Το ομηρικό έπος αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον Μάρκο Καμπάνη εδώ και χρόνια. Το 2018 ξεκίνησε τη φιλοτέχνηση μιας μεγάλης σειράς σχετικών έργων, είκοσι δύο από τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα. Πρόκειται για μια ενιαία ζωγραφική σύνθεση σε εξέλιξη, εμπνευσμένη από την απαράμιλλη παραστατική δύναμη του ομηρικού κειμένου.

Όπως αναφέρει ο καλλιτέχνης, στηρίχθηκε περισσότερο στην έρευνα για την Οδύσσεια παρά στο ίδιο το έπος. Οι συζητήσεις και οι αντιγνωμίες για τους τόπους που αναφέρονται στο έργο το έδωσαν την έμπνευση ώστε να κάνει το δικό του ζωγραφικό σχόλιο.

 Αφετηρία του ταξιδιού είναι η εξαίσια χειρόγραφη Οδύσσεια του 15ου αιώνα από τη συλλογή χειρογράφων Harley της Βρετανικής Βιβλιοθήκης. Ο καλλιτέχνης εκτύπωσε ψηφιακά τις 24 ραψωδίες, και πάνω τους ζωγράφισε οδυσσειακούς τόπους άκτιστους και χτιστούς, επιβεβαιωμένους και ανεπιβεβαίωτους. Ωστόσο, «η Οδύσσεια δεν τελειώνει ποτέ» και ο Μάρκος Καμπάνης ήδη έχει φιλοτεχνήσει νέα έργα και συνεχίζει…

Πρόθεση του καλλιτέχνη και των επιμελητών της έκθεσης, Κωνσταντίνου Παπαχρίστου και Μάνου Δημητρακόπουλου, ήταν η αδιαμεσολάβητη επαφή του επισκέπτη με το έργο. Με αυτή τη σκέψη δεν υπάρχουν στο χώρο εισαγωγικά κείμενα και επεξηγηματικές λεζάντες. Όλο το στήσιμο της έκθεσης αναδεικνύει τα αφηρημένα τοπία παραπέμποντας σε μια «παραμυθένια Οδύσσεια». Σε αυτό συμβάλλει ασφαλώς ο φωτισμός της Ελευθερίας Ντεκώ και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός της έκθεσης.

Στην αίθουσα, τα έργα του Καμπάνη «συντροφεύει» μια ελαιογραφία του Γκίκα, δίνοντας το έναυσμα στον επισκέπτη να περιηγηθεί στην Πινακοθήκη Γκίκα, στο έργο των ανθρώπων που καθόρισαν την καλλιτεχνική και πνευματική παραγωγή στην Ελλάδα στα μέσα του 20ου αιώνα. 

Share This Story, Choose Your Platform!