Την Κυριακή 11 Φεβρουαρίου, το κοινό θα έχει για τελευταία φορά την ευκαιρία να περιηγηθεί στις εικαστικές εκθέσεις Μυστήριο 111 Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας του Juan Esteban Sandoval, Μυστήριο 151 A Rave Down Below σε επιμέλεια Πάνου Γιαννικόπουλου, Μυστήριο 87 Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης της Στεφανίας Στρούζα και Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία του Αντώνη Θεοδωρίδη που παρουσιάζονται αυτή την περίοδο στην Ελευσίνα, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Οι τέσσερις εκθέσεις θα είναι ανοιχτές από τις 13.00 έως τις 20.00, ενώ, κατά τη διάρκεια της μέρας, οι δημιουργοί των έργων – διεθνώς αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό – παρουσιάζουν τη δουλειά τους και συνομιλούν με το κοινό αναδεικνύοντας και πάλι την μικρή πόλη της Δυτικής Αττικής σε σημείο συνάντησης, προβληματισμού και ανοιχτού διαλόγου.
Πιο αναλυτικά, στις 13.00, ο φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης μαζί με τον επιμελητή Christian Oxenius θα υποδεχτούν το κοινό στο Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος για να μιλήσουν για την έκθεση φωτογραφίας “Η Επιστροφή της Άνοιξης και άλλες Ιεροτελεστίες της Μετάβασης” που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Μυστήριο 8 Με το βλέμμα στην Ιαπωνία. Μετά από ανοιχτή πρόσκληση, σε συνεργασία με τον οργανισμό EU Japan Fest, ο Θεοδωρίδης επιλέχθηκε να ταξιδέψει στην Ιαπωνία και να καταγράψει τα ίχνη του ιαπωνικού πολιτισμού στην επαρχία της Οσάκα. Έπειτα, παρέμεινε στην Ελευσίνα συνεχίζοντας τη φωτογραφική του παρατήρηση, αναζητώντας πιθανές συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο γεωγραφικών τόπων και ιστορικών πολιτισμών στο σήμερα. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στις αντιστίξεις και στις αντιπαραβολές δύο διαφορετικών κόσμων, ανακαλύπτοντας έναν κοινό τόπο μέσα από έννοιες καθολικές, όπως η εναλλαγή των εποχών και οι μεταβάσεις από τη φθορά στην αναγέννηση, από το πένθος στη χαρά, από την παιδικότητα στην ενηλικίωση.
Στη συνέχεια της μέρας, κατευθυνόμαστε προς το Παλαιό Ελαιουργείο. Στις 16.00, η καταξιωμένη εικαστικός Στεφανία Στρούζα, η οποία μόλις πριν από λίγο καιρό απέσπασε το βραβείο της φετινής Art Athina για νέους καλλιτέχνες, μας προσκαλεί να ανακαλύψουμε τον κόσμο της νέας της γλυπτικής εγκατάστασης Μυστήριο 87 Εγώ το θαλάσσιο ταξίδι, εγώ η κατάληψη της γης. Το έργο αναφέρεται στην οικολογική καταστροφή που βιώνει ο πλανήτης σήμερα, έχοντας ως σημείο εκκίνησης την παράκτια ζώνη της Ελευσίνας. Η Στρούζα, συνεχίζοντας το καλλιτεχνικό έργο της πάνω στον μύθο της Μήδειας και, αυτή τη φορά, επιλέγει ως σημείο αναφοράς το θεατρικό τρίπτυχο του Heiner Müller Ρημαγμένη όχθη – Μήδειας υλικό – Τοπίο με Αργοναύτες (1982), όπου η Μήδεια γίνεται αντιληπτή ως «τόπος» στον οποίο χαράσσονται μνήμες και τραύματα ενός βίαιου πατριαρχικού και καταναλωτικού κόσμου. Αξιοποιεί το ερμηνευτικό αυτό σχήμα και προχωρά σε μια ταύτιση της Μήδειας με τη Φύση και με τον τόπο της Ελευσίνας, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες της βαριάς βιομηχανίας καθώς και της διάβρωσης εγκαταλελειμμένων πλοίων στην περιοχή. Στην εκδήλωση, ο Γενικός Καλλιτεχνικός Διευθυντής της 2023 Ελευσίς, Μιχαήλ Μαρμαρινός, θα διαβάσει απόσπασμα του θεατρικού έργου του Müller.
Αμέσως μετά, στις 17.00, ο Πάνος Γιαννικόπουλος ξεναγεί το κοινό, για τελευταία φορά, στην ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης Μυστήριο 151 A Rave Down Below που επιμελήθηκε, στην οποία συμμετέχουν 18 καλλιτέχνες και καλλιτεχνικά σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση εξερευνά την πολιτική δυναμική του σώματος εν κινήσει από το ταυτόχρονα γεωλογικό και πολιτισμικό υπέδαφος. Αλχημικές περιπλανήσεις στο ιστορικό παρελθόν, στο μεταβιομηχανικό παρόν και στη μυθολογία καταλήγουν σε έναν εξαγριωμένο χορό. Η αφήγηση ξετυλίγεται μέσα από τους μύθους και την ιστορία της πόλης της Ελευσίνας και των Μυστηρίων με το χορό ως μέσο κορύφωσης, ιεροτελεστία και μέθοδο προσέγγισης των εννοιών του θανάτου και της απώλειας. Στοιχεία του μύθου της κατάβασης, όπως η ζωή ανάμεσα σε δύο κόσμους, το σκοτάδι και το φως, οι ιεροτελεστίες και η χρήση του ψυχεδελικού κυκεώνα, συνδέονται άλλωστε με τη νεότερη πολιτισμική ιστορία της πόλης, καθώς – ειδικά κατά τη δεκαετία του 1990 – rave parties ενεργοποιούσαν το απόθεμα των υποφωτισμένων βιομηχανικών χώρων της περιοχής και του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας.
Στις 18.00, το βλέμμα στρέφεται στο ΙΡΙΣ και στο Μυστήριο 111 Ο πήλινος στρατός της Ελευσίνας του Juan Sandoval. Μία έκθεση-αφιέρωμα στους ανθρώπους που εργάζονται στην Ελευσίνα και στην ευρύτερη Δυτική Αττική, ένα τεράστιο συλλογικό πορτρέτο που αντιπροσωπεύει όσους έχουν σφυρηλατήσει με τη δουλειά τους, τη σωματική τους προσπάθεια και τη ζωή τους τη σημερινή εικόνα του τόπου όπου κατοικούν. Το έργο αποτελείται από 2.000 χειροποίητα πήλινα κράνη με σημείο αναφοράς το εργατικό δυναμικό της περιοχής και την έννοια της εργασίας μέσα από τη ματιά των κατοίκων του Θριάσιου πεδίου. Ήδη από τις 13.00 και μετά, ο καλλιτέχνης θα βρίσκεται εκεί – όπως κάνει ήδη κάθε Τετάρτη και Κυριακή, τις τελευταίες εβδομάδες της έκθεσης – για να μοιράσει στους συμμετέχοντες αλλά και στους κατοίκους της Ελευσίνας τα πήλινα κράνη που δημιούργησε γι’ αυτούς. Με αυτό τον τρόπο, το έργο δεν θα σταματήσει υπάρχει αλλά θα παραμείνει ζωντανό στην πόλη μέσα στην οποία και για την οποία δημιουργήθηκε.
Leave A Comment