Το πλήρες πρόγραμμα και όλες οι παράλληλες εκδηλώσεις της φετινής διοργάνωσης, που φέτος φιλοξενείται στους κινηματογράφους ΤΡΙΑΝΟΝ, NEWMAN και STUDIO New Star Art Cinema και την ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, ανακοινώθηκαν στις 15/11 από τον Καλλ/κό Δ/ντή του φεστιβάλ, Νίνο Μικελίδη, και τον Υπεύθυνο Αγοράς και Εκπαιδευτικών Δράσεων, Βασίλη Μαζωμένο, στη Συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε το Πανόραμα, στη Σχολή Λ. Σταυράκου, ενώ στο panel συμμετείχε και ο Ακόλουθος Οπτικοακουστικών Μέσων του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Aimé Besson, ο οποίος αναφέρθηκε στη φετινή αλλά και γενικότερα στη σημαντική, πολυετή συνεργασία του IFG με το Πανόραμα.
Για να ανατρέξετε το ωρολόγιο πρόγραμμα της διοργάνωσης και την πληθώρα των παράλληλων εκδηλώσεων, αφιερωμάτων (Τζον Κασσαβέτης, Φραντς Κάφκα, Ρότζερ Κόρμαν, Μπέτυ Λιβανού, Στέλιος Χαραλαμπόπουλος, Claude Sautet) masterclasses και workshops, επισκεφθείτε τον σύνδεσμο: https://panoramafest.gr/
ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ – Αθηναϊκή πρεμιέρα
Πέμπτη 21/11 @ ΤΡΙΑΝΟΝ | 20.15
Με τη νέα ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά, “Quiet Life”, παρουσία του σκηνοθέτη και άλλων συντελεστών, κάνει φέτος πρεμιέρα το Πανόραμα. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ την προβολή της θα ακολουθήσει Q&A.
Σουηδία, 2018. Ένα μυστηριώδες σύνδρομο που πλήττει τα παιδιά προσφύγων προκαλεί έντονη ανησυχία στους γιατρούς και τους πολιτικούς. Ο Σεργκέι και η Νατάλια αναγκάζονται να δραπετεύσουν από τη χώρα τους μετά από μια επίθεση που παραλίγο να στοιχίσει στον Σεργκέι τη ζωή του. Το ζευγάρι εγκαθίσταται στη Σουηδία με τις δύο μικρές τους κόρες και περιμένει την απόφαση της Υπηρεσίας Μετανάστευσης για την αίτηση ασύλου που έχει υποβάλει. Προσπαθούν να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή: εργάζονται σκληρά, στέλνουν τα παιδιά τους σε σουηδικό σχολείο, μαθαίνουν τη γλώσσα και υπομένουν τους τακτικούς ελέγχους των αρχών, ελπίζοντας πως κάποια μέρα θα αποκτήσουν τη σουηδική υπηκοότητα. Όταν όμως η αίτησή τους απορρίπτεται, η μικρότερη κόρη τους, η Κάτια, καταρρέει και βυθίζεται σε ένα ανεξήγητο κώμα. Καθώς ο Σεργκέι και η Νατάλια έρχονται αντιμέτωποι με ένα ηθικό δίλημμα, η αντοχή και η αποφασιστικότητά τους δοκιμάζονται. Μπορούν να βρουν τη δύναμη και την ελπίδα που χρειάζονται για να σώσουν τις κόρες τους; Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Interfilm στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
ΤΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ – Πανελλήνια πρεμιέρα
Τετάρτη 27/11 @ ΤΡΙΑΝΟΝ | 20.30
Με την γαλλική ταινία “Sarah Bernhardt, La Divine” (διανομή: Rosebud 21), σε πανελλήνια πρεμιέρα, ρίχνει αυλαία το φετινό Πανόραμα.
Πριν την έναρξη της προβολής θα βραβευθεί ο διανομέας της ταινίας, Ζήνος Παναγιωτίδης, για τη συνολική του προσφορά στον ελληνικό κινηματογράφο.
I TOLD YOU SO / TE L’ AVEVO DETTO / ΕΓΩ ΣΟΥ ΤΟ’ ΧΑ ΠΕΙ
Ιταλία – 2023 – Έγχρωμη – 100’
Σκηνoθεσία: Ginevra Elkann
Η ταινία θα προβληθεί παρουσία της πρωταγωνίστριας, Valeria Golino, και της σκηνοθέτιδος, Ginevra Elkann. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει Q&A.
