Το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας ανοίγει και φέτος τις πόρτες του στα σχολεία όλων των βαθμίδων και προσκαλεί μαθητές και εκπαιδευτικούς να παρακολουθήσουν ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα με διαδραστικές παρουσιάσεις, ομαδοσυνεργατικές και βιωματικές δραστηριότητες.
Δύο νέες θεματικές εμπλουτίζουν τα προσφερόμενα προγράμματα για το σχολικό έτος 2024-2025. Η πρώτη αφορά πτυχές της ιστορίας των προσφύγων του 1922, ενώ η δεύτερη προσεγγίζει το εμβληματικό κτίριο του Ιστορικού Αρχείου Εθνικής Τραπέζης, το Μέγαρο Διομήδη, ως αρχιτεκτονικό τοπόσημο της γειτονιάς και πολύτιμο αρχείο.
Τα προγράμματα που διεξάγονται είναι τα εξής:
α. «Αρχεία. Πηγές γνώσης, πηγές μνήμης»
β. «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822- 2002»
γ. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (με ειδικότητες του Αρχείου)
δ. «Τα ίχνη των προσφύγων του 1922 μέσα από τα τεκμήρια του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας» ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ε. Το Μέγαρο Διομήδη ως αρχιτεκτονικό τοπόσημο και σύγχρονο αρχείο πολύτιμου ιστορικού υλικού» ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Η νέα έκδοση του Ιστορικού Αρχείου πραγματεύεται μία από τις βασικές μορφές της ερμηνευτικής και επικοινωνιακής λειτουργίας των σύγχρονων πολιτιστικών ιδρυμάτων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Παρουσιάζεται η πορεία 15 χρόνων σχεδιασμού, οργάνωσης και εκτέλεσης των προγραμμάτων, από το 2005 έως το 2020, όταν το ξέσπασμα της πανδημίας αποτέλεσε και για το χώρο του πολιτισμού παγκοσμίως αφορμή αναστοχασμού και αποπροσανατολισμού της στρατηγικής τους σε νέες, πιο ψηφιακές, κατευθύνσεις. Η συγγραφέας Μαρία Λεμπέση, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΙΑ/ΕΤΕ, αισθάνεται και καταγράφει τη συγκεκριμένη πορεία ως ένα ταξίδι έμπνευσης, μεθόδευσης και δημιουργικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των ανθρώπων και του υλικού του Αρχείου, της σχολικής κοινότητας αλλά και άλλων φορέων πολιτισμού και εκπαίδευσης, κοινωνικών ομάδων, ακόμα και της ευρύτερης γειτονιάς, οι συνέργειες με τους οποίους μεταμορφώνουν το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας σε ανοιχτό οργανισμό μάθησης και ψυχαγωγίας και, συνακόλουθα, σε παράγοντα ενίσχυσης της τοπικής αστικής ταυτότητας.
Στην παραπάνω καταγραφή προτάσσονται οι μαθησιακές αρχές και τα παιδαγωγικά μοντέλα που ακολουθούνται κατά τη διαμόρφωση των σχεδίων ανάπτυξης των προγραμμάτων, γεγονός που καθιστά την έκδοση στο σύνολό της σημαντική προσθήκη στη βιβλιογραφία που αφορά τον σύγχρονο χαρακτήρα των πολιτιστικών ιδρυμάτων (χρηματοπιστωτικών φορέων και μη), τα νέα περιβάλλοντα μη τυπικής μάθησης και τα μεθοδολογικά τους εργαλεία. Με πλούσια εικονογράφηση, που οπτικοποιεί τις περιγραφόμενες δράσεις, λειτουργεί κατ’ αρχήν ως πηγή για τους μελετητές των αντίστοιχων επιστημονικών πεδίων και τους εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, αλλά και ως υπόμνηση των ευχάριστων, εποικοδομητικών στιγμών που βίωσαν μαθητές, μικροί και μεγάλοι επισκέπτες στους ποικίλους χώρους εντός και εκτός του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας κατά τη 15χρονη αυτή επιτυχημένη προσπάθεια, η οποία συνεχίζεται αδιάλειπτα στο παρόν και μετεξελίσσεται βάσει και των νέων τεχνολογιών.
Leave A Comment