Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου επιστρέφει για 38η χρονιά, από τις 20 έως τις 26 Νοεμβρίου, με ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών και αφιερωμάτων.Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, πραγματοποιείται, όπως και πέρυσι, Προφεστιβαλική Εβδομάδα, που θα φιλοξενηθεί στους κινηματογράφους ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX και ΕΚΡΑΝ, από την Πέμπτη 18 έως την Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πανοράματος, κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, καλωσορίζει και παράλληλα προσκαλεί τους κινηματογραφόφιλους και τους υποστηρικτές του σημαντικού φεστιβάλ σε ένα φθινοπωρινό ταξίδι στις εικόνες δημιουργών όπως οι Κρις Μαρκέρ, Ρότζερ Κόρμαν, Γούντι Άλεν, Αρασέλη Λαιμού και πολλοί άλλοι σε μία εβδομάδα που θα περιλαμβάνει αφιερώματα στον “Εκκεντρικό κύριο Πικολί”, τις “φθινοπωρινές σονάτες”, τους “αιχμαλώτους” των μηχανών του χρόνου, και τον ελληνικό κινηματογράφο του 21ου αιώνα.Το εισαγωγικό σημείωμα του Νίνου Μικελίδη:”Τι μπορεί να τραβήξει ένα φεστιβαλικό (και όχι μόνο) κοινό στη διάρκεια του Σεπτέμβρη; Χρειάζεται θα μου πείτε, και πολύ σωστά, πάνω απ’ όλα, σκέψη. Θα έλεγα όμως πως χρειάζεται και τόλμη και ρίσκο, κάτι καινούργιο αλλά και κλασικό, κάτι αναμενόμενο αλλά και ασυνήθιστο, κάτι ξεχωριστό, ακόμη και αλλόκοτο. Τι πιο προκλητικό από έναν εκκεντρικό Μισέλ Πικολί, παρασυρμένο σ’ ένα ξέφρενο, επικίνδυνο φαγοπότι, αιχμάλωτο στα δίχτυα μιας προκλητικής Μπαρντό, αριστοκράτη επαρχιώτη, αντιμέτωπο με τον Μάη του ‘68, ή διεστραμμένο, αφημένο στην αγκαλιά της μπουνιουελικής καμαριέρας της Ζαν Μορό σε μια υποκριτική κοινωνία, για να σταθώ σε μερικές από τις πιο γοητευτικές, συχνά αλλόκοτες, ερμηνείες του αγαπητού αυτού, εκκεντρικού, ασυναγώνιστου ηθοποιού.

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΓΟΠΟΤΙ / La Grande Bouffe (1973)

Μπορούν από τις καλοκαιρινές/φθινοπωρινές απολαύσεις να λείψουν οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας; Και βέβαια όχι! Και μια και μιλάμε για τόλμη και ρίσκο, στο αφιέρωμα με θέμα τη δημιουργία ενός ρήγματος στον χρόνο (το λέει ξεκάθαρα και ο τίτλος του, «Αιχμάλωτοι στη μηχανή του χρόνου»), επιλέξαμε ταινίες που σπάνια προβάλλονται, b-movies που έχουν ήδη αποκτήσει τους φαν οπαδούς τους και που βλέπονται και ξαναβλέπονται με την ίδια πάντα απόλαυση: δυο ταινίες του Έντγκαρ Ούλμερ, από τους πιο σημαντικούς των Μπι-μούβις, δημιουργού εξαίρετων φιλμ νουάρ, γουέστερν και ταινιών φαντασίας, μια ταινία του Ρότζερ Κόρμαν, του άλλου μεγάλου δημιουργού φανταστικών ταινιών, τρεις ταινίες των λιγότερο γνωστών, Αρτς Όμπολερ (από τις πρώτες ταινίες της δεκαετίας του ‘50 που καταπιάστηκε με την προσπάθεια επιβίωσης σε μια μετά-αποκαλυπτική Γη), Άνο Σολ (γύρω από ένα εφιαλτικό ταξίδι μέσα από μια πόρτα που οδηγεί στο παρελθόν) και Τζον Κρις (μια μικρή, συναρπαστική έκπληξη από τη Βρετανία, με μια εξωγήινη σύζυγο σταλμένη να σκοτώσει τον άντρα της), με επιστέγασμα δύο ξεχωριστές ταινίες του είδους, την κλασική μεσαίου μήκους ταινία του Κρις Μαρκέρ, “La jetée”, και την ταινία που εμπνεύστηκε από αυτήν, τους «Δώδεκα πιθήκους» του Τέρι Γκίλιαμ. Στο πρόγραμμα και μια ελληνική ταινία, «Εραστές στη μηχανή του χρόνου», του Δημήτρη Παναγιωτάτου που στάθηκε έμπνευση και για τον τίτλο του αφιερώματος.

