Θοδωρής Αγγελόπουλος/ Ετερόκλητα Τοπία
Ιουλίττα Καραμαύρου / Πιστεύω ότι ήταν ένα τραύμα/I think that it was a trauma
Χάρης Κοντοσφύρης/ Το αδιέξοδο του τοπίου, η κάθαρση
Ιωάννης Λασηθιωτάκης / Ιδανικές Γραμμές
Μαριέλλα Μπιλίτσα/ Κυριακάτικες Δευτέρες
Η γκαλερί σύγχρονης τέχνης Braggart Contemporary Gallery παρουσιάζει από της 14-31 Ιανουαρίου 2023, στο Κέντρο Έρευνας- Μουσείο Τσιτσάνη, στο χώρο του Δίδυμου Οθωμανικού Λουτρού Τρικάλων, Συν- Παρουσίαση πέντε ατομικών εκθέσεων των εικαστικών: Θοδωρή Αγγελόπουλο/Ετερόκλητα τοπία, Ιουλίττα Καραμαύρου/ Πιστεύω ήταν ένα τραύμα/I think that it was a trauma, Χάρης Κοντοσφύρης/Το αδιέξοδο του τοπιού η κάθαρση, Ιωάννης Λασηθιωτάκης/ Ιδανικές Γραμμές, Μαριέλλα Μπιλίτσα/Κυριακάτικες Δευτέρες, με γενικό τίτλο Θέρμες/Thermals. Τα εγκαίνια θα γίνουν το Σάββατο 14 Ιανουαρίου στης 18:30.
Η γκαλερί Braggart εμπνέεται από το χώρο του Δίδυμου Οθωμανικού Λουτρού Μουσείου Τσιτσάνη, πρώην Φυλακές Τρικάλων και προσκαλεί τους πέντε εικαστικούς για να παρουσιαστούν ατομικά στο χώρο, ο οποίος είναι χωρισμένος σύμφωνα με την ιστορική λειτουργία των λουτρών σε θερμό, ψυχρό και χλιαρό, ανδρών και γυναικών, να αλληλεπιδράσουν ο ένας με τον άλλο, αλλά και με το χώρο του Δίδυμου Οθωμανικού Λουτρού, δίδυμο δηλαδή διπλό για άντρες και γυναίκες. Πόσο ομοιάζει το έργο του ενός με το άλλου, αλλά και πόσο η ιστορία του κτιρίου με το εικαστικό έργο τους. Ζωγραφική και Γλυπτική αλληλεπιδρούν και αναπτύσσονται μέσα στους χώρους.
Η κατασκευή των Οθωμανικών Λουτρών αποδεικνύεται κατάλληλη για την μετατροπή τους από χώρο αναψυχής σε τόπο εγκλεισμού. Οι παχιοί τοίχοι με τα ελάχιστα ανοίγματα προκειμένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της θερμοκρασίας και η ιδιωτικότητα του χώρου, λειτουργούν ως αδιαπέραστο φράγμα. Έτσι στα τέλη του 19ου αι., το λουτρό μετασκευάζετε για να στεγάσει το κτίριο των κλειστών φυλακών Τρικάλων. Οι φυλακές λειτουργούσαν εδώ μέχρι το 2006.
