
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη εγκαινίασε στη Θεσσαλονίκη το έργο ανάδειξης, αποκατάστασης και συντήρησης του Μπέη Χαμάμ, γνωστού και ως Λουτρά «Παράδεισος». Το εμβληματικό μνημείο στο ιστορικό κέντρο της πόλης, εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό πρόγραμμα του Υπουργείου Πολιτισμού για την προστασία και ανάδειξη του μνημειακού αποθέματος της Θεσσαλονίκης.
ο Μπέη Χαμάμ, επί της οδού Εγνατίας, αποτελεί το παλαιότερο χαμάμ της Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο οθωμανικό λουτρό στον ελλαδικό χώρο, συγκρίσιμο μόνο με αντίστοιχα λουτρικά συγκροτήματα των πρωτευουσών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Πρόκειται για το πρώτο δημόσιο κτήριο που ανεγέρθηκε στην πόλη, μετά την οριστική κατάκτησή της από τους Οθωμανούς το 1430. Σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή πάνω από την είσοδο, ιδρύθηκε το 1444 από τον σουλτάνο Μουράτ Β΄. Για πέντε αιώνες βρισκόταν στον πυρήνα της κοινωνικής και εμπορικής ζωής της Θεσσαλονίκης. Μετά την ενσωμάτωση της πόλης στο ελληνικό κράτος πέρασε σε ιδιώτες, συνεχίζοντας να λειτουργεί ως λουτρό, μέχρι το 1968. Το 1972 απαλλοτριώθηκε από το Δημόσιο και έκτοτε χρησιμοποιήθηκε για εκθέσεις και πολιτιστικές δράσεις.

Το μνημείο είναι δίδυμο λουτρό, με διακριτά ανδρικό και γυναικείο τμήμα, τα οποία αναπτύσσονται παράλληλα, χωρίς να επικοινωνούν μεταξύ τους. Κάθε ενότητα ακολουθεί την τυπική διάταξη των οθωμανικών λουτρών, με ψυχρό, χλιαρό και θερμό χώρο, καθώς και επιμέρους βοηθητικά δωμάτια. Στους ψυχρούς χώρους διατηρούνται νεότεροι εσωτερικοί εξώστες, όπου είχαν διαμορφωθεί αποδυτήρια
Οι εσωτερικοί χώροι στεγάζονται με τρούλους διαφορετικών μεγεθών, οι οποίοι φέρουν κυκλικά ανοίγματα για φυσικό φωτισμό και αερισμό. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο διάκοσμος του μνημείου, καθώς σώζονται τμήματα ανάγλυφου και γύψινου διακόσμου στις τοιχοποιίες και στις βάσεις των τρούλων, που χρονολογούνται στην αρχική φάση κατασκευής του, τον 15ο αιώνα. Παράλληλα, στους ψυχρούς και χλιαρούς χώρους του ανδρικού τμήματος και στον χλιαρό χώρο του γυναικείου διατηρείται ζωγραφικός διάκοσμος μεταγενέστερων περιόδων. Κατά τη δεκαετία του 1930 προστέθηκε στην ανατολική πλευρά του συγκροτήματος κτήριο εκλεκτικιστικής αρχιτεκτονικής για τη στέγαση εμπορικών καταστημάτων.
Το Μπέη Χαμάμ αποδίδεται πλέον αποκατεστημένο στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης και επανεντάσσεται στον πολιτιστικό χάρτη της πόλης ως σημαντικός χώρος ιστορικής μνήμης και πολιτιστικών δράσεων.
Στα τελετή παρέστησαν ο εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεου Αιδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος Καλαϊτζόγλου Σπυρίδων, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο Τούρκος πρόξενος Serkan Gedik, υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΠΟ και πλήθος κόσμου.



Leave A Comment