
Οι 31ες Νύχτες Πρεμιέρας, στοχεύοντας πέρα από τις πολυαναμενόμενες πρώτες προβολές ταινιών όπως “Bugonia” (Γιώργος Λάνθιμος), “No Other Choice” (Παρκ Τσαν-Γουκ) και “The Voice of Hind Rajab” (Κάουτερ Μπεν Χάνια) σε μια εκπαιδευτική διάσταση του θεσμού, διοργάνωσε το Σάββατο 04 Οκτωβρίου 2025 ένα αποκαλυπτικό masterclass στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδος (Auditorim Theo Angelopoulos).
Προσκεκλημένος και εισηγητής του masterclass υπήρξε ο σημαντικότερος ίσως μοντέρ του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, Γιώργος Μαυροψαρίδης. Έχοντας θητεύσει στο πλευρό του Αλέξη Δαμιανού, πολύπειρος στον τομέα της διαφήμισης και με συμμετοχές σε φιλμ που καθόρισαν το στίγμα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου (όπως η “Λούφα και Παραλλαγή” του Νίκου Περάκη), ο Γιώργος Μαυροψαρίδης στην πορεία του έχει συνεργαστεί με μερικές από τις πιο ξεχωριστές φωνές σκηνοθετών, όπως οι Νίκος Τριανταφυλλίδης, Γιώργος Λάνθιμος, Κώστας Καπάκας, Ντένης Ηλιάδης, Όλγα Μαλέα, Νίκος Γραμματικός, κ.α.
Με την ευγένεια που τον διακρίνει, ο Γιώργος Μαυροψαρίδης ανέβηκε στη σκηνή συνοδευόμενος από την Αθηνά Ξενίδου του Ray Talents Agency που συντόνισε το masterclass και τις ερωτήσεις του κοινού που ακολούθησαν. Κατά το πρώτο μέρος της ομιλίας του, ο πεπειραμένος μοντέρ αναφέρθηκε στην σύγχρονη τάση της σύνδεσης της τέχνης του μοντάζ με τις νευροεπιστήμες. Κινούμενος από αυτό το θεωρητικό πλαίσιο (που πηγάζει και από τις θεωρίες του Ζιλ Ντελέζ περί του σκοτεινού δωματίου προβολής του μυαλού μας) ο Γιώργος Μαυροψαρίδης αναφέρθηκε στην πιο διάσημη και μακρόχρονη συνεργασία του, εκείνη με το Γιώργο Λάνθιμο. Φαίνεται πως και οι δύο καλλιτέχνες επιλέγουν να κινηθούν έξω από το πλαίσιο των συμβατικών κανόνων περί κατασκευής ταινιών είδους, προτείνοντας μια ελλειπτική αφήγηση την οποία ο ανθρώπινος εγκέφαλος συμπληρώνει λόγω της έμφυτης τάσης του να δημιουργεί δομές και αφηγήματα.
Ο “μάγος” πίσω από αφηγήσεις όπως εκείνης του “Κυνόδοντα” αλλά και του “MONOS” (του Αλεχάντρο Λάντρες) μύησε το κοινό στις ιδέες του Will Storr και το βιβλίο του “The Science of Storytelling” ενώ, στο δεύτερο μέρος του masterclass, αποκρυπτογράφησε σκηνές και μονταζιακές επιλογές από το σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου (όπως, για παράδειγμα την εναρκτήρια σεκάνς του “Κυνόδοντα”, που αν και αρχικά παρουσιαζόταν στο 40ό λεπτό του σεναρίου, ωστόσο ο Μαυροψαρίδης θεώρησε πως ήταν κατάλληλη ως ενδεικτική του κέντρου βάρους του νοήματος του έργου να τοποθετηθεί στην αρχή) ενώ εξέφρασε το θαυμασμό του για τους πειραματισμούς που τον εμπνέουν από την περίοδο της Nouvelle Vague. Σε ερώτηση που του τέθηκε για την Τεχνητή Νοημοσύνη, ο Γιώργος Μαυροψαρίδης απάντησε ότι εάν ήταν νεότερος, θα προσπαθούσε να προσαρμοστεί και να περιηγηθεί στον κόσμο του κινηματογράφου με τα νέα δεδομένα.
Εκείνο που μένει περισσότερο χαραγμένο στο μυαλό, μετά από μια συνάντηση με το Γιώργο Μαυροψαρίδη, είναι ο θαυμασμός που εκφράζει για τους σκηνοθέτες, καθώς και το πόσο πολύ εμπιστεύεται το υλικό που κάθε φορά έχει να διαχειριστεί.
Ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, έχοντας επίγνωση της δουλειάς του ως μοντέρ, συνεχίζει μέσα από την πολύωρη εργασία του να αποτελεί τον καθοριστικό συν-διαμορφωτή του μοναδικού καλλιτεχνικού ιδιώματος κάθε σκηνοθέτη με τον οποίο συνεργάζεται.
Leave A Comment