Ετερόκλητα Τοπία /Θοδωρής Αγγελόπουλος
Η δουλειά του Θοδωρή Αγγελόπουλού παρουσιάζει περιβάλλοντα μέσα στα οποία ο άνθρωπος προβάλει τις δύο ετερόκλητες πλευρές του εαυτού του. Η πρώτη είναι η θυμική, η ζωώδης πλευρά του, που μέσα στις εικόνες αναπαρίσταται συμβολικά με δυσανάλογες καρικατούρες ανθρώπινων κεφαλιών. Η δεύτερη η λογική του που αναπαρίσταται συμβολικά μέσα από το στοιχείο του καννάβου. Είναι ένας κόσμος που αποτελείται από διάσπαρτα κομμάτια, στο μεταίχμιο ανάμεσα στη διάλυση και τη δημιουργία. Ο εικαστικός Θοδωρής Αγγελόπουλος παρουσιάζετε στο χώρο όπου βρίσκονται οι ξυλουργικές μηχανές των πρώην φυλάκων Τρικάλων. Οι άνθρωποι που έχουν ζήσει σε σωφρονιστικά ιδρύματα έχουν και παρουσιάζουν δυο ετερόκλητες πλευρές του εσωτερικού τους κόσμου. Η μια περιλαμβάνει όλες τις στιγμές και τις ενέργειες της ζωής τους, καθώς και αυτό που τους οδήγησε στη φυλακή. Όπως αναφέρει ο καλλιτέχνης η θυμική και ζωώδης πλευρά. Στη συνέχεια η δεύτερη ετερόκλητη πλευρά θα μπορούσαμε να πούμε ότι παρουσιάζει τη ζωή τους τη δράση τους μέσα στη φυλακή καθώς και τη διαδικασία σωφρονισμού.
Ο Θοδωρής Αγγελόπουλος αναφέρει τη δεύτερη ετερόκλητη πλευρά με τη μορφή καννάβου. Τα κουτάκια του καννάβου θυμίζουν και δίνουν την αίσθηση της φυλακής και του εγκλωβισμού. Τα έργα που παρουσιάζονται εμπεριέχουν κάποια σταθερά στοιχεία που λειτουργούν συμβολικά και επαναλαμβάνονται σε κάθε εικόνα. Το πρώτο από αυτά είναι το κεφάλι. Τα κεφάλια είναι ασώματα, δυσανάλογα και αποδίδονται ως καρικατούρες. Μπορεί να γελούν υστερικά ή να βγάζουν κραυγές, χωρίς όμως ποτέ να μιλούν, εκφράζοντας έτσι την πιο άλογη, θυμική και ζωώδη πλευρά του ανθρώπου. Το δεύτερο κοινό στοιχείο, ο κάνναβος, εκφράζει τη λογική και αναδεικνύεται ως ένα έλλογο, δομικό στοιχείο που βοηθά τον άνθρωπο να δημιουργήσει με βάση έναν κανόνα. Τέλος, το τρίτο στοιχείο, η φιγούρα ενός ανθρώπου, εμφανίζεται σε μικρό μέγεθος μέσα στη ζωγραφική επιφάνεια, καταλαμβάνοντας όσο το δυνατόν λιγότερο χώρο. Πρόκειται για έναν καθημερινό άνθρωπο χωρίς συγκεκριμένα ή ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ο οποίος προβάλλει τα δύο βασικά στοιχεία που εμπεριέχει μέσα του: το παράλογο και το λογικό. Υπό αυτό το πρίσμα, ο άνθρωπος βιώνει μια αέναη διαδικασία δημιουργίας και καταστροφής, όπου η μια κατάσταση διαδέχεται την άλλη αδιάκοπα.
______________________———-
Πιστεύω ότι ήταν ένα τραύμα/ I think that it was a trauma / Ιουλίττα Καραμαύρου
Σε αυτήν τη σειρά έργων η Ιουλίττα Καραμαύρου προσπαθεί να αναπαραστήσει το ενδιαφέρον της για έννοιες που αφορούν τον εαυτό ως αυτοσυνειδησία και τη συνάντηση του εαυτού με τα πράγματα και τους άλλους. Συγκεκριμένα, την απασχολούν πιθανές αφηγήσεις εικόνων που μπορεί να προκύψουν ως απόρροια αναζήτησης ψυχικών τοπίων και καταστάσεων που διέπουν τον εαυτό σε σχέση με το ψυχικό τραύμα. Μέσω της δημιουργίας αυτών των έργων η Καραμαύρου προσπαθεί να θεραπεύσει κομμάτια του εαυτού της.