QUIET LIFE
Γαλλία, Ελλάδα, Γερμανία, Εσθονία, Σουηδία – 2024 – Έγχρωμη – 99’
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Αβρανάς
(ταινία έναρξης του φεστιβάλ – παρουσιάστηκε αναλυτικά παραπάνω)
ΚΛΕΙΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ / CERRAR LOS OJOS
Ισπανία, Αργεντινή – 2023 – Έγχρωμη – 169’
Σκηνοθεσία: Víctor Erice
MR. K / Ο ΚΥΡΙΟΣ Κ
Ολλανδία, Νορβηγία, Βέλγιο – 2024 – Έγχρωμη – 96’
Σκηνοθεσία: Tallulah Hazekamp Schwab
Ο Crispin Glover επιστρέφει σε πρωταγωνιστικό ρόλο καταδυόμενος στην καφκική παράνοια όπου ένας περιπλανώμενος μάγος περνά τη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο μόνο για να ανακαλύψει, το επόμενο πρωί, ότι δεν μπορεί να ξεφύγει. Έτσι συνεχίζει να «βουτάει» βαθύτερα σε αυτή την πραγματικότητα, συναντώντας τους ασυνήθιστους κατοίκους της στην πορεία. Το να αποκαλείται ένα έργο «καφκικό» είναι ίσως εύκολο, αλλά το να ανταποκρίνεσαι σε αυτήν την ετικέτα είναι σαφώς απαιτητικότερο. Ωστόσο, η σκηνοθέτιδα το κατορθώνει δημιουργώντας έναν κόσμο σαν του Charlie Kaufman, μα λίγο λιγότερο νοσηρό και με προσθήκη αρκετού χιούμορ και λίγο τρόμου. Αναλόγως συμβάλει στο αποτέλεσμα και η αισιόδοξη και ελαφρώς απόκοσμη σύγχρονη ορχηστρική μουσική του Stijn Cole. Η ταινία μας ζητά απλά να αποδεχτούμε ότι μπορεί κανείς να μην καταλαβαίνει τα πάντα -και ίσως είναι καλύτερα έτσι- ενώ, ταυτόχρονα, λειτουργεί ως μια αιχμηρή αλλά καθόλου διδακτική κοινωνική αλληγορία.
BAUK
Σερβία – 2024 – Έγχρωμη – 97’
Σκηνοθεσία.: Goran Radovanović
Η προβολή θα γίνει παρουσία του σκηνοθέτη.
Ο Σάβα, η μητέρα του και ο μικρός του αδερφός ζουν σε έναν ουρανοξύστη στο Βελιγράδι. Ο πατέρας του απουσιάζει καθώς εργάζεται σε φορτηγό πλοίο. Αυτή η κανονική ζωή διακόπτεται από τους βομβαρδισμούς της Σερβίας. Το σχολείο κλείνει, ένα καταφύγιο γίνεται το νέο του σπίτι και η Μίλιτσα, η κόρη του ιερέα με την οποία ο Σάβα είναι ερωτευμένος, φεύγει από τη χώρα. Αυτή η αντιπολεμική ταινία από τη γειτονική μας χώρα, του καταξιωμένου σκηνοθέτη Goran Radovanović με το πολυβραβευμένο “Enclave”, πραγματεύεται τις συνέπειες του βομβαρδισμού της Σερβίας από το ΝΑΤΟ το 1999 και πώς αυτές επηρέασαν την αντίληψη ενός παιδιού για τον κόσμο και την παιδική του ηλικία και ακριβώς γι’ αυτό είναι άκρως επίκαιρη στις μέρες μας. Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας.
PALAZZINA LAF
Ιταλία – 2023 – Έγχρωμη – 99’
Σκηνοθεσία: Michele Riondino
Ο Κατερίνο είναι εργάτης στο εργοστάσιο Ilva στον Τάραντα. Όταν τα στελέχη της εταιρείας αποφασίζουν να τον χρησιμοποιήσουν ως κατάσκοπο για να εντοπίσουν τους εργάτες που θέλουν να ξεφορτωθούν, ο Κατερίνο αρχίζει να παρακολουθεί τους συναδέλφους του, αναζητώντας διάφορους λόγους για να τους καταγγείλει. Εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα, η ταινία απεικονίζει την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση εκφοβισμού στον χώρο εργασίας στην Ιταλία στο θανατηφόρο χαλυβουργείο της Ilva στον Τάραντα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και έτσι το πολύ δυνατό ντεμπούτο του σκηνοθέτη είναι ένα πολιτικό δράμα κοινωνικών προεκτάσεων, στην παράδοση του ιταλικού κινηματογράφου, όπου τοποθετεί την εργατική τάξη μπροστά στην κάμερα προσπαθώντας να τής δώσει φωνή. Βραβευμένη από την Ένωση Ιταλών Κριτικών για το σενάριο, την σκηνοθεσία και την υποκριτική και με τρία βραβεία David Di Donatello (υποκριτικής και μουσικής).