ΕΡΑΣΤΕΣ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ / Lovers Beyond Time (1991)

Από τα προφεστιβαλικά αφιερώματα δεν μπορούσε να λείψει και ο ελληνικός κινηματογράφος, για τον οποίο πάντα έχουμε ξεχωριστή αδυναμία. Φέτος, οι εφτά ταινίες μας δίνουν μια εικόνα των θεμάτων με τα οποία καταπιάνονται εφτά νεότεροι Έλληνες σκηνοθέτες: Γιώργος Γρηγοράκης, Ζακελίν Λέντζου, Ελίνα Ψύκου, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος, Φίλιππος Τσίτος, Αλέξης Αλεξίου, Αρασέλη Λαιμού. Σκηνοθέτες που εμφανίστηκαν στη διάρκεια του 21ου αιώνα, με ταινίες που πήραν μέρος σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ (Λοκάρνο, Κάρλοβι Βάρι, Σάντανς, Ρόντερνταμ, Εδιμβούργο), και ποικίλα θέματα που στράφηκαν σε νέους δρόμους όπως η μετανάστευση, ο ρατσισμός, η αναζήτηση ταυτότητας, οι δυσκολίες της ενηλικίωσης, η διαφθορά και η γραφειοκρατία, ο αγώνας για επιβίωση, οι οικογενειακές σχέσεις, οι μελέτες χαρακτήρων, αλλά και το μυστήριο των αστυνομικών θρίλερ.

Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ / Halloween (1978)

Με αφιερώματα στη διάρκεια του Σεπτέμβρη, δεν μπορούσαμε παρά να συμπεριλάβουμε και ταινίες που εκτυλίσσονται στη διάρκεια ακριβώς του φθινοπώρου. Από την πολύ μεγάλη λίστα των ταινιών αυτών επιλέξαμε για τους φίλους του Πανοράματος, εφτά από τις πιο χαρακτηριστικές στο είδος τους ταινίες: από τον μελαγχολικό «Σεπτέμβρη» του Γούντι Άλεν, τη «Φθινοπωρινή Σονάτα» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και τη «Φθινοπωρινή Ιστορία» του Ερίκ Ρομέρ, ως την κλασική ταινία τρόμου Halloween του Τζον Κάρπεντερ.

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ / Meet Me Ιn St. Louis (1944)

Ανάμεσά τους και τρεις απρόσμενες  επιλογές, το κλασικό μιούζικαλ «Meet Me in St. Louis», του Βινσέντε Μινέλι, από καλύτερα μιούζικαλ του Χόλιγουντ, με φόντο τη μεγάλη διεθνή έκθεση το φθινόπωρο του 1903, στο St. Louis, με μια νεαρή, όλο ζωντάνια, Τζούντι Γκάρλαντ, το ρομαντικό μελόδραμα «Μια Αγάπη Ολότελα Δική μας» του Ντάγκλας Σερκ και την αξέχαστη, τελευταία μουσική συναυλία των The Band, «The Last Waltz» (Ραντεβού με τ’ αστέρια της ποπ), που διεξήχθη το φθινόπωρο του 1976 και  κινηματογράφησε ο Μάρτιν Σκορσέζε, απαθανατίζοντας το τέλος ενός συγκροτήματος το οποίο συνεργάστηκε με τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής: Έρικ Κλάπτον, Μπόμπ Ντίλαν, Τζόνι Μίτσελ, Βαν Μόρισον, Μάντι Γουότερς, Ρίνγκο Σταρ και διάφοροι άλλοι. Μια ταινία με τη οποία κλείνουμε θριαμβευτικά τις φετινές προφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος.”

Μπορείτε να ανατρέξετε εδώ για το ωρολόγιο πρόγραμμα προβολών.

Share it!