Το αδιέξοδο του τοπίου, η κάθαρση / Χάρης Κοντοσφύρης
Μέσα από τις πολιτισμικές αφηγήσεις για το ακάθαρτο μολυσμένο τοπίο ξεπηδούν ιστορίες για μικρά οικόσιτα έντομα που καθαρίζουν εντοπίζοντας της μιαρές γωνιές των επιμολύνσεων των ανθρώπων. Κατσαρίδες και μύγες αποτελούν στρεβλά την μολυσματική και βρωμερή εικόνα μικροτοπίων. Μύγες και Μυγάνθρωποι συνευρίσκονται. Οι μύγες του Χάρη Κοντοσφύρη ακόλουθο της σκέψης της Ελένης Γάτσιου. Η ανασχετική σχέση του ανθρώπου μέσα από μυγοσκοτώστρες και εντομοκτόνα είναι εκείνη η ακατάλληλη σχέση που αδυνατεί να δεχθεί την ευεργεσία της συμβίωσης. Το γλυπτικό ανάπτυγμα είναι του Χάρη Κοντοσφύρη με την εργονομική σχεδιαστική επιμέλεια του Βασίλη Σέντζα. Οι μύγες στέκονται σε γλυπτικά σύνολα πάνω σε βάθρα που έχουν αποτυπωθεί οι λευκές ανάγλυφες σκιάσεις από μυγοσκοτώστρες.
Μεταβλητή διάταξη, 2022. Γλυπτικές μύγες: 20 x 8 (cm).
Μαύρη λαμαρίνα φτύματα χρώματος, χαλαζιακή άμμος
Σκοπιά Φλώρινας 23/12/ 2022 Χάρης Κοντοσφύρης
Ιδανικές Γραμμές/ Ιωάννης Λασηθιωτάκης
….Στην αφαιρετική εικαστική γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Λασηθιωτάκης τα βασικά ζωγραφικά στοιχεία (σημείο, γραμμή, επίπεδο, χρώμα) έχουν τη δύναμη να μιλήσουν από μόνα τους. Η γλώσσα αυτή βεβαίως προέρχεται από την παράδοση που ξεκινά από το Σουπρεματισμό, τον Κονστρουκτιβισμό και το Μπάουχαους και περνά, πιο κοντά στην εποχή μας, από το Μινιμαλισμό και την Εννοιολογική Τέχνη. Η γνώση της παράδοσης και της σύγχρονης γλώσσας της ζωγραφικής βοηθά, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η πρόσληψη των έργων εξαρτάται αποκλειστικά από αυτήν. Οι μη ειδικοί θεατές που έχουν την ευαισθησία και τη διάθεση σίγουρα θα «ακούσουν» και θα αντιληφθούν τη γλώσσα του ζωγράφου, διακρίνοντας τα κύρια χαρακτηριστικά της.
Χάρης Χατζηιωάννου
Δρ. φιλοσοφίας
Κυριακάτικες Δευτέρες/ Μαριέλλα Μπιλίτσα
Λουόμενες γυναίκες, φίλες που δειπνούν, γείτονες που ποτίζουν τα λουλούδια, είναι μερικές από τις πολλές αναπαραστάσεις που θα συναντήσουμε στα έργα. Μία αφηγηματική προσέγγιση της καθημερινότητας η οποία προσκαλεί τον θεατή σε μια συνάντηση με πράγματα απλά και γνώριμα σε όλους τους ανθρώπους, τα οποία ωστόσο, συχνά συνδέονται με τρόπο απρόσμενο και παράδοξο. Μέσα από το πρίσμα του προσωπικού βιώματος και της ατομικής εμπειρίας ανιχνεύεται στα έργα το μυστήριο της ζωής, η αισιοδοξία και η χαρά της στιγμής, η επικοινωνία.
Διοργάνωση: Braggart Contemporary Gallery www.braggart.gr
Εγκαίνια: Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023, ώρα 18:30
Χώρος διεξαγωγής: Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό Τρικάλων/Μουσείο Τσιτσάνη
Διάρκεια: 14 – 31 Ιανουαρίου 2023
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 09:00 – 15:00 και 18:30 – 21:30
Είσοδος ελεύθερη
Επικοινωνία: [email protected] Τ: 6908622813
Γραφιστική Επιμέλεια: Γιάννης Πέτρου
Leave A Comment