SUMMER BROTHER / ZOMERVACHT /
ΑΔΕΛΦΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ
Ολλανδία, Βέλγιο – 2023 – Έγχρωμη – 100’
Σκηνοθεσία: Joren Molter
Κατά τη διάρκεια κάποιων αποπνικτικών καλοκαιρινών διακοπών, ο δεκατριάχρονος Μπράιαν, που ζει με τον πατέρα του σε ένα τροχόσπιτο σε μια απομακρυσμένη τοποθεσία, είναι αναγκασμένος να φροντίζει τον μεγαλύτερο αδερφό του Λισιέν, ο οποίος είναι διανοητικά ανάπηρος. Πώς όμως να κάνει τις σωστές επιλογές όταν έχει ακόμα τόσα πολλά να ανακαλύψει για τον εαυτό του; Το ντεμπούτο του Joren Molter είναι μια coming-of-age ταινία που θέτει σοβαρά ηθικά διλήμματα πάνω στην απότομη και ενίοτε βίαιη ενηλικίωση των παιδιών με σκληρή, ωμή όσο και ανθρώπινη κινηματογράφηση βασισμένη στην συγκροτημένη δραματουργία και τις σχέσεις των τριών αυτών χαρακτήρων που προσπαθούν να κρατήσουν την αθωότητα και την ενσυναίσθησή τους ακέραιη. Οικουμενικό Βραβείο της Επιτροπής και Βραβείο Κοινού στο Transylvania International Film Festival.
AFRICA STAR / ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
Κύπρος – 2024 – Ασπρόμαυρη – 108’
Το “Africa Star” ακολουθεί τρεις γενιές Κυπρίων γυναικών – μητέρας, κόρης και εγγονής – των οποίων η ζωή άλλαξε τραγικά λόγω της αδυναμίας ενός άνδρα να αντισταθεί στον πειρασμό. Η ταινία ακολουθεί αυτή την πορεία μέσα στις δεκαετίες: 1945, 1967 και 2008 όπου ο εξασθενημένος πλέον ογδοντάχρονος κάνει μια τελευταία προσπάθεια να εξιλεωθεί από τις ενοχές του. Ο Κύπριος σκηνοθέτης και σεναριογράφος απέσπασε το Βραβείο Ορφέας στο Los Angeles Greek Film Festival για τη συγκεκριμένη ταινία.
THE ASYLUM SEEKERS / ΟΙ ΑΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΤΟΙ
Κύπρος – 2024 – Έγχρωμη, Ασπρόμαυρη – 97’
Σκηνοθεσία: Μιχάλης Χαπέσιης
Μια φουσκωτή βάρκα ξεφορτώνει μια ομάδα αιτούντων άσυλο στις ακτές της Euroville. Η ομάδα πέφτει πάνω σε ένα πτώμα στο καταφύγιο. Αποφασίζουν ότι πρέπει να πάνε στις αρχές για να δουν πώς να πετάξουν το πτώμα. Πηγαίνουν από γραφείο σε γραφείο χωρίς να καταφέρνουν να βρούνε λύση στο πρόβλημα μέχρι που αποφασίζουν να κάψουν το πτώμα έξω από το σπίτι τους. Η Στρατιωτική Αστυνομία τους παρακολουθεί καθώς εκείνοι προσπαθούν να αποδράσουν…
Η ΚΑΛΤΣΑ / THE SOCK
Κύπρος – 2024 – Έγχρωμη – 90’
Σκηνοθεσία: Κύρος Παπαβασιλείου
Η προβολή θα γίνει παρουσία του σκηνοθέτη.
Ένας σκηνοθέτης με οικονομικά προβλήματα έχει ένα ατύχημα που τον αφήνει προσωρινά ανάπηρο. Παίρνει βοήθεια από έναν ξάδερφο που είναι μόνιμα ανάπηρος. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κάνει ταινία το όλο συμβάν και τις μέρες που περνά με τον ξάδελφο, αλλά όλοι μπαίνουν εμπόδιο στη δημιουργία της ταινίας, και ειδικά η κοπέλα που τον τραυμάτισε.
ΘΟΛΟΣ ΒΥΘΟΣ / GIANNIS IN THE CITIES
Ελλάδα – 2024 – Ασπρόμαυρη – 90’
Σκηνοθεσία: Ελένη Αλεξανδράκη
Η προβολή θα γίνει παρουσία της σκηνοθέτιδος.
