τέχνη της εγχάραξης δεκάδες παιδιά τα οποία επισκέφτηκαν το χώρο του συμποσίου το οποίο πραγματοποιείται στο πρώην κτίριο ΔΕΥΑΠ στην Ακτή Δυμαίων 48. Με την καθοδήγηση των εικαστικών οι μικροί μαθητές έκαναν τις δικές τους δημιουργίες. Οι καλλιτέχνες απάντησαν σε ερωτήσεις  και παρότρυναν ...More

By |30 Μαΐου, 2025|Categories: Άστεα|0 Comments

Μουσείο Θύραθεν| Πάλκο όπως παλιά| 04 Ιουνίου 2025

Από τις φτωχογειτονιές του Πειραιά στις αρχές του εικοστού αιώνα ως τις πολύβουες πόλεις του σήμερα, το ελληνικό αστικό τραγούδι κουβαλά τον παλμό μιας κοινωνίας που αλλάζει, μα πάντα θυμάται. Ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια που γεννήθηκαν από τον έρωτα, τον πόνο αλλά και την ελπίδα, γίνονται απόψε, στο Μουσείο Θύραθεν,  το νήμα που μας ενώνει με τις ρίζες μας. Μια βραδιά μνήμης και μελωδίας, εκεί όπου η ιστορία τραγουδιέται. Τραγούδι: Μαρία Κοτσάκη Μπουζούκι-Τραγούδι: Τηλέμαχος Αθανασιάδης Μπουζούκι-Τραγούδι: Νίκωνας Σπηλιωτάκης Κιθάρα-Τραγούδι: Μιχάλης Κατσούλης 4 Ιουνίου

By |30 Μαΐου, 2025|Categories: Άστεα|Tags: |0 Comments

ΕΚΠΑ| Διϊδρυματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών “Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλάσσιου Περιβάλλοντος”| Προκήρυξη ακαδημ.έτους 2025-2026

Για το Ακαδημαϊκό έτος 2025 – 2026 γίνονται δεκτές ΑΙΤΗΣΕΙΣ για ΕΓΓΡΑΦΗ στο Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλασσίου Περιβάλλοντος» των Τμημάτων Βιολογίας, Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Φυσικής και Χημείας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Στο ΔΠΜΣ «Ωκεανογραφία και Διαχείριση Θαλασσίου Περιβάλλοντος» γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι πανεπιστημίων συναφών Τμημάτων της ημεδαπής ή Τμημάτων αναγνωρισμένων ομοταγών ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Η ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης στο ΔΠΜΣ που οδηγεί στη λήψη Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΔΜΣ) ορίζεται σε 4 (τέσσερα) ακαδημαϊκά εξάμηνα, στα οποία περιλαμβάνεται και ο χρόνος εκπόνησης διπλωματικής ...More

By |30 Μαΐου, 2025|Categories: Εκπαίδευση|0 Comments

ΘΑΛΑΤΤΑ| Θαλασσογραφίες Ελλήνων καλλιτεχνών από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη

Στο πλαίσιο της ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών κατά τον Μάιο 2025, το Υπουργείο εξωτερικών, σε συνεργασία με τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στα Ηνωμένα Έθνη και την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, παρουσίασε έκθεση με τίτλο Θάλαττα, η οποία φιλοξενήθηκε στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη, από τις 20 έως τις 30 Μαΐου 2025. Γιάννης Γαΐτης (1923-1984)Σειρήνες - Οδυσσέας,1980Λάδι σε μουσαμά, 150,3 x 195,7 εκ.Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσουαρ. έργου 5794 Η θάλασσα αποτελεί διαχρονική πηγή έμπνευσης, έναν ανοιχτό ορίζοντα όπου το φως, το νερό και ο χρόνος συνδιαλέγονται. Τόσο ...More

By |30 Μαΐου, 2025|Categories: Πέρα από τη χώρα|0 Comments

Μουσείο Μπενάκη-Πειραιώς 138| Στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη| 29 Μαϊου-27 Ιουλίου 2025

Η έκθεση «Στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη» παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138, εγκαινιάζεται την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025 στις 20:00και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 27 Ιουλίου 2025. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς. Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης στήνει ένα μνημειακό εργαστήρι, έναν χώρο υβριδικό, όπου η τέχνη της χαρακτικής βρίσκεινέα όρια. Τα έργα του πλαισιώνονται από τα ίδια τα υλικά που τον συγκροτούν: σημειώσεις, αποκόμματα, φωτογραφίες, αντικείμενα που έχει μαζέψει από τα σκουπίδια – «παράσιτα» της πόλης που ανακυκλώνονται σε χαρακτικά έργα. Μαζί, video και ήχος ολοκληρώνουν μια πρωτότυπη οπτικοακουστική ...More

By |29 Μαΐου, 2025|Categories: Ημέρες Τέχνης|0 Comments

Πρεμιέρα ντοκιμαντέρ του Ηλία Γιαννακάκη “Ο Λάκης Παπαστάθης στο Μουσείο Μπενάκη”| 04 Ιουνίου 2025

Πρεμιέρα της ολοκαίνουριας ταινίας ντοκιμαντέρ, μεγάλου μήκους, σε σκηνοθεσία Ηλία Γιαννακάκη. Εδώ, ο σκηνοθέτης καταγράφει ένα ιδιαίτερο συμβάν:  το πώς ένας χαμηλόφωνος και διακριτικός καλλιτέχνης  αποκαλύπτεται, μετά θάνατον, όχι μόνον στους απόμακρους ξένους, αλλά και στους ίδιους τους φίλους και συνεργάτες του.  Το ντοκιμαντέρ γίνεται όχημα για να γνωρίσουμε όχι μόνον τον Λάκη, αλλά και την ιστορική εταιρεία παραγωγής Cinetic και τον έτερο σπουδαίο ντοκιμαντερίστα και συνιδρυτή της Cinetic, τον στοχαστικό σκηνοθέτη Τάκη Χατζόπουλο. Ο Ηλίας Γιαννακάκης ξεκίνησε τα γυρίσματα από το αρχικό στήσιμο της έκθεσης ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα, στις 2 Απριλίου, και συνομίλησε ...More

By |29 Μαΐου, 2025|Categories: Άστεα|0 Comments
2022-09-08T10:54:19+00:0031 Αυγούστου, 2022|Categories: Μουσεία, ΧΩΡΟΙ ΤΕΧΝΗΣ|Tags: |0 Comments

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Go to Top