1949, ο Γιάννης, γιος αντάρτη, ξεριζώνεται από τη θαλπωρή του σπιτιού του στο χωριό, γιατί η γιαγιά του πείθεται να τον παραδώσει στις Παιδοπόλεις της Βασίλισσας Φρειδερίκης µε την ελπίδα ότι το εγγόνι της θα µάθει γράµµατα. Σε αυτά τα ιδρύµατα, όπου χειραγωγούνται οι ιδέες και οι επιθυµίες, το παιδί περνάει έξι από τα πιο τρυφερά χρόνια της ζωής του. Εφιάλτες και σκοτεινά αισθήµατα για τον πατέρα του στοιχειώνουν την καρδιά του… Η αληθινή ιστορία του συγγραφέα Γιάννη Ατζακά.
ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ
ΤΡΙΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ /
TREI KILOMETRI PANA LA CAPATUL LUMII
Emanuel PARVU, 2024, Ρουμανία, Έγχρωμη, 105’
(σε συνεργασία με το Cinobo)
Τοποθετημένο σε μια συντηρητική κοινότητα του Δέλτα του Δούναβη της Ρουμανίας, βλέπουμε το ταξίδι αυτογνωσίας ενός ομοφυλόφιλου εφήβου, του Άντι, που έρχεται σε σύγκρουση με τις παραδοσιακές αξίες που υποστηρίζουν οι γονείς και οι γείτονές του. Ο Emanuel Parvu βάζει στο μικροσκόπιο τον φανατισμό και κομφορμισμό των ανθρώπων και το πώς η τρυφερότητα μπορεί να αποτελέσει απειλή σε μια κοινότητα ηθικά τρομοκρατημένη από το οτιδήποτε απειλεί την παραδοσιακή της σταθερότητα. Με κλινική αποστασιοποίηση και μεγάλης διάρκειας πλάνα δεν επιβάλλεται στα συναισθήματα του θεατή καθώς αποφεύγει την εύκολη ταύτιση με το τραύμα του κεντρικού χαρακτήρα, όσο τονίζει τις αντιδράσεις των γύρω του και του συνολικού κοινωνικού ιστού. Έτσι αυτή η επώδυνη ιστορία καταπίεσης και απόρριψης θέτει άμεσα ερωτήματα σε όλους μας για τους λόγους και τις συνέπειες που παράγονται όταν βάζουμε μπροστά από παραμορφωτικό φακό ή αρνούμαστε την ίδια την πραγματικότητα και τις ανάγκες των ανθρώπων. Επίσημη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών όπου διαγωνίστηκε για τον Χρυσό Φοίνικα και το Queer Palm ενώ κέρδισε Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο.
TOXIC
Saule Bliuvaite, 2024, Λιθουανία, Έγχρωμη, 99’
(σε συνεργασία με το Cinobo)
Το να γραφτούν σε μια τοπική σχολή μοντέλων μοιάζει για δύο έφηβα κορίτσια σαν μια απόδραση από τα αδιέξοδα της πόλης τους. Κι ενώ η υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής τα ωθεί να παραβιάζουν το σώμα τους με ολοένα και πιο ακραίους τρόπους, δημιουργούν μεταξύ τους, για να ανταπεξέλθουν, έναν μοναδικό δεσμό. Έντονη κοινωνική κριτική στην ολοένα και αυξανόμενη, στη σύγχρονη εποχή, αντικειμενοποίηση και εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος, το ντεμπούτο μεγάλου μήκους της Λιθουανής Saule Bliuvaite εξερευνά, βασισμένη σε δικές της παρόμοιες εμπειρίες, με ευαισθησία, διορατικότητα, ποιητική διάθεση και σκηνοθετική δεξιοτεχνία τις πιο ωμές, σκοτεινές και βάναυσες γωνιές της ανθρώπινης συνθήκης, ενώ η κριτική σύσσωμη χαιρέτησε τις δύο νέες ηθοποιούς που δημιουργούν μια βαθιά περίπλοκη σχέση, μη αναμενόμενη, και που συγκλονίζουν δραματουργικά με την παρουσία τους και τις ικανότητές τους καθώς τονίζουν ταυτόχρονα την ευθραυστότητα και την αξιοπρέπεια μέσα σε ένα καταπιεστικό περιβάλλον. Σάρωσε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο με τέσσερα βραβεία, συμπεριλαμβανόμενου την Χρυσή Λεοπάρδαλη, Οικουμενικό Βραβείο και Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας, καθώς και μία υποψηφιότητα για το Βραβείο FIPRESCI – European Discovery της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
Leave A Comment